Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Automatizálja és zöldíti fényezését a Porsche
Az autógyárak fényezőüzemeit magas fokú automatizáltság és fejlett technológiák alkalmazása jellemzi, az OEM-ek és beszállítóik azonban továbbra is találnak fejlesztési lehetőségeket a hulladék és az energiafogyasztás csökkentése, illetve az automatizáltsági szint növelése érdekében. Nincs ezzel másképpen a Porsche sem.
A Porsche idén vezetett be egy új, automatikus hibafelismerő rendszert. A korábbihoz képest jelentős ugrást jelentő megoldás kettő robotra épül, amik több százezer képet rögzítenek. Henning Steinborn, aki a Porsche lipcsei gyárának fényezőüzemét vezeti, az Automotive Manufacturing Solutions szakportál egy webinárja során elmondta, hogy rendszerükben kettő hét tengelyes robot mozoghat a karosszéria körül, amik négy kamerával rögzítenek képeket. Ez a megoldás komplexebb, mint a statikus, ahol falra rögzített kamerák vannak.
„Minden kettő milliméterenként képet készítünk a karosszériáról, ez 100 ezer kép 72 másodpercen alatt, ezeket további 30 másodpercig elemezve megtudhatjuk, hogy hol és milyen hibával van dolgunk” – részletezte a rendszer működését Steinborn.
A Volkswagen konszernen belül egyedülálló rendszer a hibákat összeveti az adatbázisban tároltakkal, besorolja őket súlyosságuk szerint, majd az adatokat továbbítja a dolgozóknak.
A Porsche továbbá automatizálta a karosszérián lévő, a korrózió elleni bevonatok bejuttatására szolgáló lyukak betömését, amit jellemzően emberek szoktak végezni.
Az automatizáltsági fog növekedése ellenére Sébastien Salze, a fényezési megoldásokat fejlesztő Sames Kremlin marketingmenedzsere rámutatott, hogy az emberekre így is szükség lesz a gyártásban, így a fényezésben is a hibák felismeréséhez.
Energiafogyasztás-csökkentés több fronton
A Porsche gyárában több fejlesztést is végeztek a fölös mennyiségben kifújt, nem karosszérián megkötő festék menedzselésére. Ezek egyike egy új szűrő, amiben egy helyileg bányászott mészkőpor köti meg a festéket, amit aztán habarcsként használnak fel egy közeli cementgyárban. Egy vízalapú szűrővel összevetve a megoldás 60 százalékkal mérsékli az energiafelhasználást.
A fényezőegység energiaigényének csökkentése az egész létesítmény energiagazdálkodására is jó hatással volt. Ma már a lipcsei üzem kizárólag megújuló energiával működik – ezt részben a fényezőkamrák levegőjének fokozott visszakeringetésével érték el.
A Porsche felismerte továbbá, hogy a szárítási szakaszban túl sok energiát használt a szárítórendszer folyamatos működtetésével, ezért ma már az csak akkor kapcsol be, mikor ténylegesen szükséges.
Steinborn elmondta, hogy a fejlesztések ellenére az energiahatékonyság javítása nem stratégiai cél számukra, ellenben egy olyan dolog, amire folyamatosan keresik a lehetőségeket.
Változást hoznak az e-autók
Steinborn az online beszélgetés során arra is rávilágított, hogy az új elektromosautó-platformok a fényezés területén is változtatásokat fognak megkövetelni a berendezésekben és az anyaghasználatban egyaránt. Ez például az elektromos rendszerekkel és akkumulátorokkal érkező új hőmérsékleti követelményekből fog adódni.
Ugyanakkor ezek a változások sokkal inkább fokozatosságot fognak mutatni, mintsem, hogy hirtelen következzenek be.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!