Trend Íme az iparág, amit már elkezdtek bedarálni a robotok

Íme az iparág, amit már elkezdtek bedarálni a robotok

autopro.hu/Sz.K. | 2018.05.08 06:30

Íme az iparág, amit már elkezdtek bedarálni a robotok

A nyüzsgő gépek nem csak összekészítik az online megrendelt termékeket és ételeket, de ha kell, egyenesen az ajtónkig szállítják. A kiskereskedelemben már egy ideje tart a robotok térnyerése - nem csoda, hiszen a vállalatok alaposan öntik bele a pénzt.

Hirdetés

Egy raktári munkatárs elővesz egy alkatrészt, hogy azon elvégezze a karbantartási ellenőrzést. Buzgó asszisztense szó nélkül megy, és segít neki - a többi dolgozóhoz képest ő sosem fárad el vagy megy szünetre, mivel egy ARMAR-6-os robot.

Az ARMAR-6 prototípusát nemrég szállították az Ocado Technology robotikai kutatólaboratóriumba, ahol az online bolt mérnökei kísérleteztek a technológia felhasználásával az automatizált berendezések karbantartásával és javításával. Ez az első olyan robot, amit az EU által finanszírozott SecondHands projekt részeként fejlesztettek ki azzal a céllel, hogy még nagyobb mértékben automatizálják a raktárakat.

Az ARMAR-6 az egyre nagyobb számú robotmunkaerő része, amely jó eséllyel megváltoztatja a kiskereskedelem működését. Az Ocadonál az ilyen robotok szedik össze és csomagolják be a raktárkészlet mintegy 50 ezer különböző típusú darabjait. A vállalat nemrég fejlesztett ki egy csuklós robotkart is tapadókorongokkal és háromdimenziós látórendszerrel, amely lehetővé teszi több ezer tárgy mozgatását, azok károsítása nélkül. A rendszer lényege, hogy az optikai rendszer felismeri a legmegfelelőbb fogási pontot, a kar pedig a tapadókorongokkal megfogja és áthelyezi a darabot. Az érzékelők lehetővé teszik, hogy a kar ne károsítsa az elemet, a látó rendszer meghatározza, hogy kell elforgatni azt, mielőtt becsomagolják. A finomhangolásnak köszönhetően hasonló berendezés képes kezelni a kényes terméknek számító gyümölcsöket és zöldségeket is.

Az Ocado az elmúlt években sokat fektetett a robotikába. Központjai automatizáltak, főként azok, melyek Ocado Smart Platformmal vannak felszerelve. Ez háromdimenziós rácson mozogva teszi lehetővé az elemek mozgatását.

Hasonló robotokat használnak az Amazon 16 angliai központjában, amik a polcokat szállítják a szükséges helyekre a létesítményen belül. Központjain kívül az online kereskedelmi vállalat kifejlesztett egy úgynevezett Prime Air szolgáltatást is, melyek segítségével GPS-vezérelt drónokkal juttatnák el a maximum 2,3 kg súlyú csomagokat a címzettekhez. Az ezzel kapcsolatos tesztkézbesítések már elkezdődtek.

Mindeközben a Starship Technologies az utcákon teszteli autonóm kézbesítő robotjait az Egyesült Királyságban, Németországban és Svájcban. Ezeket arra tervezték, hogy élelmiszereket és csomagokat szállítsanak 3-5 kilométeres hatósugárban. A robotok önállóan közlekednek, a központból távfelügyelettel követi őket a dolgozó. A Starship nemrég jelentette be együttműködését Mercedes-Benz haszongépjármű részlegével. A Mercedes úgy nevezett Robovanja nyolc önálló robotot szállít, melyeket letesz egy városban egy kijelölt helyen.

– Az alapötlet az, hogy a külvárosokban megáll a furgon, és szabadjára engedi a robotokat, hogy azok kiszállítsák az árut, mondta el Noel Sharkey, a Sheffield Egyetem robotikai és mesterséges intelligenciával foglalkozó emeritus professzora.

A Starship már teszteli autonóm kézbesítő robotjait

A robotok persze nem csak a raktárakban és a kiszállítás során, de a hagyományos üzletekben is kiismerik magukat. Az Egyesült Államokban a Bossa Nova robotikai vállalat tesztel autonóm szolgáltatásokat félszáz Walmart üzletben. A robotok fel-le mozognak a folyosókon, fotókat készítve a polcokról, majd ezek alapján, adatokat szolgáltatnak a különböző termékek állapotáról, beleértve a helyüket, árazásukat, és hogy van-e még belőlük a polcokon.

Japánban a SoftBank Robotics Pepper robotját már több mint kétezer vállalat használja. A gépek feladata lehet például az ügyféllel való kommunikáció a kínált termékekről és szolgáltatásokról, de körbe is vezetik őket a boltban.

– Azt reméljük, hogy olyan robotokat tudunk építeni, amelyek segíthetnek az embereknek, hogy megtalálják a dolgokat egy nagy bevásárló központon belül, vagy a termékeket egy szupermarketben, miközben szórakoztatja őket, magyarázta el Oliver Lemon, a Heriot-Watt Egyetem interakciós kutatási vezetője. A kutatók azt tesztelik, hogy hogyan tudnak legjobban interakcióba lépni a robotok az emberekkel.

– Ezek olyan dolgok, amikről mi, emberek nem is nagyon gondolkodunk. Egyszerűen odasétálunk valakihez, és elkezdünk beszélni, azonban rengeteg jelre figyelni kell, mint például a szemvillanás, testhelyzet és távolság, hangsúlyozta Lemon. – Egyszerűnek tűnnek, de nagyon fontos a megfelelő értelmezésük, mert különben az emberek megijednek, ha a robot elkezd száguldani feléjük.

Kiemelt Partnereink