Trend A ritka fémek megmentésén dolgozik az Audi

A ritka fémek megmentésén dolgozik az Audi

autopro.hu/V.M. | 2023.07.16 12:22

A ritka fémek megmentésén dolgozik az Audi

Fotó: Audi MediaCenter

Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány (Audi Environmental Foundation) a Freibergi Műszaki Egyetem egy projektjét támogatja, ami módot keres a fontos fémek újrahasznosítására azok elégetett szemétből kinyerése által.

Hirdetés

Az olyan elemek, mint az indium, a gallium vagy az ón nélkülözhetetlenek az olyan modern technológiákhoz, mint a száloptika, a napelemek vagy a félvezetők. Ezek az elemek minden elektronikai eszközben megtalálhatóak, ami azt is jelenti, hogy az eszközökkel egyetemben a háztartási hulladékba kerülhetnek. Ebben az esetben nincs mód a visszanyerésükre, a németországi egyetemen azonban egy olyan megoldáson dolgoznak, ami változtathat ezen, az értékes fémeket az anyagkörforgásban tartva.

Egyre többre lesz szükség

A projekt fontosságát aláhúzza, hogy az ENSZ előrejelzése szerint a ritkaföldfémek iránti kereslet 2030-ra tovább fog nőni a használatban lévő elektromos eszközök számának bővülésével párhuzamosan. Ennek oka, hogy az eszközökben lévő vezérlőelektronikák alapját félvezetők adják, melyek nem működőképesek ritkaföldfémek nélkül.

Fontosságuk ellenére a ritkaföldfémek gyakran kiesnek a körforgásból, mikor az emberek a kisebb elektronikai eszközöket, mint zseblámpák, pendrive-ok, töltők vagy mobiltelefonok, a háztartási hulladékba dobják ahelyett, hogy a gyűjtőpontokon adnák le azokat. A szemét elégetésekor keletkező hamuból és salakból a fémek nem nyerhetőek ki jelenleg, így minden más hulladékkal együtt a szemétlerakóban kötnek ki.

Amennyiben azonban a Freibergi Műszaki Egyetem projektje sikeresnek bizonyul, a fémek kinyerhetővé válnak az égetéskor keletkező maradványokból, lehetővé téve azok újboli felhasználását az iparban, egyúttal csökkentve a bányászattal járó környezetterhelést.

„Csipeszeket” terveznek

Az indium, a gallium és ón visszanyerését célzó projekt vezetője Betty Leibiger kémia szakos doktorandusz hallgató, aki elmagyarázta, hogy „a kihívás olyan molekulák alkotása, melyek pontosan a kiválasztott fémionokkal egyesülnek.”

Fotó: Audi MediaCenter

A molekulák, szakszóval élve ligandumok, szerepe leginkább egy olyan csipeszként írható le, mellyel a kiválasztott fém elválasztható a hamu többi alkotóelemétől. Az elválasztás azonban nem elég, a fémionokat ugyanis a „csipeszről” is le kell választani mielőtt ismét használni lehetne őket. Leibiger szerint ehhez egy savat használnak, amivel végső soron szennyeződésektől mentes fémeket kapnak vissza.

„A projekt mostani szakaszában a cél egy sor alkalmas csipeszfej kifejlesztése, melyeket aztán tesztelünk, és tovább finomítunk kis léptékben dolgozva” – mondta el Leibiger. Az optimalizálás után megnyílik majd a lehetőség a technológia skálázására.

A projekt tervezett időtartama három év, és finanszírozását kezdetben az Audi Környezetvédelmi Alapítványa végzi. A környezetvédelmen és a nyersanyagok természetes szűkösségén kívül az ehhez hasonló projektek fontosságát a geopolitikai konfliktusok is aláhúzzák. Nemrég Kína úgy döntött, hogy augusztustól az elektromobilitásban is fontos fémek, a gallium és a germánium kivitelét korlátozza. A döntés már most elektrifikációs terveik átgondolására készteti az autógyártókat.

Az Audi Hungaria Zrt. a magyar gazdaság meghatározó szereplője, hazánk egyik legnagyobb vállalata. A maroknyi csapattal elindult motorgyártás mára a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, ahol több mint 5 millió négyzetméteren 8000 motor készül naponta a Volkswagen konszern márkái számára. A győri üzemben 1998-ban indult az autógyártás, ma az Audi TT és Q3 modellek készülnek ott. A gyár 2001 óta saját műszaki fejlesztéssel is rendelkezik, továbbá 2005 óta Győrben működik Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyára is, ahol szerszámok, gyártóberendezések készülnek az Audi szinte összes telephelye számára, valamint alkatrészek is a Volkswagen konszern egyes modelljeihez. A gyár 2013 óta az autógyártás teljes vertikumát lefedi.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink