Trend Két évtizedes kutatást zárt le a Continental

Két évtizedes kutatást zárt le a Continental

autopro.hu/Ó.B. | 2022.10.22 08:18

Két évtizedes kutatást zárt le a Continental

Fotó: Continental Press Releases

Húsz éven át tartó kutatási együttműködés után a Continental bemutatta az ötödik, és egyben utolsó Proreta projektjét, ami a Darmstadti Műszaki Egyetemmel, a Brémai Egyetemmel és a romániai Laşi Műszaki Egyetemmel való interdiszciplináris kutatási együttműködésének az eredménye. A Continental eddigi Proreta projektjeinek számos eredménye jutott már el a gyártási szakaszig, ilyenek például a vészfék-asszisztens vagy az autópályán történő automatizált vezetés, amik ma már a modern járművek részét képezik.

Hirdetés

A Proreta 5 kutatási projekt célja az volt, hogy megvizsgálják, a mesterséges intelligencia hogyan hasznosítható az önvezetésben. A projektet az automatizált vezetés egyik legnehezebb kihívásának szentelték: ez a városok bonyolult forgalmi helyzeteinek felismerése, valamint annak kérdése, hogy az algoritmusok hogyan hozhatják meg a megfelelő vezetési döntéseket ezekben a helyzetekben az érzékelők adataira támaszkodva. Például egy nem lámpás kereszteződésben kihívást jelenthet a közlekedők mozgásirányának, szándékának és az elsőbbségi viszonyoknak a megállapítása emberi beavatkozás nélkül. Ennek megoldása érdekében a projekt részeként új mesterséges intelligencia modulokat fejlesztettek ki. A Continental által szenzorokkal és nagy teljesítményű számítógépekkel felszerelt járművel a kutatók közvetlenül, valós körülmények között tesztelhették fejlesztéseiket.

Gyümölcsöző együttműködés

Az elmúlt húsz évben, az összesen öt Proreta projekt során számos kutató folytatta a fejlesztési munkát a Continentalnál, és járult hozzá ahhoz, hogy az eredményeket konkrét megoldásokba építsék be. Andree Hohm, a Proreta 2 PhD hallgatója, és jelenleg a Continental Autonóm Mobilitás Üzleti Területének „Driverless” innovációs vonalának vezetője a következőket nyilatkozta: „A Proreta keretében kutatást végeztünk annak érdekében, hogy az ipari tudást egyesítsük az egyetemi kutatási kompetenciákkal és fiatal tudósokkal közösen találjunk megoldást komoly kihívást jelentő problémákra. A leglenyűgözőbb ebben az együttműködésben, hogy kutatási válaszokkal letettük a járműbe beépített alkalmazás alapjait. Amit az első projektekben fejlesztettünk, az most a közúti forgalomban is látható és minden nap garantálja a biztonságot útjainkon."

A Proreta korábbi szakaszai:

Proreta 1 –Autonóm fékezés és kitérés

Az első Proreta projekt (2002-2006) azt vizsgálta, hogyan képes egy jármű érzékelők segítségével automatikusan észlelni az álló és mozgó akadályokat, és vészfékezéssel vagy irányváltással elkerülni azokat.

Proreta 2 – Előzést segítő rendszer

A második szakaszban (2006-2009) egy olyan vezetőtámogató rendszer prototípusait készítették el, amely segít a vezetőnek megelőzni a baleseteket az országutakon végzett előzési manőverek során. Erre a célra egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely az érzékelőadatok és a járműdinamikai adatok segítségével meghatározza a saját jármű, az előtte haladó és a szembejövő jármű helyzetét, hogy megállapítsa, elegendő távolság áll-e rendelkezésre az előzéshez.

Proreta 3 – Vezetőt segítő rendszer városi közlekedéshez

A harmadik Proreta projektben (2011-2014) egy „biztonsági folyosó”, mint integrált járműbiztonsági koncepció megvalósítását kutatták a városi közlekedés aktív biztonságának növelése érdekében. A nagy kérdés az volt, hogy milyennek kell lennie egy ilyen rendszernek ahhoz, hogy a vezető elfogadja azt.

Proreta 4 – Intelligens, tanulásra képes rendszerek

A Proreta projekt negyedik fázisában (2015-2018) a hangsúly az intelligens, tanulásra képes rendszereken volt, melyek fokozhatják a vezetésbiztonságot. Ezek az asszisztens rendszerek egyéni és alkalmazkodó javaslatokkal támogatják a vezetőt nehéz szituációkban. Megtanulják, hogyan reagál a sofőr általában, hogy megfelelő jelzésekkel a lehető legjobb eredményt érjék el.

Magyarországon a Continental technológiai vállalat a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó mesterséges intelligencia fejlesztő központtal, egy járműdinamikai fejlesztőközponttal és tesztpályával, hat gyárral, illetve egy regionális gumiabroncs kereskedelmi központtal van jelen. Hazánkban a vállalat mintegy 8 ezer munkatársat foglalkoztat. A Continental folyamatosan és nagy mértékben járul hozzá a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. Mindezt teszi fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és infotainment megoldások biztosításával, valamint a járműelektronika, műszaki elasztomer-termékek fejlesztésével, ipari szállítási megoldások gyártásával és gumiabroncsok értékesítésével. Magyarországon a Continental Csoport mindhárom üzleti szektorával jelen van. Az autóipari és a gumiabroncs szektorokhoz tartozó, valamint az ipari megoldásokat szállító ContiTech vállalatok tevékenységet folytatnak Budapesten, Budaörsön, Makón, Nyíregyházán, Szegeden, Vácon és Veszprémben.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink