Trend Hosszabbítsa meg a jogsiját, jó ideig nem terjed el az önvezetés

Hosszabbítsa meg a jogsiját, jó ideig nem terjed el az önvezetés

autopro.hu/Sz.K. | 2018.07.30 06:09

Hosszabbítsa meg a jogsiját, jó ideig nem terjed el az önvezetés

A Waymo vezérigazgatója szerint a mostani várakozásokhoz képest jóval hosszabb lesz az az időszak, mely alatt az önvezető autók elterjednek. John Krafcik szerint túl nagy a technológia fejlesztésére összpontosuló figyelem, ami nem hagyja, hogy reális elvárásaink legyenek.

Hirdetés

Az autonóm járművekről és azok jövőjéről szólalt meg a Google-leány Waymo első embere. John Krafcik nagyon dicsérte azon lépések sorát, amiket az autóipari szereplők a biztonság érdekében tettek az elmúlt évtizedekben, beleértve a 8-10 légzsák beépítését minden új járműbe, és egy sor aktív biztonsági és sofőrasszisztens technológia átvételét. Elmondta azonban azt is, hogy úgy tűnik, mintha visszafejlődtünk volna az elmúlt pár év során, mert egyre nő a halálos áldozatok száma a közúti balesetekben.

– Még nincsenek teljesen önvezető autók az útjainkon szögezte le Krafcik. – Az összes ma elérhető modell csak sofőrasszisztensek tucatjaival van ellátva, ami azt jelenti, hogy a sofőr továbbra is teljes mértékben felelős az autóért.

Krafcik ezzel arra utalt, hogy néhány ügyben a sofőrök azt hitték, hogy az asszisztensrendszerek többet tudnak. Az elbizakodottság legalább két halálos és rengeteg enyhébb lefolyású balesetet is okozott az Egyesült Államokban.

Ilyen, még közel sem tökéletes funkció a Tesla AutoPilotja, de a Volvo, a Mercedes-Benz, a BMW és a Cadillac is hasonló problémákkal küzd.

– Az emberek hozzászoknak a fél-autonóm technológiákhoz, én azonban nem szeretem ezt a fogalmat az utakon, mivel ez még a sofőrasszisztensek technológiája tette hozzá Krafcik. – Használatuk mellett is folyamatosan, teljes mértékben az útra kell koncentrálnunk.

A Waymo célja az, hogy ezt a fajta technológiát olyan rendszerekkel helyettesítse, amiknek nincs szüksége az emberi figyelemre. Éppen ezért akarja még idén bevezetni az Egyesült Államokbeli Phoenixben automatizált autómegosztó szolgáltatását, amivel aztán később más városokat is célba venne. A Chrysler Pacifica hibridekből álló flotta naponta 25 ezer mérföldet tesz meg az utakon. 2009, vagyis a projekt indulása óta több mint nyolcmillió mérföldet tett meg 25 városban, aminek köszönhetően a Waymónak ma jelenleg több mint 20 ezer különböző forgalmi tesztkörülményre van válasza.

Krafcik megszólalása során arra kérte a döntéshozókat, hogy ne állítsák le infrastrukturális befektetéseiket, még akkor sem, ha látványos eredmények váratnak magukra. Krafcik szerint még sok időnek kell eltelni ahhoz, hogy az emberek a saját tulajdonban lévő járművek helyett megosztott, automatizált autókra váltsanak. Ha mindez megvalósul, csak akkor jöhet például a mai parkolók képének megváltoztatása.

Míg a Waymo 2018 végén, addig a GM 2019-ben, a Daimler 2-3 éven belül dobhatja piacra autonóm szolgáltatását, igaz, ezek kezdetben csak néhány helyszínen lesznek elérhetőek. A széleskörű elterjedtség, illetve a globális jelenlét a 2020-as évek második felében történhet meg.

Krafcik szerint az átállás nem lesz könnyű. Úgy gondolja, bőven lesznek még incidensek a Waymo és versenytársainak szolgáltatásaiban.

Kiemelt Partnereink