Trend Az okos közlekedés lehetőségeit vizsgálták

Az okos közlekedés lehetőségeit vizsgálták

autopro.hu | 2014.07.18 11:50

Az okos közlekedés lehetőségeit vizsgálták

Több márka is közzétette egy hároméves kutatási projekt eredményeit, amelynek célja az új generációs autó-autó, illetve autó-infrastruktúra kommunikációs rendszerek fejlesztési irányának kijelölése Európa-szerte.

Hirdetés

A Ford, az Opel, a BMW, a Volvo, az Audi, a Honda, a Renault, a Peugeot, a Continental, a Delphi, a Denso és még sokan mások azt kutatták, hogy a részletes, valós idejű vészjelzések segítségével milyen lehetőségeket rejtenek magukban az együttműködésre képes kommunikációs rendszerek.

– Az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikáció az egyik legnagyobb előrelépést jelenti a közlekedésbiztonságban – véli Pim van der Jagt, a Ford Európa Kutatási és Fejlesztési Központjának műszaki főmunkatársa. – Vállaljuk, hogy további közúti teszteket végzünk világszerte, hogy ezek a berendezések már a közeljövőben megjelenhessenek az autókban.

Az intelligens közlekedési rendszerek wifi-kommunikációjára alapozva a Ford vezette például az elektronikus féklámpa és az akadályjelző rendszer kifejlesztését, s emellett a vállalat egyéb autó-infrastruktúra kommunikációs berendezések tesztelésében is részt vett. A kísérleti elektronikus féklámpa még akkor is jelzi egy elöl haladó autó fékezését, ha az egy kanyar vagy más autók takarásában van. Vészfékezés esetén a berendezés jelet bocsát ki, amely nyomán figyelmeztető jelzés villan fel a mögöttes forgalomban haladó autók műszerfalán. A tesztek során kiderült: a car2x technológia hatékony segítséget jelent abban, hogy a mögöttes forgalomban haladó autósok korábban kezdjenek el fékezni, mérsékelve ezzel az ütközés erejét, vagy akár elkerülve a ráfutásos balesetet.

A kísérleti akadályjelző rendszer felhívja a vezető figyelmét a veszélyesnek ítélt útakadályok jelenlétére, helyzetére és fajtájára – például az útra tévedt gyalogosokra és állatokra, vagy éppen a lerobbant járművekre. A projekt hétszázötven tesztvezető és kétszáz autó (köztük Ford Mondeók, Ford S-Maxok, Opel Insigniák) bevonásával zajlott. A közúti és zárt pályás tesztjek hét helyszínen zajlottak: Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Spanyolországban és Svédországban. A projekt annak lehetőségeit is vizsgálta, hogyan hangolhatók össze Európában az együttműködő kommunikációs rendszerek, s mindez hogyan lesz megvalósítható a jövő sorozatgyártású autóiban.

Gyerekekre figyelmeztet

Az Opel Tamperében az időjárási figyelmeztető rendszert tesztelte, amely jelzi a sofőrnek, ha köd, havazás, jegesedés, vagy vihar várható az útvonalon, amelyen halad. Emellett vadveszélyre, gyerekek közlekedésére figyelmezető jelzéseket is megosztottak egymással a kísérletben részt vevő kocsik.

Erős szél várható

Kiemelt Partnereink