Trend Forradalmi átalakulás előtt a biciklizés hazánkban

Forradalmi átalakulás előtt a biciklizés hazánkban

Pörge Béla | 2022.04.07 13:17

Forradalmi átalakulás előtt a biciklizés hazánkban

Fotó: HUMDA

Akár tízezer elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető abból az összesen egymilliárd forintos támogatási keretből, amelyre április 14-től lehet pályázni. A pályázat részleteiről és a kerékpározás magyarországi helyzetéről Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Steiner Attila az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára és Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója beszéltek.

Hirdetés

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a biciklik bruttó vételárának fele, de hajtási rendszertől függően legfeljebb 100 ezer, illetve 180 ezer forint támogatás nyerhető el. A korábbi pályázati konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok ezúttal nem szakaszosan, hanem folyamatosan nyújthatók be. Az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon 2022. április 14-től 2023. április 14-ig, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni.

A magyarországi lakóhellyel és magyar adóazonosító jellel rendelkezők – újdonság, hogy nem kell munkáltatói igazolás sem a pályázathoz, azaz tanulók, nyugdíjasok vagy kismamák is pályázhatnak - legfeljebb egy pedálszenzoros vagy nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt pedelec kerékpár utófinanszírozott támogatására pályázhatnak.

Forradalom előtt állunk, de van hova fejlődni

Révész Máriusz arra a kérdésre, hogy kerékpáros nagyhatalom-e Magyarország, azt felelte, hogy Dániához vagy Hollandiához képest nem, viszont rohamosan fejlődik a kerékpáros infrastruktúra Magyarországon, az elektromos rásegítéssel rendelkező biciklik pedig forradalmasíthatják a hazai kerékpározást.

A pedelec-ek támogatásában hazánk a régióban élen jár. Ez az eszköz abban segíthet, hogy a dombos, hegyes vidékeken is többen vegyék igénybe napi ingázáshoz, munkába járáshoz a kerékpárokat, valamint nagyobb távolságokra is vonzó alternatíva lehet így ez a közlekedési eszköz. Révész Máriusz elmondása szerint jelenleg 5 kilométer a lélektani határ, ami felett már kevesen indulnak munkába biciklivel, pedelec-kel ez kitolható 15 kilométerre.

A kormánybiztos kiemelte, hogy az előző támogatási ciklusban több mint 6800 e-bike-ot vásároltak, ezeknek a zöme vidékre került. Most újabb tízezer pedelec kerülhet a magyar utakra. Érdekesség, hogy Németországban néhány év alatt négyezerről kétmillióra ugrott meg ezen eszközök száma – ha ez nem is tűnik elérhető célnak, Révész Máriusz azt várja, hogy az e-bike népszerűsége hazánkban is gyorsan fog növekedni.

Hozzájárul a zöld közlekedéshez

Steiner Attila elmondta, hogy a magyar kormány célkitűzése 2030-ra 90 százalékban karbonsemlegessé tenni a magyar villamos áram-termelést. Ezt részben a paksi atomerőmű biztosítaná, másrészt a megújuló energiák, azon belül is napelemparkok. Az áram kizöldítése fontos lépés ahhoz, hogy elektromos járművekkel csökkentsük a közlekedés károsanyag-kibocsátását – jelenleg ugyanis a maga 20 százalékos részarányával ez az egyik legszennyezőbb terület.

A Pdelec-2022 pályázat is hozzájárul a közlekedés zöldítéséhez, ráadásul a szakemberek abban bíznak, hogy aki egy ilyen eszközön keresztül megízleli egyrészt az egyéni közlekedés, másrészt az elektromobilitás előnyeit, az a jövőben is ilyen megoldásokat választ majd.

Weingartner Balázs kiemelte, hogy a pályázat kiírásánál törekedtek az egyszerűségre, a korábbihoz képest is leegyszerűsített formáról van szó, cél ugyanis, hogy minél több emberhez jusson el a pedelec-vásárlás lehetősége.

Ilyen biciklikre lehet pályázni

A kereskedelmi forgalomban megvásárolható, elektromos segédmotorral felszerelt kerékpárok legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye 250 watt vagy annál kisebb lehet. A kerékpár nem rendelkezhet gázkarral, az akkumulátor pedig nem tartalmazhat ólmot. Olyan új biciklikre kapható támogatás, amelyeknél a motor akkor kapcsol be, amikor a kerékpáros hajtja a pedálokat, és kikapcsol, ha elérné a 25 kilométer/órás sebességet. A kerékpár nem lehet nehezebb 30 kilogrammnál, a kerékméretnek legalább 26 hüvelyknek, összecsukható kerékpár esetén legalább 16 hüvelyknek kell lennie, a külső gumi maximális szélessége pedig 60 milliméter lehet.

A pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 100 ezer forintig igénylehető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több. 600 ezer forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás. A nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 180 ezer forintig igénylehető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több, itt az 1,2 millió forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás. A pályázat beadásához nem szükséges munkáltatói igazolás, így jóval többen igényelhetnek támogatást, például kismamák, nyugdíjasok és egyetemisták is.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink