Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Feljövőben az alternatív akkutechnológiák
A mérnökök folyamatosan dolgoznak a lítiumion akkumulátorok tökéletesítésén, ugyanakkor az alternatív technológiákról sem feledkeztek meg a kutatók. A múltbeli eredmények eddig ugyan nem kerültek sorozatgyártásba, az elektrifikáció felgyorsulásával és a kihívások fokozatos leküzdésével azonban a jövőben új technológiák jelenhetnek meg a piacon.
Az alternatív megoldások egyike a lítium-levegő akkumulátor, ami egy konvencionális akkumulátor és egy üzemanyagcella közti átmenetnek is tekinthető. A technológia kutatása Peter Bruce kémikus professzor munkássága nyomán kapott lendületet. Bruce sikeresen készítette el egy lítium-levegő akkumulátorcella prototípusát a St. Andrews-i Egyetem egy 2007-2011 között futott projektje keretében.
A lítium-levegő akkumulátorok a légkörből vonnak ki oxigént a töltés és kisütés során végbe menő kémiai reakciókhoz. A technológia sikerre vitele a mainál nagyobb energiatárolási kapacitást jelentene, ugyanakkor az alacsony hatékonyság és élettartam még jelenleg is megoldásra váró problémaként jelennek meg.
Mindazonáltal a kutatások tovább folynak, és japán kutatók idén bejelentették, hogy egy 500 wattóra/kilogrammot is meghaladó energiasűrűségű, azaz a legjobb lítiumion akkukénál kétszer nagyobb kapacitással bíró lítium-levegő energiatároló egységet fejlesztettek ki.
Áttörés Amerikában
A japán eredményekben ugyan nem esett szó az elért töltési-kisütési ciklusok pontos számáról, azonban az Illinois Institute of Technology kutatói 2021-ben bejelentették, hogy 1200-as ciklusszámot értek el egy prototípuson, amivel sikerült leküzdeniük a rövid élettartam problémáját.
Az alacsony élettartam oka, hogy nem csak az oxigén, hanem a levegő más összetevői, például a nitrogén és a víz is reakcióba lépnek az akkumulátor anyagával, idővel egy olyan réteget hozva létre, ami meggátolja az oxigén eljutását a pozitív elektródán lévő lítiumhoz. Az amerikai kutatók ezt egy speciális, szennyeződést elnyelő elektrolittal gátolták meg.
Idén tesztek, pár év múlva sorozatgyártás
Egy másik alternatív technológia a lítium-kén. A német Theion egy olyan katódot fejlesztett ki, ami állítása szerint háromszor akkora hatótávolságot biztosít, mint a lítiumion cellák – olvasható az Autocar cikkében. A kén kiváltja a nikkelt és a kobaltot – melyek közül utóbbi bányászata kifejezetten környezetkárosító.
A Theion szerint a technológiájával készült akkukhoz az alapanyagok 99 százalékkal olcsóbban szerezhetőek be, míg a gyártás 99 százalékkal kevesebb energiafelhasználással jár. A vállalat még idén elkezd lítium-kén akkukat szállítani azokat tesztelő repülőgépipari cégeknek. Az első autóipari alkalmazásokat 2024-re teszik, egy évvel később pedig már egy gigagyárban folyhat az akkumulátorcellák készítése.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!