Trend Megváltoztatják viselkedésünket az ADAS rendszerek

Megváltoztatják viselkedésünket az ADAS rendszerek

autopro.hu/V.M. | 2022.04.11 04:19

Megváltoztatják viselkedésünket az ADAS rendszerek

Fotó: Ford Media Center

Egy amerikai kutatás szerint az emberek a fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS) használata mellett veszélyesebben vezetnek. Ugyanakkor a gyártók igyekeznek megismertetni az autósokkal az automata rendszerek korlátjait és helyes használati módját, ami azonban időt és erőfeszítést igényel.

Hirdetés

A fentiek szerint lehetne összefoglalni a SAE International által szervezett SAE WCX 2022 konferencia második szintű önvezető rendszerekkel foglalkozó panelbeszélgetésén elhangzottakat.

Az eseményen ismertették a Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) biztosítóiparági szervezet és a Massachusettsi Műszaki Egyetem Fejlett Járműtechnológiai Konzorciumának közös kutatásának eredményeit, melyek szerint a vezetők másképpen viselkednek, mikor a vezetéstámogató rendszerek aktiválva vannak. Hajlamosak gyorsabban vezetni, többször és több időre veszik le tekintetüket az útról, illetve gyakrabban végeznek figyelemelvonó tevékenységeket.

„Elengedhetetlen, hogy a sofőr mindig (a vezetésre) koncentráljon annak érdekében, hogy ezeket a rendszereket biztonságosan használhassa” – fogalmazott David Zuby, az IIHS kutatási vezetője.

Oktatásra és türelemre van szükség

Emily Frascaroli, a Ford járműbiztonsági részlegélnek vezetője a vállalat BlueCruise ADAS rendszeréről elmondta, hogy az „egy vezetőtámogató funkció, nem jelent autonóm vezetést.”

Az amerikai OEM BlueCruise rendszere egyelőre a Ford Mustang Mach-E és Ford F-150 modelleken érhető el. Rendelkezik adaptív tempomattal, sávtartó automatikával, illetve képes a sebességkorlátozások felismerésére.

A Ford több csatornán keresztül is próbálja oktatni vásárlóit, ideértve a kereskedéseket, a honlapját és a használati utasításokat. „Miután a vásárlók megértették, hogy alapvetően mire jó egy technológia, az már kevésbé zavarja össze őket” – mondta el Frascaroli.

Ugyanakkor rávenni a vezetőket arra, hogy egy technológiát rendeltetés szerűen használjanak, általában többet követel egy gyengéd meglökésnél – mutatott rá Steven Gehring, a Hyundai Motor Észak-Amerika járműbiztonsági vezetője. Emlékeztetett rá, hogy mikor az ABS kezdett elterjedni a személyautókban, nehéz volt megértetni az emberekkel, hogy már nem szabad pumpálni a féket. „Minden technológiánál számolni kell egy tanulási kihívással” – tette hozzá.

A kényelemről szól, nem a biztonságról

A SAE International eseményén felszólalt Dominik Schuster, a BMW Csoport járműbiztonsági alelnöke is. „A BMW vásárlói az adaptív tempomatot az autópályázás idejének felében használhatják. Azonban nem azért használják, mert biztonságosan akarnak közlekedni, hanem azért, mert nagyobb kényelemre vágynak” – mondta el Schuster.

A vezetők kényelem iránti igényét a Toyota is felismerte, és a gyártó a saját vezetéssegítő rendszereit a kényelmi szint fokozása, illetve a vezetéssel járó megterhelés csökkentését szem előtt tartva tervezte – közölte Nick Sitarski, a Toyota észak-amerikai kutatás-fejlesztésének egyik vezetője. „Azonban a második szintű (önvezetési) rendszereket alkotó komponensek önmagukban biztonsági szempontból is előnnyel szolgálnak” – húzta alá.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink