Trend Melyik a jobb választás: a radar vagy a lidar?

Melyik a jobb választás: a radar vagy a lidar?

autopro.hu/D.Á. | 2020.10.31 12:21

Melyik a jobb választás: a radar vagy a lidar?

Fotó: Aptiv

A mai autók legtöbbet használt szenzorai a kamerák és a radar, melynek több fajtája széleskörű felhasználást tesz lehetővé. Az ultrahangos változat például rövid távokon és alacsony sebesség mellett használható, míg a lézerradar – más néven lidar – az önvezetést teszi lehetővé. Rick Searcy, az Aptiv szakértője bemutatta és összehasonlította az egyes megoldásokat.

Hirdetés

A népszerű radar

A radar megbízhatóan megmutatja, milyen messze van tőle egy tárgy. Az autóipari radarok általában a maximum 300-500 méterre lévő tárgyakkal képes méréseket végezni. A kameráknak ezzel ellentétben egy tárgy távolságát annak kameraképen felvett mérete alapján kell megbecsülniük, ami nehéz feladat – a kamera felbontásának és látómezejének egyensúlyát nem könnyű jól megválasztani a kamerákra épülő rendszereknél.

A radarok eredendően képesek relatív sebességet is érzékelni, így a távolságokon túl az is megállapítható, hogy egy objektum gyorsan közeledik az autóhoz, vagy távolodik attól. A kameráknak és lidaroknak ugyanehhez képek sorozatát kell elkészíteniük.

Mivel a radar fény helyett rádióhullámokat használ objektumok felismeréséhez, jól működik esőben, ködben, hóban vagy füstben. Ezzel szemben az optikai technológiák – mint például a kamerák, vagy a jövőben a lidar – ugyanazokkal a kihívásokkal küzdenek, mint az emberi szem. A radarokat azonban nem befolyásolja sem a szennyeződés, sem például a közvetlen napfény, és a kamerákkal ellentétben nincs szükségük nagy kontrasztra vagy jó fényviszonyokra, így éjszakai vezetéskor is jól működnek.

A radarok nagy beépítési szabadságot adnak a gyártóknak, hiszen az optikai rendszerekkel ellentétben nem szükséges átlátszó felületek mögé építeni őket. A kamerák az autó külsején helyezkednek el, méghozzá a lehető legmagasabban, hogy minél jobban rálássanak az útra és kevésbé szennyeződjenek. A radarok mindezt nem igénylik, elrejthetőek például hűtőrácsok vagy lökhárítők mögé, így kevésbé befolyásolják a jármű kinézetét.

Az optikai rendszerek erősségei

A kamerák alkalmasak a tárgyak felismerésére, besorolására. Csak egy kamera tud leolvasni egy közlekedési táblát, vagy eldönteni egy objektumról az úton, hogy egy másik gépjármű, gyalogos, kerékpáros, vagy éppen egy kutya. Mindegyik másképpen viselkedik, kamerákkal azonban az autó hatékonyabban jósolhatja meg várható mozgásaikat.

A lidar különleges tulajdonságai közé tartozik, hogy nagy felbontású, közvetlen tartományi mérésekkel egy virtuális rácsot formál, melynek minden cellájához egy adott távolságértéket rendel. A hagyományos radarhoz képest a lidar sokkal magasabb frekvencián, ezáltal jóval alacsonyabb hullámhosszon működik, amivel élesebb, tisztább képet alkot a tárgyak széleiről is.

A megoldás hátránya, hogy áttetsző, tiszta felületet igényel maga előtt, ami egy mozgó járművön problémás – akár egy rossz helyen lévő bogár is megbéníthatja a rendszert. Egy ugyanilyen jelentős probléma, hogy a radarhoz képest fiatal technológia nagyon drága, a magas ár pedig erősen behatárolja a lidar széleskörű elterjedését az autóiparban.

Az üzembiztos megoldás

A megbízható és biztonságos rendszerek biztosításához a járműveknek hozzá kell férniük egyszerre több észlelő technológiához is, melyeknek szervesen együtt kell működniük, hogy minél jobban felmérjék az autó környezetét. Továbbá például a lidar szennyeződése – és ezáltal funkcióvesztése – esetén a radar még mindig tökéletes adatokat szolgáltasson, amire a megfelelő gépi tanulási eljárások használatával egyre hatékonyabban képes.

Kiemelt Partnereink