Trend Betiltanák a belső égésű motoros furgonokat

Betiltanák a belső égésű motoros furgonokat

autopro.hu/V.M. | 2021.05.18 07:21

Betiltanák a belső égésű motoros furgonokat

Fotó: Nissan's Global Newsroom

A kistehergépjárművek európai uniós szén-dioxid-kibocsátási követelményeinek drasztikus szigorítását sürgeti a Transport & Environment (T&E) tisztább közlekedésért kampányoló NGO. A szervezet szerint a jelenlegi 2030-as emissziós célokat elképzelhető, hogy a gyártók akár egyetlen zéró emissziójú furgon eladása nélkül teljesíteni tudnák.

Hirdetés

A T&E kutatásában felhívja rá a figyelmet, hogy az e-kereskedelem népszerűvé válásával a furgonok uniós értékesítése közel hatvan százalékkal emelkedett 2012 óta. Továbbá megjegyzi, hogy a kistehergépjárművekből származó teljes szén-dioxid-emisszió 58 százalékkal nőtt az 1990-es értékhez viszonyítva.

Csak az új kishaszonjárművek eladásait tekintve, előzetes adatok alapján 2017 és 2020 között az előző évek csökkenési tendenciáját gyakorlatilag stagnálás, éves szinten átlagosan 0,2 százalékos kibocsátásnövekedés váltotta, így 2020-ban az új furgonok átlagosan 158,8 gramm szén-dioxidot juttattak a légkörbe kilométerenként.

A személyautók esetében az EU ugyanakkor sokkal szigorúbb szabályozással rendelkezik, ezért az utakra kerülő új autók emissziója 2017-2020 időszakában évente átlagosan 3,3 százalékkal esett.

Nem igazán erőltették meg magukat a gyártók

Annak ellenére, hogy az elmúlt években még nőtt is az új furgonok kibocsátása, a legtöbb gyártó így is teljesítette tavalyi emissziós célját. „Az új normáknak, amik 2020 elején léptek életbe, tisztábbá kellett volna tenniük a furgonokat, de a gyártóknak szinte semmit nem kellett tenniük, hogy teljesítsék azokat” – fogalmazott James Nix, a T&E fuvarozási menedzsere.

A számukra az értékesített járművek súlyának függvényében meghatározott szén-dioxid-kibocsátási limitet az Iveco és az emissziós krediteket együtt számoló Ford-Volkswagen páros lépte át 1,5 és 2,4 grammal. A gyártók átlagos flottaszintű célértéke 159 gramm volt.

Nincs miért elektromosat gyártani

2020-ban az új furgonoknak csupán kettő százaléka használt valamilyen elektromos hajtást – összehasonlításként az új autóknak ugyanakkor tizede volt elektrifikált. A T&E szerint az elektromos típusok részaránya még 2029-ben is csak kettő és nyolc százalék között lesz, amennyiben az EU nem szigorítja elvárásait.

James meglátása szerint „az elektromos furgonok gazdaságilag kifizetődőek. A gyártók azonban nem ösztönzöttek az értékesítésükben, ez pedig felesleges szennyezéshez vezet.” Hozzáteszi, hogy az emissziós követelmények közelgő felülvizsgálata jó alkalommal fog szolgálni a villanyhajtású modellek arányának növeléséhez.

Kivezetnék a belső égésű motort

Az Európai Bizottság júniusban fogja bemutatni az emissziós célok módosítására irányuló javaslatát. A T&E ajánlása szerint a 2030-as 31 százalékos kibocsátáscsökkentési célértéket 2027-re kellene előre hozni. 2030-ra legalább 60 százalékos redukciót kellene elvárni a gyártóktól, 2035-től pedig be kellene tiltani a belső égésű motoros kishaszongépjárművek értékesítését.

Ezt kiegészítve kvótával lenne szükséges emissziómentes modellek fejlesztésére kényszeríteni az OEM-eket. 2025-re az eladások 15 százalékának, 2030-ra pedig legalább felének kellene tisztán elektromos típusokból állnia.

Kiemelt Partnereink