Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kárt tehet a gyorstöltés az akkukban
Az elektromobilitás egyik kihívása, hogy minél gyorsabban legyen elvégezhető az akkumulátorok töltése, és minél nagyobb távolságot legyen képes megtenni egy jármű egy töltéssel. A cél a belső égésű motorral hajtott autók hatótávolságának és tankolási idejének megközelítése. Bár egyre gyorsabb villámtöltők állnak rendelkezésre, a gyorstöltés veszélyekkel is járhat.
A lítiumionos akkumulátorok – sok más akkuhoz hasonlóan – rendelkeznek egy pozitív töltésű katóddal és egy negatív töltésű anóddal. A katódot és az anódot úgynevezett szeparátor választja szét, melyben a lítiumionok képesek mozogni. Az anódok a leggyakrabban grafitból készülnek az ilyen akkumulátorokban, ahová viszont a lítiumionok bejuthatnak az úgynevezett interkaláció során.
Ha az interkaláció megfelelően zajlik le, akkor az akkumulátorok sikeresen feltöltődnek. Ha túl gyors a töltés, akkor viszont ezek a lítiumionok összegyűlnek az anódon, és „bevonatot” hoznak létre, ami károsíthatja az anódot.
Romlik a teljesítmény
Ennek a fenti folyamatnak az eredménye, hogy az anód kitágul, és ezzel visszafordíthatatlanul csökken az akku teljesítménye. Az amerikai Argonne Laboratórium kutatója, Daniel Abraham a Machine Design című lapnak elmondta, hogy ez a „bevonatolás” a felelős azért, hogy a gyorstöltés következtében romolhat a lítiumionos akkumulátorok teljesítménye.
A csoport azt is észrevette, hogy a gyorstöltés torzítja a grafitatomok rácsát, emiatt rendezetlenek lesznek a lítiumionok a részecskékben, ami rontja a töltési folyamatot. Minél gyorsabban töltődik a lítiumos akkumulátor, annál rendezetlenebbé válnak az anód atomjai, ami végső soron megakadályozza, hogy a lítiumionok oda-vissza mozogjanak az anód és a katód között.
A kutatók szerint vagy meg kell találni az ellenszert a folyamatra, vagy módosítani kell a grafitrészecskéket annak érdekében, hogy a villámtöltés ne károsítsa a lítiumos akkumulátorokat – írja a Machine Design.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!