Trend Egy új kábel gyorsíthatja fel az e-autók töltését

Egy új kábel gyorsíthatja fel az e-autók töltését

autopro.hu/V.M. | 2022.02.12 12:17

Egy új kábel gyorsíthatja fel az e-autók töltését

Fotó: ABB

Az amerikai Purdue Egyetemen egy olyan töltőkábelt fejlesztettek ki, ami lehetővé tenné egy elektromos autó akkumulátorának mindössze öt perc alatt feltöltését. A nagy töltési teljesítményt a hűtés javításán keresztül elérő technológia jelenleg szabadalmaztatás alatt van.

Hirdetés

A töltőállomásokhoz tervezett, egyelőre prototípus fázisban lévő kábel hűtése az aláhűtött forrás elvén működik, ami lehetővé tenné a magasabb áramerősséggel töltést, tehát a villanyautók mainál gyorsabb feltöltését.

A hűtésnek köszönhetően a töltőkábelen átfolyó elektromos áram erőssége 4,68-szor olyan erős lehet, mint a Tesla V3 Supercharger töltő esetében, ami jelenleg a legerősebb töltőnek számít az Egyesült Államokban. A Tesla V3-as állomása 250 kilowatt csúcsteljesítménnyel rendelkezik.

A gyorsabb töltés elérésének kulcsa a magasabb áramerősség. A Purdue Egyetem kutatóinak egy nagyjából 6 milliméter vastag, 3 méter hosszú vezetéket használva 2438 amperes áramerősséget sikerült elérniük, közben 24,22 kilowatt hőt vezetve el. V.S. Devahdhanush, a projekt egyik résztvevője a SAE Internationalnek elmondta, hogy elméletileg magasabb áramerősség elérése is lehetséges.

Az új hűtési mód hozott áttörést

Ma az egyenáramú gyorstöltők jellemzően kevesebb, mint 150 amper töltési áramerősséggel rendelkeznek. Az elektromos autók töltése 20 perctől egészen több órán át tarthat, attól függően, hogy egy Level 1 (120 voltos), egy Level 2 (240 voltos) vagy egy level 3 villámtöltőt használnak. A töltési idő fő meghatározói az akkumulátor és a töltőállomás töltési kapacitása, illetve a töltőkábel. Egy öt percnél rövidebb töltési idő egy 2500 amperes kábelt követelne meg.

A ma elérhető töltőkábelek folyadékhűtésűek. A folyadék hőt vezet el az általa körül vett vezetékről, ezt a hőt aztán pedig a környezetnek adja le. Ezzel hőmérséklete lecsökken, majd a hűtési ciklus folytatódik.

Az amerikai egyetem megoldásánál a különbséget az jelenti, hogy a vezetékek felmelegedése hatására az elektromosan nem vezető hűtőfolyadékban párabuborékok képződnek. A folyadék közvetlenül érintkezik a kábelben lévő, áramot továbbító vezetékkel, annak felszínén pedig buborékok képződnek, mikor a hőmérséklete meghaladja a folyadék forráspontját.

„Ezek a párabuborékok lassan ismét folyadékká alakulnak miután eltávolodtak a felszíntől, mivel a folyadék egészének hőmérséklete olyan alacsony” – magyarázta el Devahdhanush. A folyadék visszahűtéséről egy töltőállomásba épített kondenzátor gondoskodik.

Egy alacsony hőmérsékletű kábelre persze nem csak a töltési teljesítmény javítása végett van szükség, ugyanis egy forró kábelt az emberek nem tudnának biztonságosan kezelni, meleg időben pedig tűzveszélyesek is lennének.

Már a tesztelésen dolgoznak

A Purdue Egyetem kutatócsapata jelenleg azon dolgozik, hogy az új kábeltípust elektromos autókon tesztelhesse, ennek érdekében együttműködési lehetőségeket keresnek.

Devahdhanush szerint a fejlesztésük megfelelő lenne személyautók, nagy tömegű tehergépkocsik és más haszonjárművek kiszolgálására egyaránt.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink