Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Együtt zöldül a jármű- és az acélgyártás
Számos autógyártó jelölt meg céldátumot, amire dekarbonizálni akarja saját működését és ellátási láncát. Ezen törekvésükben támogathatja őket a karbonsemleges módon előállított acél, ami tömegtermelésének beindításán már több vállalat is dolgozik.
Az egyik ilyen cég a svéd SSAB, amivel már a Mercedes-Benz, a Volvo Cars és a haszongépjárműveket gyártó Volvo Csoport is szerződést kötött zöld acél szállításáról. Utóbbi teherautói tömegének 70 százalékát teszi ki acél és öntött vas, míg munkagépei esetében ez az arány még magasabb.
A Volvo Csoport, aminek célja, hogy 2040-re nettó zéróra szorítsa az ellátási lánca üvegházhatásúgáz-kibocsátását, októberben mutatta be a világ első, fosszilis energiahordozók nélkül előállított acélból készített járművét, egy bányák számára kifejlesztett autonóm billenőplatós teherhordót. Ezt 2022-ben aztán további, környezetbarát acéllal készített koncepciójárművek és alkatrészek fogják követni.
A nemrég bemutatott koncepciót a Volvo svédországi Braås melletti üzemében készítették. Az első kiszállításokat 2022 elején fogják teljesíteni, míg a sorozatgyártás azután fog beindulni.
Szén-dioxid helyett víz a melléktermék
Ami a fosszilis tüzelőanyagok nélkül előállított acél tömegtermelését illeti, azt az SSAB 2026-ban tervezi megkezdeni, többek között a kettő, Egyesült Államokban lévő gyárában.
A vállalat az úgynevezett Hybrit technológiát használja, amit a svéd LKAB bányavállalattal, illetve a szintén svéd Vattenfall energiaipari vállalattal közösen dolgozott ki. Az eljárás során hidrogénnel redukált szivacsvast állítanak elő, amit aztán egy elektromos fűtésű kemencében olvasztanak meg.
Az SSAB a Luleå városában lévő üzemében, júliusban állította elő az első adag karbonsemleges acélt a Hybrit technológiával, aminek lényege, hogy a redukció vízből, megújuló energia segítségével nyert hidrogénnel történik szén helyett. A melléktermék szén-dioxid helyett szén.
Az SSAB elismeri, hogy a karbonsemleges acélja prémium termék, magasabb árral. Utóbbi oka az infrastrukturális beruházások – magába foglalva például a szénről átállást, vagy a földgáz biogázzal helyettesítését. A fizikai jellemzők ugyanakkor nem különböznek a hétköznapi acélétól, a különbség csupán annyi, hogy előállítás során nem használnak fosszilis eredetű energiát.
A SAE International cikke szerint a karbonsemleges acél iránti kereslet már most növekedni látszik. Csupán néhány héttel azután, hogy a Volvo leleplezte autonóm járművét, az Autoliv bejelentette, hogy az SSAB-val biztonsági komponensek karbonsemleges acélból történő elkészítését fogja kutatni.
A felesleg sem vész kárba
Az Ovako egy másik olyan vállalat, ami klímabarátabbá alakítja acéltermelését. A Volvóval szintén együttműködésre lépett cég a svédországi Hofors-ban lévő gyárát egy hidrogéntermelő üzemmel bővítette, az ott előállított hidrogént pedig a világon elsőként az acél hengerlés előtti felmelegítésére fogja használni, nagy lépést téve a karbonsemleges acéltermelés irányába.
A hidrogén termelése azonban felesleg mellett fog folyni, a fel nem használt gázt pedig a Volvóval kötött kooperáció értelmében egy közeli hidrogéntöltő-állomáshoz fogják továbbítani, lehetővé téve a Volvo számára egy hidrogénhajtású tesztflotta elindítását néhány éven belül.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!