Trend Már negyedévszázada óv minket az ESP

Már negyedévszázada óv minket az ESP

autopro.hu/V.M. | 2020.05.24 04:20

Már negyedévszázada óv minket az ESP

Fotó: Daimler Global Media Site

A nálunk dinamikus menetstabilizátorként is ismert, a Daimler és a Bosch együttműködésében született ESP huszonöt évvel ezelőtt, 1995 májusában jelent meg autóinkban. A hirtelen irányváltáskor a jármű feletti uralom megtartását segítő rendszer azóta sok jármű alaptartozékává vált, hozzájárulva a balesetek számának csökkenéséhez.

Hirdetés

Az ABS és az ASR, vagyis a blokkolásgátló, illetve a kipörgésgátló rendszerekre épülő ESP (Electronic Stability Program) technológia működése három szenzoron alapul, melyek a kormánypozíció szenzor, a kerekek forgásának sebességét mérő kerékfordulat érzékelők, valamint a perdület szenzor. A rendszer a kormánypozíció szenzor jelei alapján érzékeli, ha az autó épp fordul, a perdület szenzor segítségével pedig meg tudja határozni, hogy a kocsitest mennyire követi a kormánymozdulatot, tehát fennáll-e a túl- vagy alulkormányozottság. Ha szükséges, a rendszer beavatkozik egy vagy több kerék megfékezésével, esetleg a nyomaték változtatásával.

Külön utakon járva

Egy olyan rendszer fejlesztését, mely hirtelen irányváltáskor is biztosítja a jármű irányíthatóságát, az 1980-as években a Bosch és a Daimler egymástól függetlenül kezdték meg. 1992-ben a kettő vállalat összefogott, majd 1994-ben bemutatták munkájuk eredményét, amit akkor még Dynamic Handling Controlnak (FDR) neveztek.

Az ESP-t először a W140-es sorozatszámú Mercedes-Benz S 600 Coupe-ba szerelték be alapfelszereltségként, végül pedig 1995 májusában megkezdődött a rendszer sorozatgyártása. Szeptembertől az S 600 Saloons és SL 600 típusokban is elérhetővé vált a technológia

Mercedes-Benz S 600 (W140)

Mercedes-Benz S 600 (W140) | Fotó: Daimler Global Media Site

Egy jávorszarvas és egy borulás: ez volt a fordulópont

A megoldás gyors térhódításának kezdete 1997-re tehető, amikor egy svéd szaklap teszt alá vetette az akkori A-osztályt. A sorozatgyártás kezdete előtt álló típus egyik példányával egy jármű elé tévedő szarvas kikerülését szimulálták, azonban a dinamikus manőver közben a tapadását vesztett autó felborult. A Mercedes-Benz okulva az eredményekből, elhalasztotta a típus bevezetését tizenkét héttel, és az ESP-t az alapfelszereltség részévé tette, ami után az A-osztály még a rivális modelleknél is jobb eredményeket produkált a teszten. 1999-ben a Mercedes-Benz válhatott az első márkává, mely minden személyautójához alapfelszereltségként kínálta a technológiát.

Az újítás a baleseti statisztikákon is meglátszott, ugyanis 1999 után a Mercedes-Benz autóinak súlyos balesetekben való érintettsége 42 százalékkal csökkent, az eredmények láttán pedig egyre több gyártó döntött a technológia széleskörű alkalmazása mellett. Mára az ABS, a légzsákok, valamint a biztonsági övek mellett az ESP vált az autók egyik legfontosabb biztonsági tartozékává, 2011 novembere óta pedig az EU-ban minden új személy- és haszongépjárműnek rendelkeznie kell ESP-vel.

Kiemelt Partnereink