Trend Az LNG válhat a jövő üzemanyagává?

Az LNG válhat a jövő üzemanyagává?

autopro.hu/B.A. | 2020.06.28 16:22

Az LNG válhat a jövő üzemanyagává?

Fotó: Pexels

Az LNG előremozdítja az energiapiacot. Egyre több teherhajót, luxushajót, sőt még teherautókat is cseppfolyós földgázzal üzemelnek. Az LNG mindemellett hozzájárul az ipar és a háztartások folyamatos energia-ellátásához is.

Hirdetés

Az LNG olyan határokat is átlép, amelyek a csővezeték kiépítése miatt gazdaságilag nem érnék meg. A szállítási rugalmassága egyedi és vonzó megoldássá teszi a földgáz ágazat számára. A Shell globális LNG-kimutatása szerint a folyékony gáz iránti kereslet tavaly 11 százalékos növekedést mutatott, így 29 millió tonnával összesen 293 millió tonnára emelkedett.

Ráadásul az LNG meredek növekedése folyamatos, a következő 20 évben a kereslet évenkénti megduplázódására számíthatunk. „Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában 2030-ig és azt követően is, az LNG a kínálat egyre növekvő hányadát fogja uralni, fedezve a folyamatosan növekvő igényt – magyarázta az ExxonMobil.

Meghatározó láncszem az LNG

Az LNG egy szűk piacú üzletből fokozatosan egy hatalmas és egyre csak növekvő iparággá nőtte ki magát, mely világszinten megbízható ellátást kínál. „A cseppfolyós földgáz a meghatározó összekötő kapocs a földgázellátó és a földgáz felhasználói között, akik alapesetben földrajzilag nagyon távol helyezkednek el egymástól” – fűzte hozzá az ExxonMobil.

A Metso szelepeket úszó LNG-hez szerelik fel. A vállalat moduláris szelepeket kínál, például, be- és kikapcsoló, biztonsági- és szabályozó szelepeket az LNG termeléséhez. Az LNG termékkínálata magában foglalja a vészleállító, leeresztő és nyomáscsökkentő, valamint az áramlásszabályozó szelepeket. A Metso a fő kihívások közé sorolja a korlátozott hely- és súlyszabályozást a feldolgozás, a tárolás és a hajófedélzet kipakolásának feldolgozása során. Ráadásul a rendszernek rezgésmentesnek kell lennie.

Hosszútávú közlekedés az LNG-vel

A Bestobell Valves, egy brit kriogén szelepeket gyártó vállalat az LNG szektorban is aktív. A cég termékkínálata magában foglalja a tűzálló LNG zárószelepeket, amelyek kisebb és közepes méretű elosztórendszerekbe alkalmasak.

Az LNG egyik aspektusa a szállítás, a másik a folyékony gáz hajtó üzemanyagként való felhasználása. Napjainkban LNG-vel hajtanak néhány tartályhajót és teherhajót, sőt, tengerjárókat is. Az új AIDAnova például már cseppfolyós földgázt használ az útjain. A Nova modell új szintre emeli az elvárásokat: a hajó körülbelül 2600 kabint, mászófalat, óriási vízicsúszdákat, Beach Clubot és egy nagyszabású minigolfpályát szállít a hullámokon.

Háromszáz szelep a fedélzeten

Közel 300 Herose szelepet használnak az AIDAnova fedélzetén. Ezeket tárolásra és a hajótest feltöltésére alkalmazzák. Az LNG fedélzeten való tarolásánál a szelepek felelnek az LNG monitorozásáért és a meghajtórendszerbe történő biztonságos adagolásért. A biztonsági szelepek védik a rendszert attól, hogy túlnyomás keletkezzen.

Az AIDAnova az első tengerjáró, mely LNG hajtással szeli a hullámokat.

Az AIDAnova az első tengerjáró, mely LNG hajtással szeli a hullámokat. | Fotó: Meyer Werft

„A Herose szelepek a legelső és legfontosabb szelepek a töltési és égési folyamatokban” – nyilatkozta a marketingigazgató Mario Esche. Ezeket vészleállító szelepeknek nevezzük (ESD), vészhelyzet esetén azonnal leállítják az égési folyamatokat. Az ESD szelepek pneumatikus meghajtású elzáró szelepek, amelyek rugóerő alkalmazásával a lehető legrövidebb időn belül bezáródnak.

Indulás kiemelkedő jelentőséggel

Az AIDAnova begyorsít, hiszen 2021-ben indul egy ugyanilyen szerkezetű hajó. Mindezek olyan fejlesztések, melyek komoly jelentőséggel bírnak. „Amikor más óceánjárók is tapasztalják, hogy az AIDA LNG-vel üzemeltethető és 14 napig képes a tengeren hajózni, akkor valószínűleg túljutnak az ellenérzéseiken” – vélekedik Bernhard Meyer, a Meyer hajógyár egyik igazgatója.

Az LNG jó úton halad – ez a fejlesztés a Herose számára már régóta egyértelmű. A vállalat már több mint 70 hajón és 50 szárazföldi berendezésen kivitelezett szelepmegoldásokat, többek között tengerjárók, kompok, teherhajók, folyami hajók, kikötői vontatóhajók és kikötőkotrók számára. A szárazföldi berendezésekre kiváló példát jelentenek az importterminálok, a cseppfolyósító üzemek, a párologtató berendezések, valamint a teherautó rakodóállomások szeleppel történő felszerelése.

A közúti és a vízi szállítmányozás növekedése az elkövetkező néhány évben még jelentősebb lesz. A fosszilis tüzelőanyagok használatához erősen kötődik a szén-dioxid kibocsátás növekedése, ennek pedig az éghajlat és a környezet látja kárát. „Az LNG alternatív üzemanyag alkalmazása a teherforgalomban azt jelentené, hogy megszűnne a finom por és kéndioxid-kibocsátás, a levegőben 80-90 százalékkal csökkenne a nitrogén-dioxid, valamint a széndioxid-kibocsátást is 10-20 százalékkal lehetne redukálni” – fejtette ki az Európai Unió Közösségi Kezdeményezése, az Interreg Deutschland-Nederland.

A Shell lett az első Németországban

Az olyan programok, mint az Interreg, elősegítik a fejlesztést. Az „LNG Pilots” projekt azzal a céllal indult, hogy felgyorsítsák az LNG alternatív üzemanyagként történő bevezetését a határon átívelő áruszállításban. A projekt célja többek között, hogy elemezze a trimodális infrastruktúrát – nehéz kereskedelmi áruk/teherautók, folyami hajók, ipari alkalmazások – a kikötőkben és vizsgálja a biogáz felhasználási lehetőségeit. Az Interreg 2019 júniusában, három és fél év után zárult le, költsége 6,75 millió euró volt.

Az első LNG-töltőállomást a Shell nyitotta meg Németországban. „Ez jól jelzi a közúti szállítmányozás változását is” – mondta Andreas Kuhlmann, a Német Energiaügynökség (dena) igazgatótanácsának elnöke. Korábban csak két LNG-töltőállomás működött Németországban. Az LNG üzemanyagként történő elfogadása érdekében a dena három éve dolgozik együtt érdekcsoportokkal. Ezt a folyamatot természetesen néhány szelepgyártó is gondos figyelemmel kíséri.

Az LNG felhasználási lehetőségei korlátlannak tűnnek. Idén a Scania egy LNG-meghajtású járművet helyez forgalomba, a tervek szerint a modellt akár 1000 kilométeres hatótáv megtételére is képes lehet.

Az LNG infrastruktúra kiépítése

Az LNG-szektor jelentős növekedésen ment át az elmúlt években. Az alkatrészgyártók – például a szelepgyártók – és az üzemek lassan már nem tudnak új rendeléseket fogadni. A Linde Csoport technológiai és átfogó megoldásokat kínál mind az LNG-szállításhoz, mind az LNG-infrastruktúra kialakításához. A vállalat szolgáltatása kiterjed a földgáz tisztításától, a kikötői létesítmények és a hajók tárolótartályain, valamint párolgási üzemein keresztül a regionális elosztáson át az ügyfelek alkalmazására is.

Az LNG lehetőségeit az a tény is jól mutatja, hogy a földgáz a világ energiapiacának körülbelül a 30 százalékát teszi ki és ezzel az egyik legfontosabb energiahordozó, emellett pedig a legkevesebb légszennyezést okozza. Még akkor is, ha a gázt elsősorban csővezetékek útján juttatják el a felhasználókhoz, az LNG egyre növekvő szerephez jut.

Új LNG-hajók jönnek

Az LNG sikeres utat jár be a szelepgyártók, mint például a Herose, nagy örömére. „Jelenleg megrendeléseket kapunk új, LNG meghajtású hajókra” – számolt be Mario Esche. Ezek között vannak tengerjárók és kompok is. Az LNG biztonságos módon rengeteg energiát garantál.

Kiemelt Partnereink