Trend A sávváltás előrejelzése tökéletesítheti a vezetést segítő rendszereket

A sávváltás előrejelzése tökéletesítheti a vezetést segítő rendszereket

autopro.hu/V.M. | 2021.07.10 12:21

A sávváltás előrejelzése tökéletesítheti a vezetést segítő rendszereket

Fotó: Youtube

A Nebraskai Egyetem közlekedési kutatóközpontjának munkatársai egy olyan modellel álltak elő, ami képes megjósolni, hogy a járművek mikor fognak sávot váltani, ami a jövőben több időt biztosíthat a vezetést támogató rendszereknek a reagálásra.

Hirdetés

„Ha tudom, hogy a jármű hirtelen elém fog vágni, akkor annak megfelelően reagálhatok. Lelassíthatok egy kicsit, esetleg én is sávot válthatok, hogy elkerüljem a járművek hátuljának összeütközését” – fogalmazott Li Zhao, a fejlesztés vezetője.

A kutatók körülbelül háromezer autóval gyűjtött adatot használtak fel a fejlesztéshez. Ezeket a járműveket egy, a közlekedési minisztérium által támogatott projekt keretében két hónapra kamerákkal és más szenzorokkal szerelték fel az előző évtized elején.

A járművek által a mindennapi utak során rögzíttet adatok alapján a nebraskai kutatók olyan modellt alkottak, ami egyszerre veszi számításba a sávváltási, illetve a járműkövetési viselkedést.

A terjedelmes adattömegből Zhao kiválogatta azokat az adatokat, melyek olyan alkalmakkor kerültek rögzítésre, mikor az érzékelőkkel felszerelt járművek egyike 120 méteres vagy 3,5 másodperces, esetleg annál kisebb távolságot tartva követett egy előtte haladó másik járművet egy autópályán. Egyes esetekben mindkettő jármű ugyanabban a sávban haladt, mígnem az egyik sávot váltott, míg más esetekben az egyik a másik elő vagy mögé sorolt be.

Zhao több változót is beazonosított, ami felhasználható a sávváltás jóslására. Ilyen például a járművek közti távolság, a relatív sebességük, a járművek oldalirányú elhelyezkedése vagy a jármű orrának fordulása. Ezután betanította a modellt, hogy a sávváltás előtti öt, illetve az azt követő egy másodpercben tizedmásodpercenként vizsgálja a változók értékét.

Egy másodperc is sokat számít

Mikor mindegyik változó egy olyan értéket vesz fel, ami a sávváltás maximális esélyét jelzi, a modell jelzi, hogy a sávváltás azonnali bekövetkezésére kell számítani. Bár a környezeti viszonyok némileg befolyásolják, a rendszer jellemzően egy másodperccel azelőtt képes sávváltásra figyelmeztetni, hogy a megfigyelt jármű közepe áthaladna a sávelválasztó felfestés felett.

„Ez talán nem jelentene sokat egy emberi vezetőnek, de mi önvezető járművekről és fejlett vezetéstámogató rendszerekről beszélünk” – hívta fel a figyelmet Zhao, aki szerint ezt az időt a rendszer tökéletesítésére vagy akár a jármű lelassítására, esetleg az ütközési veszélyre figyelmeztetésre lehet felhasználni.

A fejlesztés során a kutatók azt is megállapították, hogy a sávváltás átlagosan 0,55 és 0,86 másodperc közti időbe telik. A másik jármű mögé besorolás jellemzően kevesebb, míg egy másik mögül való kitérés több időt igényel – írta meg a Green Car Congress.

Kiemelt Partnereink