Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megváltoztatják viselkedésünket az ADAS rendszerek
Egy amerikai kutatás szerint az emberek a fejlett vezetéssegítő rendszerek (ADAS) használata mellett veszélyesebben vezetnek. Ugyanakkor a gyártók igyekeznek megismertetni az autósokkal az automata rendszerek korlátjait és helyes használati módját, ami azonban időt és erőfeszítést igényel.
A fentiek szerint lehetne összefoglalni a SAE International által szervezett SAE WCX 2022 konferencia második szintű önvezető rendszerekkel foglalkozó panelbeszélgetésén elhangzottakat.
Az eseményen ismertették a Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) biztosítóiparági szervezet és a Massachusettsi Műszaki Egyetem Fejlett Járműtechnológiai Konzorciumának közös kutatásának eredményeit, melyek szerint a vezetők másképpen viselkednek, mikor a vezetéstámogató rendszerek aktiválva vannak. Hajlamosak gyorsabban vezetni, többször és több időre veszik le tekintetüket az útról, illetve gyakrabban végeznek figyelemelvonó tevékenységeket.
„Elengedhetetlen, hogy a sofőr mindig (a vezetésre) koncentráljon annak érdekében, hogy ezeket a rendszereket biztonságosan használhassa” – fogalmazott David Zuby, az IIHS kutatási vezetője.
Oktatásra és türelemre van szükség
Emily Frascaroli, a Ford járműbiztonsági részlegélnek vezetője a vállalat BlueCruise ADAS rendszeréről elmondta, hogy az „egy vezetőtámogató funkció, nem jelent autonóm vezetést.”
Az amerikai OEM BlueCruise rendszere egyelőre a Ford Mustang Mach-E és Ford F-150 modelleken érhető el. Rendelkezik adaptív tempomattal, sávtartó automatikával, illetve képes a sebességkorlátozások felismerésére.
A Ford több csatornán keresztül is próbálja oktatni vásárlóit, ideértve a kereskedéseket, a honlapját és a használati utasításokat. „Miután a vásárlók megértették, hogy alapvetően mire jó egy technológia, az már kevésbé zavarja össze őket” – mondta el Frascaroli.
Ugyanakkor rávenni a vezetőket arra, hogy egy technológiát rendeltetés szerűen használjanak, általában többet követel egy gyengéd meglökésnél – mutatott rá Steven Gehring, a Hyundai Motor Észak-Amerika járműbiztonsági vezetője. Emlékeztetett rá, hogy mikor az ABS kezdett elterjedni a személyautókban, nehéz volt megértetni az emberekkel, hogy már nem szabad pumpálni a féket. „Minden technológiánál számolni kell egy tanulási kihívással” – tette hozzá.
A kényelemről szól, nem a biztonságról
A SAE International eseményén felszólalt Dominik Schuster, a BMW Csoport járműbiztonsági alelnöke is. „A BMW vásárlói az adaptív tempomatot az autópályázás idejének felében használhatják. Azonban nem azért használják, mert biztonságosan akarnak közlekedni, hanem azért, mert nagyobb kényelemre vágynak” – mondta el Schuster.
A vezetők kényelem iránti igényét a Toyota is felismerte, és a gyártó a saját vezetéssegítő rendszereit a kényelmi szint fokozása, illetve a vezetéssel járó megterhelés csökkentését szem előtt tartva tervezte – közölte Nick Sitarski, a Toyota észak-amerikai kutatás-fejlesztésének egyik vezetője. „Azonban a második szintű (önvezetési) rendszereket alkotó komponensek önmagukban biztonsági szempontból is előnnyel szolgálnak” – húzta alá.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!