Techtogether Töretlenül menetel az önvezetés felé a SZEnergy

Töretlenül menetel az önvezetés felé a SZEnergy

Hancz Gábor | 2021.02.12 17:22

Töretlenül menetel az önvezetés felé a SZEnergy

Idén a tömegcsökkentés lesz a fejlesztések egyik célja a SZEnergy Teamnél. | Fotó: SZEnergy Team

Az idei fejlesztések első számú célja az autó tömegének csökkentése – derült ki a SZEnergy Team online Design Freeze eseményén. A győri Széchenyi István Egyetemi hallgatói csapata a tavalyi szezont követően megerősödve térhet vissza az európai porondra, többek között annak köszönhetően, hogy egy többnapos, a ZalaZone-on elvégzett teszten megismerték járművük pontos menettulajdonságait. Miklós Máté csapatvezető elmondta: legújabb fejlesztéseikkel ki tudják aknázni a járműben rejlő potenciált, így bátran tűzik ki célul a legjobb háromba jutást a Shell-Eco Marathonon.

Hirdetés

A Design Freeze egy versenyautót fejlesztő csapat naptárában mindig kitüntetett időpont: ekkor zárul le a jármű tervezési fázisa és indul el a gyártás-összeszerelés. A hallgatók hagyományosan ekkor számolnak be a szponzoroknak, támogatóknak és a sajtó képviselőinek aktuális fejlesztéseikről, részletesen kitérve azok műszaki tartalmára.

Mielőtt a csapat belekezdett volna idei fejlesztéseik ismertetésébe, Pusztai Zoltán gépészeti részlegvezető röviden összefoglalta a járványkorlátozásokkal terhelt 2020-as évet. Elmondta, hogy 2008 óta tavaly először nem tudtak részt venni a Shell-Eco Marathonon, emiatt nem kaptak visszacsatolást az autó képességeiről. Az elmaradt versenyt és az ezzel járó tapasztalatokat egy többnapos őszi teszttel pótolták.

„Legfőbb célunk az volt, hogy megismerjük a járművünk menettulajdonságait. Vizsgáltuk az egyenes gyorsítást és a kanyarban fellépő ellenállásokat, valamint versenyszimulációkat is végrehajtottunk. A mérések alapján lehetőségünk volt egy greybox típusú járműmodell felépítésére, amellyel pontosan tudjuk szimulálni az autónk működését. A tesztet sikeresen, hiba nélkül teljesítettük, és a részletes kiértékelés alapján pontos képet kaptunk a 2020-as fejlesztéseink sikerességéről” – részletezte Pusztai Zoltán, majd rátért idei terveik bemutatására.

Jelentős tömegcsökkenést értek el

„Idén különösen nagy hangsúlyt fektettünk a tömegcsökkentésre, mind gépészeti, mind elektronikai oldalon. Ennek részeként teljesen új köntösbe öltöztettünk a motorunkat, mely önmagában öt kilogrammos tömegcsökkenést eredményezett számunkra csupán ennél a részegységnél, ami a teljes járműtömeg öt százaléka. További három kilogramm könnyítést az akkumulátordoboz, az elektronikai doboz és a kábelezés átalakításával értük el” – mutatott rá a fiatal mérnök, aki hozzátette, mindezt úgy valósították meg, hogy a jármű teljesítménye változatlan maradt.

A teszt a ZalaZone járműipari tesztpályán zajlott 2020 októberében.

A teszt a ZalaZone járműipari tesztpályán zajlott 2020 októberében. | Fotó: SZEnergy Team

Ezzel azonban még korántsem ért véget a gépészeti fejlesztések sora. Pusztai Zoltán hangsúlyozta, a futómű terén a spirálpályás kormánymű szerkezeti áttervezése volt fontos feladatuk, ezenkívül gömbcsapágyas felfüggesztést, jobb vezetési tulajdonságok eléréséhez pedig új rugózást terveztek az autó alá. Apróságnak tűnhet, de további változtatás, hogy idén egyszerűsödik az autó ablaktörlő-mechanizmusa, az első lámpák új designt kapnak, valamint egy versenyszabályzat-módosítás következtében egy csomagtérajtó is bekerül a járműbe.

A csapat elektronikai részlegének fejlesztéseiről Gulyás Péter részlegvezető számolt be: „A korábbi évektől eltérően a 12 voltos LIN kommunikációs rendszerünket megszüntettük. Ennek oka, hogy a korábban alkalmazott konverterünk közel 1,6 wattot fogyasztott, így most már mindegyik dedikált perifériánk külön konverterrel rendelkezik, ezzel 15 százalékkal csökkentve a teljesítményfelvételünket” – állította, majd az autonóm hardveregységről is megosztott néhány gondolatot.

Kiemelt szerepben az önvezető funkciók

„Már a korábbi években is fontos pontja volt fejlesztéseinknek az autó önvezető funkciókkal történő felvértezése. Ahhoz, hogy könnyen tudjunk váltani a hagyományos, pilótával történő vezetési mód és az autonóm vezetési mód között, egy autóba ki- és beszerelhető hardveregységet készítettünk, amely képes lesz a jármű irányítására. A szerelőpanel kivitelezése megtörtént, most már csak a szoftveres fejlesztés maradt hátra” – adta át a szót Krecht Rudolfnak, a SZEnergy Team robotikai részlegvezetőjének, aki az önvezető fejlesztésekbe engedett bepillantást.

Krecht Rudolf kifejtette, hogy az autonóm feladatok megoldása három részre bontható: környezetészlelésre, trajektóriatervezésre és pályavonal-követésre. Az algoritmus észleli a jármű körül található objektumokat, ezek orientációját és méretét, és detektálja, hogy mit jelölhet meg parkolóhelyként és mit pályaszélként. Mindezt egy környezetet pásztázó LIDAR lézerszkenerrel teszi, de a tájékozódást támogatja egy sztereokamerán alapuló gépilátás-technológia is.

„A lézerszkenner, a sztereokamera, a GPS-egységünk, minden más szenzor és a számítási egység is a szerelőpanelen kapott helyett. A fejlesztés jelentősége óriási: ha beillesztjük az autóba, képesek leszünk pilóta nélkül vezetni, ha eltávolítjuk, az önvezető funkció azonnal megszűnik. Praktikus és elegáns megoldás” – jegyezte meg a részlegvezető.

Kiemelt Partnereink