Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A magyarországi autógyártókat nem érintette a zsaroló vírus - Szakértők újabb támadásra számítanak
Kérdésünkre az Audi, a Mercedes és a Suzuki kommunikációs osztályáról is azt a választ kaptuk, nem tudnak róla, hogy a zsaroló vírus problémát okozott volna a vállalatuknál. Szakértők közben arra figyelmeztetnek, a hackertámadások kapcsán az igazi kihívást a vezeték nélküli hálózatokhoz kapcsolt járművek jelentik majd a jövőben.
Túl sikeres és látványos volt a napokban a világ kétszáznál is több országában nagyjából kétszázezer számítógépet érintő informatikai támadás ahhoz, hogy az elkövetők leálljanak – erre alapozva számítanak újabb hackertámadásokra az F-Secure IT-biztonságtechnikai vállalatnál. A pénteken indult zsarolóvírus közintézmények, mobilitási szolgáltatók és vállalatok informatikai rendszerében okozott gondot azzal, hogy elérhetetlenné tette a gépeken tárolt adatokat. Az azokhoz való újbóli hozzáférésért 300, esetenként 600 dollárt követelt, ami sajnos meglehetősen jövedelmező üzletnek ígérkezik.
Előbb vagy utóbb, de szintén további vírushullámokra számít a jelenlegi támadást egy domain regisztrációjával megtörő 22 éves brit kiberbiztonsági dolgozó is. A fiatal szakember úgy véli, az IT-bűnözőknek nem kerül nagy munkájába módosítani a vírus kódjait, majd ismét szabadjára engedni azt, írja az Automobilwoche.
Bár a hatóságok, köztük az Europol a támadás elindulása után nemzetközi akciót hirdetett a felelősök felkutatására, a sikeres nyomozásnak nem túl nagyok az esélyei. Ennek csak egyik oka, hogy az eset mögött valószínűleg több személy is áll, ráadásul a virtuális fizetőeszköz, a bitcoin (a tettesek ilyen formában követelik a váltságdíjat) mozgását sem könnyű követni.
Az esetleges károkat a felhasználók gyakran saját hanyagságuknak köszönhetik, elég csak az elmulasztott szoftverfrissítésekre gondolni. A vállalatok, állami szervezetek háza táján sem sokkal jobb a helyzet, a néhány évvel korábbi, nem feltétlenül naprakész operációs rendszerek költségkímélő célzatú használata is számos biztonsági rést szolgáltat a zavarosban halászók számára.
És hogy mit jelent a mostani vírustámadás az autóipar számára? Ahogy arról beszámoltunk, a Renault pár napra elővigyázatosságból már le is állította a termelést egyes üzemeiben. A kiberfenyegetettség azonban nem áll meg a gyártás néhány napos felfüggesztésénél, az igazi kihívást a vezeték nélküli hálózatokhoz kapcsolt járművek jelentik majd a jövőben. Ezek fejlesztőinek még komolyabb, a mostani termeléskiesés költségeinél nagyságrendekkel nagyobb összegeket kell az informatikai rendszerek és az adatok védelmére költeni, hogy autóink ne váljanak távirányítós gépekké. Talán jobb, ha kicsit bizalmatlanabbak leszünk: biztonsági lyukak valószínűleg mindig lesznek, így az okosautók és az önvezetés trendje egy induló, hosszú macska-egér játékot is magával hoz.