Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Megérheti messzebb utazni egy-egy használt autóért
2024.05.15 13:18A JLR a mérnökei képzésén és kutatásokon is dolgozik a Műegyetemmel
2024.05.15 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Gépi tanulással nyerhetnek zöld hullámot a kerékpárosok
Az Oregoni Egyetem kutatóinak egy csoportja azon dolgozik, hogy megkönnyítse a kerékpárosok haladását azáltal, hogy FastTrack telefonos applikációjukat használva kommunikálhatnak a közlekedési lámpákkal. A legutóbbi fejlesztés részeként a kutatók gépi tanulási algoritmusokkal egészítették ki a platformot.
A projekt egy korábbi szakaszában már tesztelt applikáció lehetővé teszi a kerékpárosoknak, hogy passzív módon kommunikáljanak a közlekedési lámpákkal az oregoni Eugene egy forgalmas útvonalán. A kutatók abban bíznak, hogy később más városokban is elérhetővé tehetik programjukat.
A kutatók előzőleg kettő sikeres projektet folytattak le a kerékpárosok okos közlekedési rendszerbe bekapcsolása érdekében. Ezek során egy olyan hardveres és szoftveres eszközt készítettek, ami lehetővé tette, hogy a kerékpárok automatikusan megküldjék irányuk és sebességük adatait a közlekedési lámpának, amihez közelítenek, növelve annak valószínűségét, hogy a jelzés zöldre vált, mire a kerékpáros oda ér.
Az első, 2018-ban befejeződött projekt során egy olyan megoldással álltak elő, amivel a kerékpárosok a telefonjukon egy gombnyomással adhattak jelzést a közeli lámpának – fokozva a zöld jelzés esélyét –, emellett adatokat gyűjtöttek az egyik intelligens lámpától, ami a kutatási útvonalon helyezkedik el. A második, 2019-ben véget ért projekt során a kizárólag fix rend szerint kapcsoló lámpákhoz készítettek egy zöld hullámként is emlegetett információs felületet FastTrack néven, ami tanáccsal szolgál arról, hogy a folyamatos haladás érdekében gyorsítani vagy lassítani érdemes-e.
A mostani projekt során felhasználták az intelligens lámpából gyűjtött adatokat az algoritmusok betanítására, továbbá megteremtették annak lehetőségét, hogy a közlekedési lámpákkal folyamatos adatkapcsolatot megkövetelő FastTrack applikáció intelligens és hagyományos lámpákat is tartalmazzon – utóbbi fontosságát az adja, hogy a kerékpárosok a gyakorlatban mindkettővel találkoznak.
Nagy pontossággal jelezhető előre a zöld jelzés
A kutatók kettő gépi tanulási algoritmust választottak a projekthez, amik az egydimenziós konvolúciós neuronhálók (1D-CNN) és a hosszú rövidtávú memória (LSTM), melyek jók az időalapú előrejelzésben. Saját méréseik alapján a kutatók úgy találták, hogy az algoritmusok közel azonos, durván 85 százalékos pontossággal jelezték előre a zöld jelzéseket.
Az eredményeket a csapat egyik tagja, Stephen Fickas úgy értékelte: „Úgy hisszük, közel járunk ahhoz, hogy egy becslési komponenssel egészítsük ki a már létező FastTrack applikációnkat.”
A historikus adatok alapján való előrejelzés lehetővé tenné, hogy a telefonos programmal a biciklisek az intelligens, tehát a jelzéseket a forgalom függvényében változtató lámpák esetében nagy eséllyel előre lássák, vajon zöld jelzésre fognak-e odaérni, illetve, hogyan kell változtatniuk sebességüket a megállás nélküli tovább haladáshoz.
A következő lépésként a kutatók több oregoni intelligens közlekedési lámpától is adatokat szeretnének gyűjteni, akár egy egész évig, hogy aztán azokat az algoritmusok pontosítására használják fel.