Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hibrid és hibrid között is van különbség
A hibrid hajtásláncú gépkocsik először kísérleti példányokként jelentek meg, már a XX. század elején. Jelenleg nagyon széles a különböző meghajtású hibrid járművek kínálata. A motorjaik abból a szempontból különböznek egymástól, hogy rendelkeznek-e generátorokkal és önindítókkal, illetve, hogy ezek milyen szerepet játszanak.
Az autóipar folyamatosan fejlődik, a piacon pedig egyre több hibrid és elektromos meghajtású személy- és haszongépjármű van. Ez szükségessé teszi, hogy a szerelők bővítsék tudásukat, a műhelyek pedig felszereltségüket, hogy képesek legyenek az egyre több ilyen meghajtású gépkocsi szervizelésére.
A hibrid járművek meghajtási rendszerei különböző mértékben kifinomultak és összetettek, és a felhasználó dönti el, hogy melyik meghajtást választja - az elektromosat vagy a belső égésűt. Az ilyen motorban a generátor és az önindító működése is megváltozik.
Mikro, lágy és teljes hibridek
"Fejlettség" szempontjából többfajta hibrid járművet is megkülönböztethetünk:
- Mikro hibridek (angolul Micro Hybrid) - az elektromos motor önindítóként vagy generátorként működik, de nem hajtja közvetlenül az autót,
- Lágy vagy Enyhe hibridek (angolul Mild Hybrid) - az elektromos motor segíti a belső égésű motort, például a gyorsítási folyamat során,
- Teljes hibridek (angolul Full Hybrid) - az elektromos motor segíti a motort, de maga is mozgásba tudja hozni az autót.
Soros, párhuzamos és vegyes hibridek
A belső égésű és az elektromos meghajtó egység összekapcsolása szempontjából megkülönböztetjük az alábbi hibrideket:
- soros - a belső égésű motor kis teljesítményű, és csak segíti a generátort (azaz az éppen összekapcsolt generátort és önindítót),
- párhuzamos - a villanymotor segíti a belső égésű motort, amely mechanikusan kapcsolódik a kerekekhez. A rendszer egy vagy két tengelykapcsolóval és különálló tengelyekkel rendelkezhet,
- vegyes - a fenti hajtások kombinációja.
Az önindító-generátor rendszer
A hibrid járművek integrált önindító-generátor (angolul Integrated Starter Alternator - ISA) rendszerekkel vannak felszerelve. Ezek funkciói közé tartozik a fékezés közbeni energia-visszanyerés (regeneratív fékezés), a Start/Stop rendszer működtetése, valamint az elsődleges motor segítése az indítás, a teljesítmény növelése és a gyorsítás során. A rendszer olyan kiegészítő berendezések működtetését is lehetővé teszi, mint az elektromos szervokormány és a légkondicionáló. A legújabb integrált i-StARS generátor-önindítók vezérlése digitális, és olyan kommunikációs protokollok segítségével történik, mint a LIN vagy a BSS.
A hibrid meghajtások használata mutatja, hogy milyen messzire jutottunk technológiailag, és hogy milyen kevés kell már csak ahhoz, hogy a belső égésű motorokat teljesen felváltsák az elektromos meghajtások. Ehhez még többek közt a töltési sebesség és a szabadon hozzáférhető áramforrások számának növelésére van szükség, továbbá meg kell hosszabbítani az egy töltéssel megtehető távolságot.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!