Trend Elektromos motorokon múlik a marsjáró sikere

Elektromos motorokon múlik a marsjáró sikere

autopro.hu/D.Á. | 2021.03.28 12:23

Elektromos motorokon múlik a marsjáró sikere

Fotó: NASA

A NASA önjáró marskutató járműve az új elektromos motorjainak köszönhetően jelentős fejlődést hozott a mintavételi és -kezelési technikák terén – egy drónt is vitt magával a Marsra.

Hirdetés

A Perseverance névre hallgató jármű az ötödik, amit a NASA a Mars kutatására állított munkába. Az jármű sikeresen landolt a vörös bolygón, jelenleg a Jezero nevű krátert tanulmányozza a helikopter drónja segítségével, ami az első, erre a célra szánt repülő eszköz egy másik bolygón. A korábbi társaihoz hasonlóan a Perseverance is víz, élet, és ezek feltételei után kutat a Marson, ezen felül harminc kőzetmintát fog összegyűjteni.

Kifinomult motorok kifinomult munkához

A marsjáró legfontosabb elemeit a svájci Maxon vállalattól származó, 17 darab precíziós elektromos motor működteti – ilyenek például a robot karjai, amikkel a mintákat gyűjti be és tárolja el, de a drón nagy pontosságú irányításához ezek a motorok szükségesek. A Maxon motorjaiból száznál is többet használtak már a NASA mérnökei, így ezúttal is ezekre esett a választás. A NASA sugárhajtással foglalkozó laboratóriuma a Maxon meglévő motorjainak átalakítása és tesztelése során is együtt dolgozott a vállalattal.

A változtatásokat a kilövés, a világűrben való utazás és a Marson teljesített szolgálat körülményei indokolták – ilyenek például a nagy rázkódás, a vákuum, a jelentős hőmérséklet-különbségek és a különböző sugárzások. Robin Phillips, a Maxon egyik, projektben részt vevő mérnöke beszámolt a módosításokról: az iparágban megszokott alumínium és sárgaréz helyett rozsdamentes acéllal és titániummal kellett dolgozniuk, ragasztások helyett hegeszteni kellett az egységeket, és új alkatrészek használata is szükséges volt.

Phillips elmondta, a tesztelés során egy vákuumkamrában a Föld légköri nyomásának egytizedén, szén-dioxid gázban vizsgálták a motorok működését. Különböző rázkódásoknak, vibrációknak is kitették a motorokat, valamint fagyasztó kamrában is járatták őket. Utóbbi a drón motorjainál különösen fontos, mivel azokat a drón testére szerelik fel kívülről, így védtelenek a hideggel szemben. A megfelelt motorokon az űriparban megszokott módon később már nem változtattak.

A kutatáson túl

A Maxon NASA-val közös, egy évtizedes együttműködése során kifejlesztett vizsgálati és gyártási módszerek az autó- és repülőgépiparban is hasznosíthatók. A Mars-programoknál használt vákuumkamrákban új módszerek kísérletezhetők ki a titánium hegesztésére, ugyanis ezt a nagy szilárdságú, de nagyon könnyű fémet csak oxigénhiányos közegben lehet hegeszteni. A Maxon első saját, már az új hegesztési módszerrel készült termékei műszívek voltak – a titánium alkalmazása orvosi célokra a közömbös mivolta miatt indokolt. A marsjárók fejlesztésekor jelentkező kihívások és magas elvárások segítik a vállalatot, hogy a nagy felelősséggel járó gyógyászati területen megfelelően teljesítsenek — írta meg a Machine Design.

Kiemelt Partnereink