Techtogether Sokat nyerhet a hibrid hajtással a BME Motorsport

Sokat nyerhet a hibrid hajtással a BME Motorsport

Végh Martin | 2022.09.28 16:23

Sokat nyerhet a hibrid hajtással a BME Motorsport

Fotó: BME Motorsport

Sikeres szezonon van túl a BME Motorsport, a jövő évtől alkalmazni tervezett hibrid hajtással pedig még jobb eredményeket érhet majd el a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökhallgatói csapata, ami a járműfejlesztés mellett az azt biztosító infrastruktúra megújításába is befektet. Interjú György István csapatkapitánnyal a budapesti csapat idei évéről és terveiről.

Hirdetés

- A BME Motorsport a júliusi FS Czech Republic és a nyár végi Rimac Group Formula Student Alpe Adria versenyeket dobogós helyezéssel zárta, egyedül az augusztusi FS Easten nem sikerült bekerülni a Top 3-ba. Hogyan értékelnéd az idei szezont, és mi okozott nehézséget az utóbbi megmérettetésen?

- A csapat idén az eddigi legjobb eredményeit szerezte, így mindenképpen egy sikeres szezont tudhatunk magunk mögött. A kitűzött célokat sikerült elérnünk, a nehézségeket kiválóan kezelte a csapat. Ennek következtében több versenyszámban és összetettben is érhettünk el dobogós helyezéseket. Sajnos hazai versenyünkön, az FS Easten motorral kapcsolatos gondokkal küszködtünk, aminek következtében az Endurance versenyszámban, amely mind közül a legtöbb pontot éri, féltávnál, pilótacserénél nem folytathattuk tovább a versenyt.

- Beszállító oldali problémák miatt az idei szezonra nem sikerült hibrid hajtású versenyautót készíteni, a következő szezon versenyeinek azonban már hibrid hajtással terveztek nekivágni. Mit vártok a technológiaváltástól, illetve tudnál egy kicsit mesélni a konstrukciótokról?

- A hibrid hajtás kifejlesztésére egy olyan kihívásként tekintünk, amely azon túl, hogy a nagyobb tömeg ellenére gyorsabbá teszi az autót, remek tanulási lehetőséget biztosít. Az általunk tervezett hibrid koncepcióban két agymotor hajtja a két első kereket, ezek a motorok egyenként 2,5 kilowatt folytonos, illetve 5 kilowatt csúcsteljesítménnyel rendelkeznek. A szabályzat jelenleg még csak egy 3 kilogramm tömegű akkumulátort engedélyez, ami egy korlátozó faktort jelent a hosszabb versenyszámokon. Ennek megfelelően a hibrid hajtás főleg a gyorsulás, a skidpad, illetve az autocross versenyszámokon jelenthet előnyt a versenytársainkkal szemben, de számításaink szerint az endurance versenyszámon is javíthatja a köridőnket akár egy tizedmásodperccel. Ez a teljes versenytávra, azaz 22 körre vetítve 2,2 másodperc különbséget jelent, ami már helyezésekről is dönthet.

- A mostani versenyek tapasztalatai alapján mik a terveitek autóépítés és -fejlesztés területén? A következő szezonra is új járművet fogtok készíteni vagy a mostanit kívánjátok továbbfejleszteni?

- Az idei autó nagy potenciállal rendelkezik fejleszthetőség terén. A nyári versenyszezonban rengeteg visszajelzést kaptunk a bíráktól és más csapatoktól, emellett az autó több, mint 600 kilométert tett meg május óta, így magunk is rengeteg tapasztalatot szereztünk vele. A következő szezonban a megszerzett tudást és tapasztalatokat felhasználva szeretnénk ezt az autót továbbfejleszteni.

- Milyen digitális megoldásokat használtok vagy készültök használni az autótokban? Milyen tekintetben hoznak érezhető javulást ezek a fejlesztések?

- Már az idei szezonban is több innovatív ötlet került megvalósításra. Ilyen például a műszerfalon található érintőkijelző, amely teljes mértékben személyre szabható. Ennek következtében több különböző, előre beprogramozott felület közül választhat a pilóta vagy a szerelő, hiszen mindegyik más-más paramétereket mutat. Érdekességként kiemelném, hogy több játék is megtalálható ezen, mint például egy „snake”, illetve egy autóversenyzős játék, amit a pedálokkal és a kormánnyal lehet irányítani. Ezt a funkciót főleg futóműállítás közben szokták használni a csapattagok, hiszen ilyenkor a pilótának nincs más dolga, csupán az autóban ülni.

A BME Motorsport versenyautójának műszerfala, középen az érintőkijelzővel

A BME Motorsport versenyautójának műszerfala, középen az érintőkijelzővel | Fotó: BME Motorsport

Megemlíteném itt még a telemetriánkat is, ami a 4G mobilhálózatot kihasználva, gyakorlatilag tizedmásodpercre pontos adatokat képes továbbítani, amelyeket az interneten keresztül bármilyen eszközről elérhetnek a csapattagok. Ez a Formula Student világában egyedülállónak számít.

- Idénre terveztétek a műhelyetek teljes körű felújítását és korszerűsítését. Hogyan álltok jelenleg a munkálatokkal? Milyen új eszközök és berendezések beszerzéséről döntöttetek?

- A korszerűsítés még jelenleg is zajlik. Mivel a műhelyünk a Műegyetem központi épületében helyezkedik el, így műemlékvédelem alatt áll, ami valamelyest lassítja a folyamatot. Új szerszámokat és berendezéseket, például egy köszörűt kaptunk támogatónktól, a Bernertől. Mindemellett bútorokat sikerült beszereznünk, valamint a szomszédos terem egy részével is bővülni fog a műhelyünk. Ezen túl szeretnénk beszerezni egy esztergát és egy marógépet, ezzel gyorsítva a munkavégzésünket. Továbbá a terveink között szerepel egy pneumatikus rendszer kiépítése is.

- A BME Motorsport indulni tervez az őszi Techtogether 2022-n. Milyen célkitűzésekkel vágtok bele a versenybe, illetve, hogy érzitek, miért éri meg elindulni egy ilyen megmérettetésen?

- Nagy reményeket fűzünk az eseményhez, ugyanis a legutóbbi két alkalommal dobogóra állhattunk. 2021 őszén az összetettbeli második helyezést, idén tavasszal pedig első helyezést sikerült elérnünk. Idén szintén legalább a dobogó megszerzése a cél, de reményeink szerint ismét miénk lehet az első hely.

Eddigi tapasztalataink alapján elmondható, hogy azért szeretünk ezen az eseményen részt venni, mert piacvezető cégektől kaphatunk valós ipari feladatokat, amely remek lehetőség tudásunk bővítésére és tapasztalatszerzésre.

Az autopro.hu által október 18-19. között szervezett Techtogether 2022 egy, a járműipar technológiai változásait és azok emberi vonzatát körbejáró konferenciát, egy ipari szakkiállítást, és egy, már évek óta rendszeresen megtartott mérnökhallgatói versenyt foglal magába. A rendezvényen már biztosan találkozhat az alábbi cégekkel.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink