Trend Könnyebbé teszi az e-autók töltését az EU

Könnyebbé teszi az e-autók töltését az EU

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.19 16:48

Könnyebbé teszi az e-autók töltését az EU

Fotó: Go Electric - Ford of Europe Press & Media Hub

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló európai rendelet (AFIR) értelmében a nyilvánosan elérhető, újonnan telepített egyenáramú, legalább 50 kilowattos e-autó-töltőket el kell látni kártyaolvasóval vagy érintés nélküli fizetési lehetőséggel az ad hoc fizetés lehetővé tételéhez. Az ennél alacsonyabb teljesítményű állomásokhoz egy úgynevezett „dinamikus QR-kód” elhelyezése is elég. De mi a helyzet a már meglévő állomásokkal, és hogyan szabályozzák majd az árakat?

Hirdetés

A döntéshozók szerint egy matricára elhelyezett statikus QR-kód nem elegendő, szükség van egy kijelzőn megjelenő, minden fizetési művelet lebonyolításához egyedileg generált, dinamikus QR-kódra. A fizetési folyamathoz biztonságos adatkapcsolatot, valamint megfelelő backend (mögöttes szoftver) támogatást kell biztosítani.

Az AFIR irányelveit tavaly júliusban határozta meg az Európai Parlament. A fő fókusz az európai töltőhálózat sűrűségén volt – 2026-tól személyautók számára 60, teherautók és buszok számára 120 kilométerenként kell töltőknek rendelkezésre állniuk a jelentősebb főútvonalakon. Az AFIR-ban további specifikációk is találhatóak a töltőállomásokra vonatkozóan, amiket részletesen is tárgyalni fogunk.

Csak oda kell menni és lehet tölteni

A vonatkozó szabályozás szerint a 2024. április 13-tól üzembe helyezett töltőállomásokon az ad hoc módon, vagyis mindenféle előfizetés, alkalmazáshasználat, regisztráció nélkül megvalósuló töltésre is lehetőséget kell biztosítani, és az ehhez szükséges fizetési feltételeket meg kell teremteni. A töltők üzemeltetőinek a következőkből kell legalább egyet választaniuk és felszerelniük: bankkártyaolvasót; érintésmentes, minimum bankkártyák olvasására alkalmas eszközt; 50 kilowatt alatti teljesítményű töltőkön internetkapcsolatot használó eszközt, ami egy QR-kódot generál, melynek segítségével biztonságos fizetési tranzakciót bonyolíthatunk online.

2027. január elsejétől a TEN-T úthálózat mentén vagy biztonságos parkolóhelyeken telepített, legalább 50 kilowattos teljesítményű töltőknek rendelkezniük kell kártyaolvasóval vagy érintésmentes fizetési opcióval. Ez a szabály a 2024. április 13. előtt létesített töltőkre is érvényes. Ha a Plug&Charge, vagyis a csatlakozás után az autót és felhasználóját automatikusan felismerő funkcióval van ellátva a töltő, a szolgáltatónak lehetővé kell majd tennie, hogy ezzel a felhasználó ne éljen, hanem más – általában olcsóbb – fizetési és töltési módot válasszon.

„Méltányos” és „arányos”?

Ami ezeknél a témáknál több egyeztetést igényel, az az árazás. Az AFIR harmadik paragrafusa szerint a nyilvánosan elérhető állomásokon a töltés árainak méltányosnak, könnyen és gyorsan összehasonlíthatónak, átláthatónak diszkriminációmentesnek kell lenniük. Április 13-tól pedig egységesnek is kell lenniük az áraknak, egy töltőállomás nem szolgáltathat különböző áron például a végfelhasználóknak és mobilitási szolgáltatóknak, habár a szabályzat megfogalmazása szerint mégis lehet eltérés, de csak ha az arányos és alaposan megindokolható.

Az ötödik paragrafusban az is szerepel, hogy a mobilitási szolgáltatók is csak méltányos, átlátható és diszkriminációtól mentes árakat szabhatnak a végfelhasználók részére, tehát az irreálisan magas árazásnak vége. A mobilitási szolgáltatóknak a tervezett töltés előtt „széles körűen támogatott elektronikus úton” közölni kell, külön kitérve az ár összetételére, felmerülő díjakra, amiket a mobilitási szolgáltató szab, továbbá eltörlik a külföldi roaming extra költségeit. A szabályalkotók pontosan meghatározzák azt is, hogyan kell prezentálni az árakat és azok komponenseit, hogy a felhasználók össze tudják hasonlítani őket. A kilowattóránkénti ár az első, aztán a percenkénti, majd a teljes töltési ciklusra vonatkozó.

Komoly kihívás a szolgáltatóknak

Mindezen feltételeknek április 13-ig megfelelni nem lesz egyszerű az ipar számára, az előkészületek ellenére sem. A szabályozás arra is kitér, hogy a legtöbb váltóáramú töltőállomás nem működhet tovább a jelenlegi formában e dátum után, mivel ezek nem tudnak dinamikus QR-kódot generálni és kijelezni. Kényelmes lenne a felhasználók számára például egy extra kijelzőt felszerelni a töltőkre NFC olvasóval, még ha ez nem is szerepel az AFIR-ben, de ez is csak növelné a költségeket.

A töltőhálózat-üzemeltetők beszállítói gyors és egyszerű megoldásokkal állnak elő, amelyekkel meg lehet oldani a fizetés körüli kihívásokat, azonban ezeket az eszközöket is be kell szerezni, telepíteni kell és hozzá kell kapcsolni a vállalat saját szoftveres hátteréhez. Egy jól ismert megoldás erre a problémára egy központi terminál létesítése, amely kiszolgál több töltőpontot is. Startupok is dolgoznak már az ügyön, mint például az ev-pay, amely saját szervert és rendszert kínál, hogy megkönnyítse a szolgáltatók és a felhasználók dolgát – írta meg az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink