Trend Az EU visszamenőlegesen vetne ki vámokat a kínai e-autókra

Az EU visszamenőlegesen vetne ki vámokat a kínai e-autókra

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.06 16:19

Az EU visszamenőlegesen vetne ki vámokat a kínai e-autókra

Fotó: Pexels

Sajtóértesülések szerint az Európai Bizottság elegendő bizonyítékot gyűjtött össze annak alátámasztására, hogy Kína támogatja autógyártóit, ami torzítja az európai autópiacot. A következő napokban megkezdi a kínai elektromos járművek nyilvántartásba vételét.

Hirdetés

A Reuters hírügynökség szerint az EU megkezdi a kínai elektromos járművek vámregisztrációját, hogy esetlegesen visszamenőlegesen vámokat vethessen ki. A vizsgálat hivatalosan novemberben zárul le. Ha az EU kereskedelmi vizsgálata ezután arra a következtetésre jut, hogy a kínai autógyártók tisztességtelen támogatásban részesülnek, a vámokat a nyilvántartásba vételtől kezdve vethetik ki. Ezen túlmenően az EU júliusban ideiglenes vámokat vethet ki.

Az EU azzal érvel, hogy a kínai elektromos autók behozatala az Európai Unióba továbbra is „gyorsuló ütemben" növekszik. Ha ez így folytatódik, az európai autógyártók helyrehozhatatlan károkat szenvedhetnek. A Reuters értesülései szerint az importált kínai elektromos autók nyilvántartásba vétele a tervnek az EU hivatalos lapjában való közzétételét követő napon kezdődik.

Erre azt követően kerül sor, hogy az Európai Bizottság felkereste a három kínai gyártót, a BYD-t, a Geelyt és a SAIC-ot, hogy ellenőrizze a gyártók által korábban a kérdőívekben megadott információkat. A hírügynökség jelentése szerint a Bizottság elegendő bizonyítékot gyűjtött össze, amely arra utal, hogy a kínai e-autókat támogatják.

Szükség van a beavatkozásra

Az EU 2023 októberében dömpingellenes vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a kínai akkumulátoros elektromos autógyártó értékláncok részesülnek-e „illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okoz-e gazdasági kárt az uniós gyártóknak". Ursula von der Leyen, az EU Bizottság elnöke szeptember közepén a strasbourgi Európai Parlamentben így fogalmazott: „A globális piacokat most elárasztják az olcsóbb kínai elektromos autók, amelyek árát hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan. Ez torzítja a piacunkat".

Akkor már egyértelmű volt, hogy amennyiben jogilag indokolt, az EU kilenc hónap elteltével (azaz júliusban) ideiglenes szubvencióellenes vámokat vethet ki, amelyek a vizsgálat megindításától számított 13 hónap elteltével válhatnak véglegessé. Az, hogy a kínai autógyártók kapnak-e tisztességtelen támogatásokat, különösen fontos a Kínában gyártott elektromos autók növekvő piaci részesedése fényében. Ezek 2023-ban az uniós elektromosjármű-piac nyolc százalékát tették ki, és a Reuters szerint 2025-re elérhetik a 15 százalékot, mivel „ezek az elektromos járművek általában 20 százalékkal kevesebbe kerülnek, mint az EU-ban gyártott modellek" – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink