Trend Negyven éve ment életeket a légzsákvezérlő elektronika

Negyven éve ment életeket a légzsákvezérlő elektronika

autopro.hu/V.M. | 2020.11.14 04:22

Negyven éve ment életeket a légzsákvezérlő elektronika

Fotó: Bosch Media

Mintegy negyven évvel ezelőtt, 1980 decemberében kezdte meg a Bosch a világ első légzsákvezérlő elektronikájának gyártását. Azóta a német autóipari beszállító 250 milliónál is több vezérlőegységet gyártott, amik körülbelül 90 ezer életet mentettek meg világszerte az oldalsó és az elülső légzsákok aktiválásával.

Hirdetés

Ütközésérzékelőket, ülésfoglaltság-érzékelőket és a biztonsági övek csatjaiban lévő szenzorokat használva a légzsákvezérlő meghatározza, hogy csak fékezésről, egy kisebb koccanásról vagy komoly ütközésről van-e szó, továbbá, hogy szükség van-e az övfeszítőkre, illetve a légzsákokra, és ha igen, melyikekre. Mindössze tíz milliszekundum, azaz a másodperc tíz ezred része alatt meghatározza, hogy mi történik, és ha kell, aktiválja a légzsák gázgenerátorát, ami után harminc milliszekundummal a légzsák már teljesen felfújódott.

A mai vezérlők az ütközés után megszakítják az üzemanyag-ellátást, elektromos autóknál pedig lekapcsolják a magasfeszültségű akkumulátort. Ezenfelül a jármű más rendszereinek is jelzést küldenek az ütközésről, például a segélyhívónak, ami automatikusan hívja a közös európai 112-es hívószámot.

Szigorúbb követelmények, nagyobb tudás

Az első vezérlőegység megalkotásánál a Bosch 1977-től kezdve működött együtt autógyártókkal, és az alkatrészt 6000 tesztütközés során 60 modellen tesztelték. Ma 1,8 milliónál is több ütközésszimulálást kell lefolytatni egy vezérlőn, mielőtt sorozatgyártásba kerülhetne.

Az első vezérlő, amit először a Mercedes-Benz S-osztályba építettek be, alapesetben csak a vezető légzsákját és övfeszítőjét vezérelte, opcionálisan pedig az elől ülő utasét is. A mai vezérlők már akár 48 légzsákot, valamint övfeszítőt is kezelhetnek, miközben fele annyi alkatrészből állnak, mint a 170 elemből felépülő első darab.

És mit hoz a jövő?

Ahogy az autókban egyre több különböző érzékelő van, úgy nyílnak meg új lehetőségek a biztonság terén. A szenzorok által gyűjtött adatokat a rendszer felhasználhatja majd például a közelgő ütközés korai észlelésére, hogy az utasokat ülőpozícióba helyezze, csökkentve a sérülés kockázatát.

A kicsit távolabbi jövőben, a teljesen autonóm autók új követelményeket fognak támasztani. A beltérben az ülések forgathatóak lesznek, és az utasok egymás felé is nézhetnek út közben, ami az övfeszítők, valamint a légzsákok pontosabb vezérlését fogja szükségessé tenni.

Kiemelt Partnereink