Trend Csak az e-buszok fejlesztésére koncentrál a Daimler

Csak az e-buszok fejlesztésére koncentrál a Daimler

Pörge Béla | 2022.05.03 04:20

Csak az e-buszok fejlesztésére koncentrál a Daimler

Fotó: Pörge Béla

A Daimler Truck autóbuszokat gyártó leányvállalata, az Evobus felhagy a dízelmotorok fejlesztésével, és a jövőben csak az elektromos hajtások fejlesztésére koncentrál. Ez viszont nem jelenti azt, hogy kizárólag akkumulátoros elektromos buszokat fejlesztenének.

Hirdetés

Május 2-án a Daimler Buses bemutatta a vállalat fejlesztési terveit Mannheimben, a Mercedes-Benz buszokat gyártó cégének központjában. Az eseményt online is követhették a sajtó munkatársai, ugyanakkor szinte minden felszólaló kiemelte a személyes találkozó előnyeit, illetve azt, hogy végre nem kell a járványügyi intézkedések miatt kizárólag online tartani egy hasonló rendezvényt.

Első felszólalóként Dr. Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter beszélt a környezetbarát buszok fejlesztésének fontosságáról. Mint fogalmazott, különösen fontos, hogy a mindenkori vezetés támogassa az elektromos buszok fejlesztését, hiszen egy rendkívül drága közlekedési eszközről van szó, ami viszont sokat segít a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésében.

Martin Daum, a Daimler Trucks & Buses vezérigazgatója kitért arra, hogy a vállalat hamarosan teljes típuspalettával fog rendelkezni az elektromos hajtású haszongépjárművek piacán. A vállalat még az idén bemutat egy tisztán elektromos kukásautót és egy tűzoltóautót. Kiemelte, hogy nem egy elektromos jármű kifejlesztése a legnagyobb kihívás, hanem az ilyen flották üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra kialakítása.

A csúcs a cél

Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója kijelentette, hogy a vállalat célja nem lehet más, mint a piacvezetői szerep betöltési Európában az elektromos buszok terén. Ez jelenleg még nincs meg a Mercedes-Benz buszágazatának, a kontinensen ugyanis a harmadik legnagyobb piaci részesedéssel rendelkezik az elektromos buszok szegmensében, ugyanakkor hazai pályán – Németországban – a Daimler az első.

A vezető kiemelte azt is, hogy a Daimler nem csupán buszokat ad el, hanem teljes szolgáltatási csomagot: felkészíti az adott társaság dolgozóit az elektromos járművek üzemeltetésére, kiépíti a töltési infrastruktúrát, valamint segítenek az autóbuszok karbantartásában is.

Nem törnek pálcát egy technológia felett sem

A Daimler Buses célja, hogy 2030-ra minden szegmenst lefedjen elektromos autóbuszokkal – a városi közlekedés mellett tehát a helyközi és távolsági buszokat is elektrifikálnák, ahogyan a turistabuszokat is. Ezt azonban nem egy dedikált módszerrel hajtaná végre a vállalat: míg a városban az akkumulátoros elektromos hajtás tűnik kifizetődőbbnek, addig a távolsági közlekedésben a hidrogén üzemanyagcellás megoldás lehet a nyerő. A Mercedes mindkettő technológiát fejleszti.

A tervek szerint a Daimler 2025-ben mutatja be első tisztán elektromos helyközi buszát, míg az első ilyen távolsági busz 2030-ra lehet kész. Ezzel párhuzamosan a cég nem fejleszti tovább az Euro 7-es normának megfelelő dízelmotorokat, hanem kizárólag az elektromos hajtások felé fordul.

Új akkumulátorok

A legfrissebb fejlesztésekről már Mirko Sgodda, a Daimler Buses marketingért és eladásokért felelős vezetője beszélt. Elmondta, hogy még az idei évben megjelenik a cég harmadikgenerációs NMC-akkumulátora, míg 2023-tól hatótávnövelőként már hidrogén üzemanyagcellát is fog alkalmazni a cég a buszaiban.

Az új akkumulátor akár 300 kilométernél jóval nagyobb hatótávolságot is lehetővé tesz a buszok számára az eddigieknél nagyobb energiasűrűségnek köszönhetően. A szóló eCitaro modellekben 588 kilowattórás kapacitásra is képes lehet ez az akku, míg a csuklós kivitelben a határ a 686 kilowattóra.

Sgodda szerint a Daimler nem a leggyorsabb, hanem a legjobb akar lenni az elektromos buszok fejlesztésében, de alkalmazkodva az e-buszok rendkívül gyors terjeszkedéséhez. A cég várakozásai szerint 2025-ben már 35, 2030-ra pedig 75 százalék lehet az elektromos buszok piaci részesedése Európában az új buszok között, míg 2020-ban ez az arány még csak tíz százalék volt.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink