Trend Közel már a nulla kibocsátás a tengerentúlon

Közel már a nulla kibocsátás a tengerentúlon

Uzoni Ábel | 2016.09.02 08:24

Közel már a nulla kibocsátás a tengerentúlon

Nagyon egyszerű az oka, hogy Észak-Amerikában miért vehet más pályaívet az elektromos járművek elterjedése, mint Európában, és miért lehet akkora felfutása a gázüzemű motorok fejlesztésének. Ez pedig az, hogy a rendkívül jó úthálózat rendkívül nagy távolságokkal párosul. Fokozottan érvényes ez a teherszállításra, hiszen a 150-250 kilométer hatótávolságú hibrid kisteherautók nem vehetik nyakukba a széles amerikai pusztaságokat.

Hirdetés

Lássuk be, egy több ezer kilométeres utazás elektromos autóval manapság még Európában is igen nagy kihívás elé állítja a sofőrt, hiszen olyan friss adatbázissal szükséges rendelkeznie, amely tartalmazza a töltőállomásokat! Hasonlóképp van ez Amerikában is, még akkor is, ha már 14 ezer elektromos töltőállomás és 35 ezer csatlakozópont várja az autózókat. Ám mint ahogy egy nagy online töltőkereső alkalmazásból kiderül, számos hétköznapi nehézségbe lehet ütközni, úgy is mint a korlátozott nyitva tartás, a gyorstöltők hiánya, vagy hogy a szolgáltatást csak előzetes bejelentkezés után, vagy épp csak Tesla-tulajdonosoknak lehet igénybe venni.

Az elektromos mobilitás – bármilyen furcsa – ma még az Egyesült Államokban sem a mindennapok része. Annál kevésbé van ez így a hosszútávú áruszállításben, vagy éppen a helyi és távolsági tömegközlekedésben. Éppen ezért jár csúcsra a gázüzemű motorok fejlesztése, alternatívát kínálva a szennyezőbb dízelnek és a még mindig áttörés előtt álló elektromos és hibrid üzemnek.

A New Flyer járműgyártó óriás augusztus közepén jelentette be, hogy a Cummins nulla-közeli kibocsátású gázüzemű motorját építi be a Los Angelesi közlekedési cégnél futó Xcelsior típusú buszaiba. A nagyhírű, patinás Cummins és a gázüzemű tehnológián dolgozó Westportból alakult Westport Cummins Inc. által fejlesztett és tesztelt NZ (near zero), vagyis nulla közeli kibocsátású gázmotor hét évvel előzi meg az elvárt emissziós szintet, vagyis most tudja hozni azt a kibocsátást, amit 2023-ra előír az amerikai hatóság. Tehát az érvényben lévő amerikai kibocsátási határértékekhez képest 90 százalékkal kevesebb szilárd részecskét, valamint 16 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki. A projektcég igazgatója szerint egy Los Angeles nagyságú város 2200 buszának lecserélése után képződő károsanyag-kibocsátás megegyezik két 1985-ös busz akkori kibocsátásával.

Úgy tűnik, a három év múlva száz éves, 20 milliárd dollár éves bevételű Cummins referenciamunkának tekinti a Los Angeles-i belépőt, mert a gázmotort tehergépkocsi-gyártóknak is ajánlja azzal, hogy a fejlesztések a 2023 és 2031 közötti időszakra meghatározott amerikai kibocsátási határértékeket is tekintetbe veszik.

Mint azt a Volkswagen-botrány óta széles körben tudni lehet, a NOx-kibocsátást a dízelmotoroknál nehéz csökkenteni, vagy legalábbis költséges (ezért is folyamodott csaláshoz a német cég), de nem így van ez a gázmotor esetében. Lóerő-órára számítva 0,02 gramm nitrogén-oxid és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe ebből a fajta robanómotorból.

A Cummins-motorral szerelt buszok jelenleg 10-15 százalékkal többe kerülnek, de a kaliforniai levegőminőséget felügyelő felügyelet (CARB) bőkezű állami támogatáshoz segíti azokat a szolgáltatókat és spedíciós cégeket, amelyek flottacserén gondolkodnak.

Kiemelt Partnereink