Trend Az e-autók vezeték nélküli töltése nem a távoli jövő

Az e-autók vezeték nélküli töltése nem a távoli jövő

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.21 16:21

Az e-autók vezeték nélküli töltése nem a távoli jövő

Fotó: WiTricity

Egy nap az elektromos autók vezetői egyszerűen behúzódnak majd egy speciális parkolóhelyre, amikor eljön az ideje, hogy feltöltsék a járművüket.

Hirdetés

Egy napon hamarosan az e-autóknak talán már nem lesz szükségük konnektorra. Az elektromos autók vezetői egyszerűen beállnának egy speciális parkolóhelyre, amikor eljön az ideje, hogy feltöltsék a járművüket, megvárnák, amíg a műszerfalon lévő lámpa bekapcsol, majd kiugranának az autóból, és folytatnák a napjukat.

Ez az ígérete a vezeték nélküli elektromos töltésnek, az elektronok induktív átvitelének, amely megszünteti a bosszantó kábelek szükségességét. Több startup cég évek óta azon dolgozik, hogy a vezeték nélküli töltés általánossá váljon, és ahogy az elektromos autók egyre nagyobb arányban kerülnek bevezetésre, úgy nő a törekvés, hogy ez az álom valóra váljon. A vállalatok egységesített technológia köré tömörülnek, az autógyártók vezeték nélküli kísérletekbe kezdenek, az önkormányzatok pedig a felhasználási területeket térképeznek fel. Még a Tesla is érdeklődik iránta.

De továbbra is jelentős akadályok állnak fenn, amelyek közül a legfontosabbak a lassú töltési sebesség, valamint az állomások kiépítéséhez és a további autógyártók bevonásához szükséges pénz és érdeklődés. Bár a vezeték nélküli töltés papíron jól hangzik, a technológia ugyanazzal a paradoxonnal szembesül, amely a nyilvános konnektorok elterjedését is befolyásolja: Az erőteljesebb fogyasztói kereslet arra ösztönözheti az autógyártókat, hogy a vezeték nélküli töltést alkalmazzák, de az e-autó-kereslet növekedését részben a nyilvános töltéssel kapcsolatos aggodalmak gátolják.

Mi a technológiai háttere?

A vezeték nélküli töltés mágneses rezonancia és egy töltőpad segítségével energiát továbbító mezőt hoz létre. Amikor az autó alatti vevőegységben lévő tekercs egybeesik a töltőpadon lévő tekerccsel, a vevőegység befogja az energiát, és az autó akkumulátorába táplálja. A technológia hasonlít a vezeték nélküli telefontöltéshez, amely szintén vevőt és összehangolt tekercseket igényel, de az e-autó-rendszerek akár 250 milliméteres távolságban is működhetnek.

A sebesség azonban kérdéses. A legtöbb vezeték nélküli töltő a 2. szintű töltővel (amit otthon használ) van egy szinten, nem pedig a sok nyilvános töltőállomáson elérhető egyenáramú gyorstöltőkkel. Az elektromos autókat is úgy kell megtervezni, hogy a vezeték nélküli töltést is szem előtt tartsák. Bár az e-autók utólagos felszerelése megvalósítható, a gyakorlatban ez érvénytelenítheti az autó akkumulátorára vonatkozó garanciát.

Az autógyártók számára a vezeték nélküli töltés lehetővé tétele még mindig nehezen indokolható: Hiszen drága, és még nincsenek olyan töltőállomások, amelyek az autóvásárlók számára vonzó előnyt jelentenének. Ezek az akadályok azt jelentik, hogy egyelőre a vezeték nélküli e-autó-töltés leginkább kísérleti projektekben létezik. Néhány kínai és dél-koreai autógyártó teszteli a technológiát új személyautóikon, de sok vezeték nélküli töltési kísérlet a haszongépjárművekre irányul, amelyeknek általában állandó útvonalakkal rendelkeznek, és képesek éjszakai feltöltésre a rögzített parkolóhelyeken.

Már vannak működő példák

A WiTricity 2024 nyarán tervezi bevezetni Halo vezeték nélküli rendszerét az E-Z-GO és ICON EV golfkocsikra és könnyű járművekre, miután bemutatta a technológiát olyan utólagosan felszerelt járműveken, mint a Ford Mustang Mach-E. A vállalat befektetői között van a Mitsubishi Corp. és a Siemens AG, és a WiTricity partnerségben dolgozik a dél-koreai KG Mobility által gyártott autókon történő vezeték nélküli töltés bemutatásán.

Los Angeles megyében az Antelope Valley Transit Authority a WAVE Charging által gyártott induktív rendszereket használja elektromos buszflottájának energiaellátásához. Az AVTA marketingigazgatója, James Royal szerint az ügynökségnek 15 WAVE vezeték nélküli töltőállomása van egy az irodáiban és 14 a buszjáratokon. Indianapolis is vezeték nélküli töltést használ elektromos buszaihoz, amelyeket a kínai BYD Co. gyárt.

A brooklyni székhelyű, vezeték nélküli töltéssel foglalkozó startup, a HEVO Inc. a DOE Oak Ridge Nemzeti Laboratóriumával és a Stellantis NV-vel együttműködve egy 50 kilowattos vezeték nélküli rendszert próbál ki az autógyártó Chrysler Pacifica hibridjén, miután tavaly befejezte a 2-es szintű vezeték nélküli töltővel végzett demót. A HEVO egy 300 kilowattos vezeték nélküli gyorstöltőt is fejleszt az Oak Ridge vállalattal partnerségben.

A vezeték nélküli töltés személyautókban rejlő lehetőségeinek talán legmeghatározóbb jele, hogy a Tesla tervezési vezetője decemberben megerősítette, hogy a vállalat a technológia saját verzióját tervezi.

Nem ez a végső cél

A szabványosítás is segíthet az elterjedés fellendítésében. 2022-ben a SAE International – a mérnökök és műszaki közlekedési szakértők szövetsége – véglegesítette az első szabványt a könnyű haszongépjárművek helyhez kötött vezeték nélküli töltésére, amely kategóriába a személygépkocsik tartoznak. A szabvány a biztonságos töltési sebességtől (11 kilowattig) az átjárhatóságig és a teljesítményig mindent lefed.

De a vezeték nélküli töltés még mindig nem a végső határ, ugyanis már tervben van a kétirányú töltés is, amely lehetővé teszi, hogy az autó áramot szolgáltasson vissza a hálózatba. Ez a technológia, amely az utcákat is töltőállomásokká alakíthatja, még gyerekcipőben jár. Február elején a Stellantis azt mondta, hogy a Chrysler Halcyon Concept, amelynek gyártását 2028-ra tervezik, kétirányú vezeték nélküli töltési képességgel lesz felszerelve – írja az autonews.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink