Trend A folyadék száműzésével kínál jobb fékezést a ZF

A folyadék száműzésével kínál jobb fékezést a ZF

autopro.hu/V.M. | 2023.11.19 08:22

A folyadék száműzésével kínál jobb fékezést a ZF

Fotó: ZF

A ZF először mutatott be tisztán elektromechanikus elven működő, vagyis a fékfolyadékot teljes mértékben nélkülöző fékrendszert. A vállalat szerint e megoldás a hagyományos rendszerekhez képest jobb fékteljesítményt kínál és alacsonyabb karbantartási igénnyel rendelkezik.

Hirdetés

A ZF németországi, kínai és Egyesült Államokban található fejlesztőközpontjai által tervezett rendszerben a fékezéshez szükséges erőt kerekenként egy-egy elektromos motor generálja. A motorokat működésbe hozó jelek elektromos vezetékeken keresztül utaznak, ebből adódóan az ilyen rendszereket a „brake-by-wire” kifejezéssel is illetik.

A ZF szerint a fejlesztésével „a járműfejlesztés egy új korszakát nyitják meg”, különösen az elektromos hajtású és a szoftvervezérlésű járművek esetében, melyeknél a rendszer még több előnnyel szolgál, és nagyobb tervezési szabadságot biztosít.

Rövidebb féktáv, nagyobb hatótáv

A német autóipari beszállító közlése szerint az elektromos fékrendszere jelentősen csökkenti a féktávolságot. Mint közleményében írja, a 100 kilométer/óráról történő automatikus vészfékezéskor a féktávolság kilenc méterrel rövidebb lehet, mint a hidraulikus fékrendszer esetében. Ezenfelül az elektromos járművek hatótávolsága 17 százalékkal nőhet a fékezési energia hatékonyabb rekuperációja által.

A villanyautók által megtehető távolságot az is növeli, hogy a féktárcsa és a fékbetét felületeinek menet közbeni állandó súrlódása majdnem nullára csökkenthető az elektromechanikus fékrendszerrel. Ennek egy további előnye, hogy a fékkopásból eredő részecskekibocsátás is minimalizálható.

Ugyancsak a száraz fékrendser mellett szól a kevesebb alkatrész, ami a gyártás során megkönnyíti és kevésbé költségessé teszi a logisztikát. A használat során pedig a jármű szervizelési igénye csökken, mivel nincs szükség többé a fékfolyadék rendszeres cseréjére.

Az adattovábbítást és -feldolgozást, illetve a motorok energiaellátását az érintett kapcsolódási pontok és rendszerek duplikálása teszi biztossá, ahogy az a repülésben használt nem mechanikai kapcsolaton alapuló rendszerek esetében is van.

Átfogó portfólió

A ZF a mai napig több mint 50 év tapasztalattal rendelkezik a fékrendszerek fejlesztésében és gyártásában. A vállalat elektromosan vezérelt kormányzási, lengéscsillapítási és immáron fékezési rendszereket is kínál, melyek állítása szerint „jobb járműirányítást, rövidebb féktávot, nagyobb kormányzási rugalmasságot, nagy sebesség mellett jobb stabilitást, valamint nagyobb hatótávolságot és hatékonyságot kínálnak.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink