Trend Így készít az Audi vízből és szén-dioxidból üzemanyagot

Így készít az Audi vízből és szén-dioxidból üzemanyagot

autopro.hu | 2015.05.26 06:34

Így készít az Audi vízből és szén-dioxidból üzemanyagot

A drezdai kísérleti üzemben elkezdődött a szintetikus Audi e-diesel üzemanyag termelése. Mindössze négy hónap tesztüzemet követően kezdték meg az első e-diesel minták termelését.

Hirdetés

A drezdai energia-technológiai vállalat, a Sunfire az Audi projektjének partnere és a gyár üzemeltetője is, ahol zöld energia felhasználásával készítenek folyékony üzemanyagot (power-to-liquid). Csupán víz és szén-dioxid a szükséges alapanyag. A szén-dioxidot jelenleg egy biogáz üzem szolgáltatja, továbbá a szén-dioxid egy részét kezdetben a környező levegőből nyerik, az Audi zürichi bázisú partnerének, a Climeworks vállalatnak a technológiájával (direct air capturing).

Reiner Mangold, az Audi hosszú távon fenntartható termékfejlesztés részlegének vezetője elmagyarázta, hogy az Audi e-üzemanyagok és az Audi e-diesel fontos kiegészítő elemei az elektromos mobilitásnak.

- Az Audi e-diesel kifejlesztésekor olyan üzemanyagot alkottunk szén-dioxid felhasználásával, amely elősegíti a hosszú távú mobilitást és gyakorlatilag nincs hatással az éghajlatra. A szén-dioxid mint nyersanyag, nemcsak a németországi autóipar számára jelent lehetőséget, az alapelv átruházható más ágazatoknak és országoknak.

Az Audi e-diesel előállításának lépései: először is a vizet felmelegítik, gőz halmazállapotúvá alakítják, majd hidrogénre és oxigénre bontják magas hőmérsékletű elektrolízissel. Ez a folyamat, amelynek során a hőmérséklet meghaladja a 800 Celsius fokot, hatékonyabb, mint a hagyományos módszerek, például a hővisszanyerés. A magas hőmérsékletű elektrolízis másik különlegessége, hogy dinamikusan használható, rögzíti az elektrolizáló cellát, amikor a zöld áramtermelés csúcsra jár.

Két további lépés során a hidrogén reakcióba lép a szén-dioxiddal a szintézis reaktorokban, ismét nyomás alatt és magas hőmérsékleten. A reakció végterméke, a hosszú szénláncú, folyékony szénhidrogén vegyület (blue crude). A teljes folyamat hatékonysága – a megújuló energiaforrásoktól a folyékony szénhidrogénig – rendkívül magas, mintegy 70 százalék. Hasonlóan a fosszilis nyersolajhoz a blue crude is finomítható, végterméke pedig az Audi e-diesel. A szintetikus üzemanyag kén- és aromás-szénhidrogén-mentes, magas cetánszáma pedig jelzi, hogy könnyen gyullad. Az Audi laboratóriumi vizsgálatai kimutatták, hogy keverhető a fosszilis gázolajjal vagy a jövőben önmagában is felhasználható.

Az Oktatási- és Kutatásügyi Minisztérium támogatja a Sunfire projektet, amely 2012 májusában indult. A Drezda-Reickben található létesítmény építési munkálatai 2013 júliusában kezdődtek, és 2014. november 14-én adták át. Az üzem több mint 3000 liter Audi e-diesel üzemanyagot állít majd elő a következő hónapokban. Az Audi a Sunfire kizárólagos partnere az autóiparban.

Kiemelt Partnereink