Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az autók vetítővásznává válhatnak az utak
A Ford nemrég felfedte olyan fényszóróinak részleteit, amelyek képesek szimbólumokat, például irányjelző nyilakat vetíteni az útra. A technológia azonban nem újkeletű, hiszen korábban a Mercedes és az Audi is bemutatott már hasonló fényszórókat, de a Ford az első az alacsonyabb árfekvésű autókat gyártók között, aki ilyenen dolgozik.
Az évek során nehézkesnek bizonyult megtalálni azokat a módszereket, amelyekkel a járművezetők zavartalanul irányíthatják autójukat miközben azok megadják számukra a létfontosságú információkat. Az érintőképernyők célja a figyelemelterelés csökkentése volt, ellenben csak fokozták azt, míg a head-up kijelzők jól működnek, de még mindig prémium kategóriás funkciónak számítanak.
A Ford nemrégiben felfedte a nagy felbontású fényszóróinak részleteit, amelyek az útfelületet egyfajta képernyőként használják, amelyre szimbólumokat vetítenek. A fényszórók képesek lesznek időjárással kapcsolatos információk és az autó szélességét jelző vonalak kivetítésére is, ezzel kevésbé kockázatossá téve az egyes manővereket.
Már jól ismert technológia
A Mercedes-Benz még 2018-ban mutatta be a Digital Lightot, amely az S-osztályban debütált, és nagyjából ugyanarra képes, mint a Ford említett fejlesztése. A Mercedes esetében minden egyes fényszóró tartalmaz egy chipet, amelyek egyenként egymillió mikrotükörrel működnek együtt. A rendszer vezérlési logikája az autó külső érzékelőit használó algoritmusokba táplálja a jármű környezetére vonatkozó részletes információkat.
Ezen adatok alapján a szoftver kiszámítja a fényerősséget a fényszórópár kétmillió pixelének mindegyikéhez. A technológia már más modellekben is elérhető, például az EQS-ben és a C-osztályban, amelyek fényszóróiban három LED van, valamint 1,3 millió mikrotükör, amelyek megtörik a fényt és képet alkotnak az úton.
Néhány évvel ezelőtt pedig elsőként az Audi mutatta be a mátrixsugaras fényszórókat, valamint a „raj” prototípust. Utóbbi esetében egy olyan megvilágított felületről beszélünk, amely az autó hátulját apró pixelek rajává változtatta, hogy jelezze a sebességváltást és a balra vagy jobbra kanyarodást. A ködlámpa helyére tett lézerdióda pedig egy széles „stop” vonalat is képes felfesteni az autó mögötti útra, hogy ködben vagy hóban figyelmeztesse az mögötte haladókat.
Érdekes innováció, de vajon biztonságos is?
A digitális vetítési technológia meglehetősen gyorsan látszik terjedni. Most az alacsonyabb árfekvésű autókat forgalmazó gyártók közül elsőként a Ford mutat érdeklődést iránta. Az elképzelés szerint a technológia nem csak a járművezetőt, hanem a többi közlekedőt és a gyalogosokat is segítheti, például a csúszós útfelületre való figyelmeztetéssel.
Azonban, mint oly sok ilyen fejlett ötlet esetében, felmerülnek biztonsági aggodalmak is. Hogyan fog például kinézni a jövőben ez egy a városi környezetben vagy egy forgalmas úton? Egyértelmű lesz, hogy ki melyik képet vetíti? Mi a helyzet a különböző járművekből származó képek nem szándékos egymásra vetítésével? Ez inkább több vagy kevesebb figyelemeltereléshez vezet majd? – veti fel a kérdéseket cikkében az Autocar.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!