Trend Így lesz olcsóbb és zöldebb a céges flotta

Így lesz olcsóbb és zöldebb a céges flotta

autopro.hu/Sz.F. | 2018.02.13 14:30

Így lesz olcsóbb és zöldebb a céges flotta

Az egyes országok sorra jelentik be a dátumokat, amikortól már nem engednek forgalomba helyezni robbanómotoros autókat. Az egyik legfőbb légszennyező forrás a közúti szállítás, amely az európai szén-dioxid-termelés körülbelül 20 százalékáért felel.

Hirdetés

A fenntartható flottamegoldások egyre fontosabbá válnak, hiszen egy vállalati járműhasználó átlagosan akár háromszor több káros anyagot bocsát ki, mint egy magáncélú. A LeasePlan tapasztalata szerint valós hatással járó intézkedésekkel a károsanyag-kibocsátás négy év alatt akár 40 százalékkal is csökkenthető.

Az Európai Unió az új járművekre vonatkozóan kötelező emissziócsökkentést ír elő. 2021-re az új autóknak átlagosan 95 gramm kilométerenkénti széndioxid-kibocsátást kell elérniük, és hasonló a célkitűzés a kis haszongépjárművekre vonatkozóan is. Emellett a tagállamokban általában az adórendszer is segíti a szabályozást. A zéró emissziós, illetve ultraalacsony emissziós járművek vásárlását gyakran támogatják, míg a szennyezőbbek használatát magasabb adóterhekkel sújtják. Egyre több vállalat gondolkodik el tehát praktikussági okokból is azon, hogy flottája milyen kedvezőtlen hatással van bolygónkra, a környezetbarát járműhasználat megvalósítását azonban sokszor nehézkesnek találják, ezért van, hogy bele sem fognak. Ehhez nyújt most hasznos tanácsokat a flottakezelésben jártas LeasePlan.

Első lépésként érdemes áttekinteni a céges autók jogosultsági feltételeit, és ennek megfelelően módosítani a bérleti szerződést. Például kizárólag olyan munkavállaló kaphasson vállalati autót, akinél ez üzletileg indokolt.

Az egyik legelterjedtebb intézkedés a széndioxid-határérték beépítése a vállalati gépjárműszabályzatba. Ez azt jelenti, hogy az autók használói csupán egy bizonyos széndioxid-küszöbértékig választhatnak járművet, ami automatikusan támogatja a vállalat emissziós célkitűzéseinek megvalósulását.

Az üzemanyag típusa nagyban befolyásolja a kibocsátás szintjét, ezért célszerű lehet alternatív hajtású autókat használni. Ilyenek többek között a teljesen elektromos vagy a hibrid járművek, illetve a sűrített földgázzal (CNG) működők. Ez utóbbiak 20 százalékkal csökkentik a károsanyag-kibocsátást a benzinüzemű és 15 százalékkal a gázolajüzemű járművekhez képest. A biogáz, amelynek összetétele megegyezik a CNG-ével, de biomassza fermentálásával állítják elő, még ennél is jobb eredményekre képes.

A munkakörnek megfelelő jármű kiválasztása nem csupán funkcionalitás és teljesítmény szempontjából, hanem a költségek racionalizálása és a minél kisebb ökológiai lábnyom miatt is elengedhetetlen. Ma már modellek széles választéka áll rendelkezésre mind méret, mind nyomaték és terhelhetőség tekintetében, amelyek egyúttal gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosítanak, kedvező áron.

Az üzemanyagkártyák bevezetése nemcsak a kapcsolódó kedvezmények, hanem a költségelszámolás adminisztrációs terheinek csökkentése, valamint az üzemanyag-fogyasztás, a futásteljesítmény, illetve az egyéni károsanyag-kibocsátás ellenőrizhetősége miatt is előnyös.

A vezetési stílus, a szállított teher, a gumiabroncsban lévő légnyomás és a tervezett útvonal mind befolyásolják a kibocsátás szintjét. A járművezetői viselkedés megváltoztatása figyelemfelhívással és a döntések következményeinek tudatosításával kezdődik úgy a környezetre gyakorolt hatás, mint a pénzügyek szempontjából. Egy másik módszer a felelősségvállalás ösztönzése, azaz a megfelelő használat jutalmazása lehet. Legalább ugyanilyen fontos azonban az autóhasználók képzése, amely a biztonság növelése mellett csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is.

Különösen városi környezetben a vállalatok egyre inkább felfedezik a tömegközlekedésben rejlő lehetőségeket, nehezebben megközelíthető irodák esetében akár saját buszjárat indításával. Az alternatív közlekedési megoldások másik iránya az autómegosztás. Egyelőre főleg városon belül és a magánszektorban közkedvelt közlekedési mód, de a digitális szolgáltatások gyors fejlődésével és az online kapcsolatokon keresztül a járműmegosztás fogalma egyre vonzóbb a vállalatok számára is. A flotta egységesítése különösen kedvez ennek, amennyiben ugyanis az állomány csupán néhány típusú járműből áll, az autókat egyéb célokra is fel lehet használni munkaidőben ahelyett, hogy csupán a parkolóban állnának.

Kiemelt Partnereink