Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ma még elképzelhetetlen ember nélkül az önvezető autózás
Mára a világ számos pontján tesztelnek önvezető autókat közúti forgalomban, az emberi szerep azonban még mindig jelen van valamilyen formában, hogy garantálva legyen a teljes autonómiától még távol álló technológia biztonságos és zökkenőmentes működése.
Az önvezető autókat forgalomban tesztelő cégek között ott van többek között a Toyota által támogatott Pony.ai, aminek járművei 2020-ban kezdték meg tesztüzemüket Kaliforniában. Az autók a kormányuk mögött egy biztonsági sofőrrel közlekednek, aki közbe tud avatkozni, amennyiben az önvezető rendszer rosszul mérne fel egy szituációt. A cég 2022-ben vezető nélküli fuvarmegosztói szolgáltatást fog indítani az amerikai államban, a járműveket azonban továbbra is felügyelni fogják a távolból.
A GM-hez tartozó Cruise önvezető autói szintén tavaly óta láthatóak Kaliforniában, ugyancsak vezetői felügyelet mellett, amit a vállalat a bizalomépítés szükségével magyaráz.
Vannak már vezetői felügyelet nélkül tesztelt autonóm járművek, például a Google-t is birtokló Alphabet-hez tartozó Waymo amerikai flottájában, azonban az ember ezekben az esetekben is közrejátszik.
Az az emberi szerep fenntartása jól mutatja az autonóm technológia előtt álló szabályozási és műszaki kihívások komolyságát. A Reuters befektetőkkel és startupok tisztviselőivel folytatott interjúk alapján azt írja, a kihívások okán egyes önvezetéssel foglalkozó cégek átalakítják terveiket, hogy a teljes autonómia vártnál későbbi elérése mellett is elkezdhessenek bevételt termelni rövid távon.
Változatos szerepek
Az ember mai önvezető autók támogatásában játszott sokszínű szerepére kiváló példával szolgál a Waymo, ami első kereskedelmi, vezető nélküli robotaxi szolgáltatását még 2018-ban, Phoenix-ben indította el, az önvezető technológiával pedig már több mint egy évtizede foglalkozik.
A vállalat négy csapatot is működtet az önvezető flotta támogatására. Azok feladatai az ügyfelek kérdéseinek megválaszolásától a balesetek helyszínére kiszálláson át a vezető nélkül közlekedő járművek távolból segítéséig terjed – bár távoli irányításátvételre biztonsági okokból nincs lehetőségük.
A cég egy korábbi biztonsági sofőrje a Reuters-szel megosztotta, hogy egy napon átlagosan harmincszor kellett közbeavatkoznia például olyan esetekben, mikor máskülönben a jármű nem állt volna meg idejében egy piros lámpánál vagy az előtte haladó hirtelen fékezésekor. A tapasztalatait idén San Franciscóban szerzett nyilatkozó beszámolója rávilágítani látszik az emberi felügyelet szükségességére.
Távolból vezérléssel is próbálkoznak
Vannak robotaxi vállalatok, melyek különutas megoldásként távolról vezérlik járműveiket. Ilyen a Las Vegas-ban flottát üzemeltető Halo startup is, aminek autóit 5G-s hálózatot használva távolból irányítják.
Elliot Katz, a teleoperációs megoldásokat fejlesztő Phantom Auto társalapítója elmondta, hogy még néhány éve a távoli emberi asszisztencia „egy piszkos kis titok volt”, amiről senki nem beszélt, mert a teljes autonómia megvalósulására számítottak, ami azonban mára nyilvánvalóan később fog csak megtörténni.