Trend Felülvizsgálják az intelligens autópályákat Nagy-Britanniában

Felülvizsgálják az intelligens autópályákat Nagy-Britanniában

autopro.hu/P.B. | 2021.03.07 12:21

Felülvizsgálják az intelligens autópályákat Nagy-Britanniában

Fotó: Pixabay

Nagy-Britanniában több olyan autópálya is létezik, ahol a leállósávot a forgalom nagyságához igazítva megnyitják az autósok számára. Ezt kamerák és szenzorok segítségével teszik, éppen ezért nevezik intelligens autópályának (smart roads) az ilyen utakat. Sajnos úgy tűnik, hogy a gyakorlatban nem elég okosak ezek az utak.

Hirdetés

Az intelligens autópályák lényege, hogy a leállósávok nem állandóak, hanem szükség szerint alakulnak át forgalmi sávvá. Elvileg a kamerák és a szenzorok nem engedik, hogy az adott szakaszt úgy nyissák meg, hogy a sávban műszaki hibás vagy balesetes jármű vesztegel, ám a gyakorlat mást mutat. Emellett problémát okoz az is, hogy az autósok a jelzéseket figyelmen kívül hagyva az ilyen utakon mindig használják a leállósávot.

Egy 2019-es, tragikus kimenetelű baleset miatt a brit kormány felülvizsgálja a meglévő okos autópályákat, valamint az is kérdés, hogy építenek-e ilyet a jövőben. Az Autovista Group által idézett felmérések szerint az elmúlt években összesen harmincnál is több halálos baleset történt intelligens utakon.

Nincs elég modern autó ehhez

Az Egyesült Királyságban komoly vita zajlik az okos autópályákról. Az egyik fő érv ezek bevezetése mellett az volt, hogy a brit járműállomány modernizálásával egyre megbízhatóbb autók kerülnek az utakra, így a leállósávokra is ritkán van szükség a klasszikus értelemben.

A járványhelyzet felülírta ezt az érvet: az újautó-értékesítések száma bezuhant, a használt autók viszont népszerűbbé váltak. Ezzel párhuzamosan az elektromos forradalom miatt az új autók egyre drágábbak, így a használt autók iránti kereslet nő. Ennek a járműállomány átlagéletkora is nőni fog.

A holland minta

Hollandiában hasonló rendszert vezettek be, ám ott sokkal szigorúbban ellenőrzik, hogy van-e álló jármű a leállósávban annak megnyitása előtt, illetve 500-1000 méterenként menekülőutakat is biztosítanak a műszaki hibás autók számára.

A 2019-es baleset nyomán indult vizsgálat nyomán a brit hatóságok elismerték, hogy vannak aggodalomra okot adó hibái a jelenlegi úthálózatnak. A tervek szerint 2023-ra kifejlesztenek egy olyan rendszert, ami egyből jelzi, ha egy jármű megáll a leállósávban, valamint 2025-ig ötmilliárd fontot költenek a dinamikus leállósávok fejlesztésére.

Kiemelt Partnereink