Trend Klímabarátabb belsőégésű testvérénél a Volvo e-autója

Klímabarátabb belsőégésű testvérénél a Volvo e-autója

autopro.hu/V.M. | 2021.11.08 04:18

Klímabarátabb belsőégésű testvérénél a Volvo e-autója

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

A Volvo Cars kiszámolta C40 Recharge elektromos crossovere teljes életciklusra vetített karbonlábnyomát. Az eredmények szerint az SUV a globális és az európai uniós energiamixet alapul véve is kímélőbb a klímára nézve, mint a belsőégésű motoros testvére.

Hirdetés

A kínai Geely tulajdonában lévő Volvo Cars célja, hogy 2030-tól kizárólag tisztán elektromos autókat értékesítsen, továbbá 2040-re a saját működését és az egész ellátási láncát is karbonsemlegessé fogja alakítani. Rövidebb távú célja, hogy 2018 és 2025 között 40 százalékkal mérsékelje járművei életciklus alapján számolt átlagos szén-dioxid-kibocsátását.

A Volvo azt is vállalta, hogy az átláthatóság jegyében nyilvánosságra hozza új modelljei karbonlábnyomát. Az idén ősszel gyártásba került C40 Recharge-ról a svéd OEM nemrég közölte életciklus-elemzését, ami gyártás, a használat és a hulladékfeldolgozás szakaszaiban keletkező emissziókat összesíti.

Az elemzésben az áll, hogy az akkumulátoros elektromos C40 Recharge még a 2020 óta gyártott, lényegében csak a karosszéria kialakításában különböző XC40 Recharge-nál is öt százalékkal kisebb lábnyommal bír a használati szakaszban (a töltésnél) az EU-28-as elektromos energiamixet alapul véve, ami főleg a jobb aerodinamikának köszönhető. Egy benzinüzemű, öt százalék etanol tartalmú (E5) üzemanyaggal tankolt XC40-nel összevetve a különbség már meghaladja a 40 százalékot – ez akkor sem esik 18 százalék alá, ha a C40 Recharge töltésénél a magasabb szén-dioxid-intenzitású globális elektromos energiamixet tekintik mérvadónak.

A használati szakaszban az uniós energiamixet és E5-ös benzint feltételezve a C40 és XC40 Recharge, valamint az XC40 42, 44 és 59 tonna szén-dioxid-egyenértékű emissziót produkál a teljes életciklus alatt a Volvo szerint.

A gyártás az, ami igazán szennyez

A Volvo úgy számolt, hogy a járművekkel a teljes életidejük alatt 200 ezer kilométert tesznek meg, míg a gyártási szakaszban az alapanyagok és alkatrészek globális beszerzését feltételezte.

Elemzésében megjegyzi, hogy az elektromos autóknál a használat során keletkezett emisszióról a hangsúly az előállítási szakaszhoz köthetőre helyeződött át – az előbbi arányának csökkenése, míg az utóbbi arányának növekedése miatt. Ez megmutatkozik a C40 Recharge-nál is: az uniós energiamixnél a gyártási fázis adja a teljes kibocsátás mintegy háromötödét, ezenfelül ez a fázis 70 százalékkal több üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint a tradicionális hajtású testvérmodellnél.

Mindazonáltal hiába a szennyezőbb gyártás, mindössze 77 kilométer megtétele után egy EU-ban használt C40 Recharge már kisebb karbonlábnyommal rendelkezik, mint a benzines modell.

A Volvo felhívja rá a figyelmet, hogy a választott elemzési metodika – így például az alapanyag beszerzési helyének megváltoztatása is – nagy hatással van a kapott eredményekre, ezért a saját és más OEM-ek hasonló elemzéseit nem feltétlenül lehet összevetni.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink