Trend Hiába a balesetek, sokan tekintik autonómnak autójukat

Hiába a balesetek, sokan tekintik autonómnak autójukat

autopro.hu/E.M. | 2022.10.16 12:19

Hiába a balesetek, sokan tekintik autonómnak autójukat

Fotó: IIHS

A részlegesen automatizált járművek vezetői a többszöri figyelmeztetés és a nagy visszhangot kiváltó balesetek ellenére még mindig teljesen önvezetőnek tekintik autóikat - derült ki az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Biztosítási Intézet (IIHS) tanulmányából.

Hirdetés

A Cadillac, a Nissan és a Tesla részben automatizált rendszereinek gyakori felhasználói azt állították, hogy ezek használata közben nagyobb valószínűséggel végeznek olyan, nem vezetéssel kapcsolatos tevékenységeket, mint vezetéstámogató funkciók hiánya esetén.

Ami még aggasztóbb az az, hogy a Cadillac Super Cruise-felhasználók 53, a Tesla Autopilot-felhasználók 42 és a Nissan ProPilot Assist-felhasználók 12 százaléka mondta azt, hogy járművét teljes mértékben önvezetőként kezeli.

„Mindennek az üzenete az, hogy e rendszerek korai használói még mindig nem ismerik eléggé a technológia korlátait” - mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „De egyértelmű különbségeket látunk a három tulajdonoscsoport között is. Lehetséges, hogy a rendszer tervezése és a marketing hozzájárul ezekhez a tévhitekhez.”

A jelenlegi technológia korlátjai

A mai részleges automatizálási rendszerek két fő funkcióból állnak. Az adaptív sebességtartó automatika biztosítja, hogy az előttünk haladó járművektől meghatározott követési távolságot tartsunk, míg a sávtartó automatika a járművet a haladási sáv közepén tartja.

Egyes rendszerek fejlettebb manőverek végrehajtására is képesek, de jelenleg egyik sem szolgál a vezető helyettesítésére, vagy arra, hogy az biztonságban más tevékenységeket végezzen. A pályatesztek és a valós balesetek bebizonyították, hogy a mai rendszerek nehezen ismerik fel és nehezen is reagálnak gyakori vezetési helyzetekre és útviszonyokra.

Eltérő eredmények

Az IIHS kutatói azt vizsgálták, hogy a gyakori felhasználók hogyan vélekednek erről a még erősen fejlődésben lévő technológiáról, ezért 200-200 olyan Cadillac-, Nissan- és Tesla-tulajdonost kérdeztek meg, akik rendszeresen használják járművük részleges automatizálási rendszerét.

A kutatás néhány szembetűnő különbséget mutatott a tulajdonosok vélekedésében. Hiszen a Cadillac és a Tesla rendszert használók például nagyobb valószínűséggel végeznek olyan tevékenységet, amelyhez le kell venniük kezüket a kormányról vagy szemüket az útról.

A Super Cruise felhasználók a legnagyobb, a ProPilot felhasználók pedig a legkisebb valószínűséggel mondják azt, hogy egy olyan tevékenység, amelyet a rendszer kikapcsolt állapotában nem tartanak biztonságosnak, az a rendszer működése közben stabilan végezhető.

A különböző gondolkodásmód okai

A rendszer kialakítása és a marketing valószínűleg hozzájárul ezekhez a különbségekhez. A Super Cruise tévéreklámjai például olyan képeket közvetítenek, ahol a járművezetők egy dalra tapsolnak. Az Autopilot elnevezés pedig azt sugallja, hogy a Tesla rendszere fejlettebb, mint amilyen valójában. Ezzel szemben a ProPilot Assist neve kiemeli, hogy ez inkább egy segítő funkció.

Emellett a demográfiai jellemzők is befolyásolhatták a felmérés eredményeit. A Cadillac- és a Tesla-tulajdonosok többsége férfi volt, míg a Nissannál a nemek nagyjából egyenlő arányban szerepeltek. A Cadillac-tulajdonosok többsége ötven év feletti volt, az Teslánál inkább fiatalabbak voltak, a Nissannál pedig egyenletesebben oszlottak meg a korosztályok is.

Elengedhetetlen biztonsági funkciók

Az Autopilot és a Super Cruise felhasználóinak mintegy 40 százaléka számolt be arról, hogy a rendszerük valamikor kikapcsolt vezetés közben, és nem akart újraindulni. Ez a magas százalékos arány azonban arra utal, hogy sok járművezető nem reagált a figyelmeztetésekre, amelyek célja az útra való odafigyelés biztosítása lett volna.

Bár a figyelemfelhívást kapó járművezetők egy része szerint ezek némileg idegesítőek, a többség szerint hasznosak voltak, és biztonságosabbnak érezték a technológia használatát.

„Az eredmények ismét rámutatnak a sokoldalú biztonsági intézkedések szükségességére” - mondta Alexandra Mueller, az IIHS tanulmány vezető szerzője.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink