Trend Az ipartól az egészségügyig velünk vannak a robotok

Az ipartól az egészségügyig velünk vannak a robotok

autopro.hu/P.B. | 2022.10.04 04:17

Az ipartól az egészségügyig velünk vannak a robotok

Fotó: Pörge Béla

A kiszolgáló robotokat az ügyfélélmény javítására és a dolgozók munkájának könnyítésére alkalmazzák számos helyen: az egészségügytől az ipari felhasználásig lehet találni helyet az ilyen eszközöknek.

Hirdetés

Az elektronika és a gépi tanulási technológia fejlődése és viszonylag olcsó alkalmazhatósága a szolgáltató (vagy kiszolgáló) robotok gyors elterjedését hozta el a piacon. Kiszolgáló robotoknak az automatizált berendezések azt a meghatározott, széles csoportját nevezzük, amely segíti az embereket a mindennapi feladatokban. A szolgáltató robotok köréből általában kizárják a hagyományos ipari automatizálási alkalmazásokat, vagyis a kobotokat, ugyanakkor nem példa nélküli, hogy szolgáltató robotokat telepítenek ipari környezetben.

A #HowToRobot cikke összegyűjtötte a ma piacon lévő kiszolgáló robotok típusait és azon iparágakat, ahol a leginkább használják ezeket az eszközöket, valamint tippet ad arra is, kinek és mikor éri meg kiszolgálórobotot alkalmaznia.

Ahogyan említettük, egy igen tág kategóriáról beszélünk, így a kiszolgáló robotoknak számos típusa létezik. Az alkalmazástól függetlenül ezeknek a robotoknak közös jellemzője az emberek segítése a hétköznapi feladatokban. Lássuk a kiszolgáló robotok leggyakoribb típusait!

Ipari kiszolgáló robotok

Bár vékony a mezsgye a kobotok és a kiszolgáló robotok között az iparban, létezik mindkét kategória a gyárakban is, sőt, az ipari alkalmazás a kiszolgáló robotok egyik leggyakoribb felhasználási területe. A termelékenységre és hatékonyságra gyakorolt közvetlen hatás miatt a kiszolgáló robotok ideálisak a nem termelési munkafolyamatok javítására. Számos iparágban találkozhatunk ilyen robottal, például az autóiparban, az űrkutatásban, az élelmiszeriparban, a gyógyszeriparban, a logisztikában vagy éppen az elektronikában.

Az ipari kiszolgáló robotok altípusai a logisztikai robotok (ezek klasszikusan, de nem kizárólag az AMR-ek), a takarítórobotok, valamint az úgynevezett ellenőrző robotok – ezek jellemzően a gépi látás technológiáját használva a minőségellenőrzésben dolgoznak.

Orvosi robotok

A kiszolgáló robotok ezen típusát kórházakban és a tudományos szektorokban használják. Azáltal, hogy elvállalnak nem létfontosságú feladatokat, lehetővé teszik, hogy az ápolók és az orvosok bonyolultabb feladatokat végezzenek el. A globálisan jelentkező munkaerőhiány az egészségügyben csak tovább növeli az ilyen robotok iránti igényt.

Elsősorban kórházakban, idősek otthonában, laboratóriumokban vagy hospice házakban alkalmaznak ilyen robotokat. Az orvosi kiszolgáló robotok között találunk szállító, fertőtlenítő és úgynevezett teledoc robotokat. Ez utóbbi kategóriát tulajdonképpen olyan autonóm robotokként kell elképzelni, amiknek köszönhetően az orvosok vagy a nővérek a távolból is rá tudnak nézni a betegükre, tudnak vele kommunikálni. Az ilyen robotok használatához stabil és gyors internetre van szükség.

Kereskedelmi kiszolgáló robotok

Ilyen robotokkal váltanák ki a jövőben a pincéreket, ezek az eszközök segítik a kereskedelmi és vendéglátóipari dolgozók munkáját. Részt vesznek a kiszállításokban, segítik megismertetni a kínálatot vagy éppen hirdetnek. Ilyen robotokkal repülőtereken, éttermekben, plázákban vagy akár ügyfélszolgálatokon találkozhatunk. Terjedésüket részben a koronavírus-járvány is segítette, amikor az emberi kapcsolatokat minimalizálni kellett.

Mikor érdemes kiszolgáló robotot alkalmazni?

A szolgáltató robotok alkalmazásának egyik leggyakoribb oka, hogy segítsék az alkalmazottakat a mindennapi feladatokban, főleg, ha a munkavállaló feladatai közé tartoznak alapvető és kiegészítő feladatok is. Az ápolók példáján keresztül jól megérthető, mire lehet jó egy ilyen robot: például a gyógyszerek kiszállítása, kórterembe való eljuttatása elveheti az időt a fontosabb feladatoktól, ha viszont ezt egy robot végzi el, az ápolónak több ideje jut egy-egy betegre. Más iparágakra is kiterjeszthető a példa, a lényeg, hogy akkor érdemes ilyen robotot alkalmazni, ha vannak olyan kevésbé húsbavágó feladatok, amiket el tud végezni emberek helyett.

Egy másik tipikus ok a munkaerőhiány enyhítése lehet. Itt is hasonló a helyzet: ha van olyan feladat, ami rábízható robotokra is, akkor a fennmaradó feladatok jobban eloszthatóak a dolgozók között, és kevesebb embert kell alkalmazni.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink