Trend Elkészült Észak-Amerika első autonóm busza

Elkészült Észak-Amerika első autonóm busza

autopro.hu/P.B. | 2021.02.02 04:19

Elkészült Észak-Amerika első autonóm busza

Fotó: New Flyer

A New Flyer bemutatta az Xcelsior AV nevű modelljét, ami Észak-Amerika első autonóm busza. A jármű terveit közel két éve, 2019 tavaszán ismertették először, a mostani bemutató az akkori terveknek megfelelően zajlott.

Hirdetés

Az autóbusz a New Flyer és a Robotic Research együttműködésében készült, utóbbi vállalat a felelős a buszban helyet kapó autonóm funkciókért. A busz akkumulátoros elektromos hajtással rendelkezik, ami karbonsemleges üzemeltetést tesz lehetővé, míg a magasszintű vezetői asszisztencia rendszer (ADAS) a négyes szintnek felel meg az autonóm járművek besorolásában.

Az Xcelsior autonóm funkcióit két technológia biztosítja: az egyik az AutoDrive, ez a Robotic Research önvezető technológiája, lényegében ez a busz szeme és agya. Ez a rendszer térképezi fel a busz környezetét, ez hoz döntéseket és ez állapítja meg az optimális útvonalat.

A másik technológia szintén a Robotic Research nevéhez fűződik, ez az úgynevezett AutoDrive ByWire, amit a kezeknek és a lábaknak nevezhetünk, ha tovább visszük a busz-ember hasonlatot. Ez a rendszer irányítja a kormányt és a pedálokat, tehát a szó szoros értelmében ez vezeti a járművet.

Biztonságosabb közlekedés

Az ADAS több olyan funkcióval bír, ami biztonságosabbá teszi a busz közlekedését. Ezek közé tartozik a szenzorok, radarok és lidarok elhelyezése a buszon, aminek köszönhetően a jármű teljes környezete megfigyelés alatt állhat, nagyobb mértékben, mint egy ember a vezetőülésből képes lenne belátni a buszt. Szintén növeli a biztonságot a gyalogosérzékelő, aminek feladata a gázolások teljes kiszűrése, de az emberek mellett más járműveket is észlel a busz, így a balesetek száma is minimalizálható.

Az Xcelsior AV természetesen a hálózatba is be lesz kapcsolva, egyrészt más járművekkel (V2V), másrészt a környezettel, az önvezetést segítő infrastruktúrával (V2I) is képes kommunikálni a busz. A gyártó szerint nappali és éjszakai közlekedésre egyaránt alkalmas a modell.

Több szempontból is hasznos

A Green Car Congress cikke szerint a jelenlegi buszok kiváltása autonóm járművekkel 242 milliárd dollár hasznot hozhatna az Egyesült Államoknak a balesetek csökkenésének köszönhetően, és ez csak az anyagi vonzata ennek a szempontnak, a sérülések és a halálesetek elkerülése csak részbe számszerűsíthető.

A környezetet is több szempontból óvná egy autonóm buszokból álló flotta, hiszen egyfelől a forgalom is gördülékenyebbé válna, másrészt ezek a buszok elektromos hajtással rendelkeznek.

Kiemelt Partnereink