Trend Így már nem is rémálom: gyorsabb és költséghatékonyabb lehet a hidrogéntankolás

Így már nem is rémálom: gyorsabb és költséghatékonyabb lehet a hidrogéntankolás

autopro.hu/K.Á. | 2018.04.02 06:09

Így már nem is rémálom: gyorsabb és költséghatékonyabb lehet a hidrogéntankolás

A hidrogén személyautókban való felhasználásának egyik legfőbb nehézségét a tankolás megoldása jelenti. Most a szükséges magas nyomás és az alacsony hőmérséklet miatti pluszköltségekből faraghat egy új fejlesztés.

Hirdetés

A hidrogén előállítása, a termelési helyszínről töltőállomásra, majd onnan a végfogyasztók üzemanyagcellás elektromos járművének (FCEV) tartályába juttatása sakkjáték: az FCEV-ket fejlesztő és kínáló gyártóknak különféle technológiák és infrastruktúrák miatti költségek sorát kell mérlegelnie, hogy megcélozhassa a hidrogénes mobilitás egyre növekvő piacát.

Ebben segítséget nyújthat, hogy a hidrogéngyártók mostantól alkalmazhatják azt az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) Argonne Nemzeti Laboratóriumában kifejlesztett, szabadalmaztatott üzemanyag-feltöltési módszert, amellyel költséghatékonyan szállíthatják a hidrogént a termelési helyszínről a felhasználóig. A kutatások korai szakaszában az Argonne termo- és áramlásdinamikai számítási eszközöket használt a hidrogénes töltőállomások teljesítményének szimulálására. A cél a töltőállomások költségeinek visszavágása, illetve a tankolás időtartamának lerövidítése volt.

Az Argonne módszere különösen az olyan kutak üzemeltetését könnyíthetik meg, melyek tartálykocsis utántöltés útján jutnak a hidrogénhez. Ez azért fontos, mivel a hidrogénes hajtás fiatal, de feltörekvő piacán gyakran a tartálykocsik jelentik a hidrogén eljuttatásának legolcsóbb módját a kisebb töltőállomásokra.

A gyors hidrogéntankolás (nagyjából 3 perc) infrastruktúrakövetelménye nagy, emiatt a folyamat drága. A töltőállomások létesítésekor komoly befektetéseket igényelnek a szükséges kompressziós, hűtő- és nagynyomású tároló berendezések. Az Argonne módszere szerint viszont az átfejtési folyamat során a hidrogén alacsony keresleti periódusokban a tartálykocsiból egy másik, köztes tárolóberendezésbe kerül át, így pedig optimálisabban fel lehet készülni a következő csúcsidőszakra.

Egy-egy kompresszor beszerzési költsége nagyjából 300 ezertől 750 ezer dollárig terjed, kapacitástól függően. Az Argonne nyomáskonszolidációs üzemanyag-feltöltési megközelítésével az állomások kevésbé drága kompresszorok alkalmazása mellett is megduplázhatják, akár meg is háromszorozhatják kapacitásukat. Ez azt jelenti, hogy egy naponta 450 kilogramm hidrogénforgalmat bonyolító töltőállomás beruházási költsége negyven százalékkal, 1,1 millióról 650 ezer dollárra csökkenhet.

Bár a hidrogén a Föld egyik legelterjedtebb eleme, világszerte mindössze pár ezer gépjármű van, mely kizárólag ezt használja üzemanyagforrásként. A kiszolgáló infrastruktúra sem túl kiterjedt, az Egyesült Államokban található mind a 31 hidrogén-töltőállomás Kaliforniában található, ráadásul a tervek között is csupán 12 további kút telepítése szerepel. Az államban 2017 decembere óta nagyjából 3500 FCEV-t értékesítettek, a California Air Resources Board projektjei szerint ez az érték 2023-ra is csak 37.400-ra nő majd.

Kiemelt Partnereink