Techtogether Most végeztem. Merre tovább?

Most végeztem. Merre tovább?

autopro.hu | 2015.11.03 14:55

Most végeztem. Merre tovább?

Jó szakemberekre mindig is nagy szükség volt, s ez ma hatványozottan figyelhető meg az autóiparban. A Hays Hungary tevékenységével a piaci igényekre reagál: országszerte kínálnak lehetőségeket pályakezdő állásoktól egészen felsővezetői szintig. Bodnár Sándorral, az Engineering/Manufacturing divízió vezető tanácsadójával beszélgettünk.

Hirdetés

– Hogyan látja, milyen tendenciák figyelhetőek meg manapság az autóiparban?
– A nagyobb magyarországi autóipari partnereink között – Tier 1-es, illetve Tier 2-es beszállítók – egyértelmű igény jelentkezik a pályakezdő és junior jelöltek iránt. Ezen vállalatok esetében általánosságban megfigyelhető a bővítések és a zöldmezős beruházások fejlődési potenciálja a gyorsan változó környezetben. Ez a benne szereplőktől egy bizonyos autóipari fittséget követel, olyan beállítottságú személyiséget, ami képes pozitívan reagálni ezen változásokra.

– Hogyan tudott piacvezetővé válni a vállalat a műszaki szakemberek felkutatásában és közvetítésében?
Elmondhatom, hogy egy igen komplex csapat dolgozik az Engineering/Manufacturing divíziónkban a megfelelő jelöltek felkutatásán és elhelyezésén. Található a csapatban több mérnöki végzettségű tanácsadó is, illetve mindegyik kollégánk mély piaci ismerettel rendelkezik a technikai pozíciók toborzásában. Ennek köszönhetően pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy partnereink milyen jelölteket várnak. Munkamódszereink között a hagyományos toborzási technikák például hirdetések, állásbörzék, adatbázis mellett a direkt megkeresés, fejvadászat is jelentős szerepet kap, így meg tudjuk szólítani a passzív álláskeresőket is. Tanácsadó kollégáim kapcsolati hálója széles, ezáltal igen hamar eljutunk a megfelelő jelöltekhez. Emellett a világ legnagyobb szellemi munkaerő-toborzó vállalata, a Hays-csoport áll mögöttünk, globális együttműködésünk van a LinkedInnel és élénk kapcsolatunk a fontosabb iparági szereplőkkel.

– Mit gondol, van különbség két diploma között?
– Junior illetve pályakezdő jelentkezők esetében partnereink számára nem döntő szempont, hogy melyik felsőoktatási intézményből érkeznek, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy a BME, Miskolci Egyetem, illetve az Óbudai Egyetem hallgatói tudják a legjobb benyomást gyakorolni a vállalatokra tanulmányi tapasztalataik alapján. Ezen belül fontos lehet a különböző projektmunkákban, és versenyeken való részvétel, valamint a szakdolgozat témaválasztása. Partnereink visszajelzései alapján a kötelező 6 hetes szakmai gyakorlat nem elegendő ahhoz, hogy felkészítse a jövőbeli munkavállalókat a sikeres munkavégzésre, így leginkább a kooperatív képzésben résztvevőket, illetve a széleskörű szakmai gyakorlattal – ami akár egy éves is lehet – rendelkező jelölteket preferálják.

– Milyen fizetésre számíthatnak a mérnökök?
– Anyagi lehetőségeket tekintve autóipari partnereink magasabb bérezést tudnak biztosítani munkavállalóik számára a feldolgozóipar egyéb ágazataihoz képest. Az átlagbéreket figyelembe véve az ország nyugati részén magasabb összegek érhetőek el, jellemző a jól strukturált juttatási rendszerbe épített relokációs/költözési támogatás – és egyértelműen szívesebben költöznek keletről nyugatra a pályázók, mint fordítva.

– Melyek azok a területek, melyek partnereik számára kiemeltek?
– Autóipari partnereink széleskörű tevékenységeit négy különböző területre lehet osztani: gyártás, kutatás-fejlesztés, támogató területek valamint a projektmenedzsment.

– Milyen tudású szakemberekre tartanak igényt az említett területek? Milyen képességek szorulnak fejlesztésre?
– A termelési- és gyártási területek vonatkozásában a legtöbb multinacionális vállalat szívesen várja a gépész- villamos- és mechatronikai mérnök szakon végzett hallgatókat. Leginkább folyamatmérnöki és gyártástámogató feladatkörökben nyitottak arra, hogy több időt fordítsanak a betanításra. Kifejezetten a gyártási területekre jellemző, hogy a speciális technológiák ismerete felmerül hiányként. Ilyen például az AOI (automatikus optikai vizsgálat) terület, a hullámforrasztás, hegesztési- és fröccsöntő technológiák ismerete. Komoly igény van szakemberekre a szerszámtervezés területén, valamint mechatronikus, fröccsöntő mérnök és hegesztő mérnök végzettséggel rendelkezők iránt is. A visszajelzések azt mutatják, hogy számos esetben nem a szakmai ismeretekkel van gond, hanem a nyelvtudáson és a kommunikáción kellene csiszolni.

Hazánkban az autóipari partnereink élen járnak fejlesztési tevékenységük bővítésében, így folyamatosan igény mutatkozik a frissen végzett hallgatókra. Személyiség szempontjából itt más jellegű, innovatívabb gondolkodásmódra van szükség, amit a munkáltatók hagyományosan 10-15 százalékkal magasabb juttatásokkal honorálnak, mint a gyártási területen elhelyezkedők. Ezen terület a mechanikai fejlesztés, villamos fejlesztés, illetve a szerszámtervezési területekre bontható. Partnereink a mechanikai fejlesztés és a szerszámtervezés területére a gépész hallgatók jelentkezését várják, míg tapasztalataink alapján elektronikai területen az olyan villamosmérnök hallgatók lehetnek előnyben, akik stabil ismereteket szereztek analóg és digitális technikában, illetve méréstechnológiában. Villamosmérnököknél a beágyazott szoftverek ismerete előnyös, az informatikai háttértudás szükséges kritérium a nagyobb fejlesztőközpontokban. Ezen a területen a gyengeáramú villamosmérnök számít hiányszakmának, és úgy látjuk, az áramköri-, és méréstechnológiai ismeretekből szorulnak fejlesztésre.


Az úgynevezett támogató területeken a jelöltek számára jelenleg elérhető pozíciók találhatóak vevői-, gyártási- és beszállítói minőségbiztosításban egyaránt, míg pár év tapasztalat megszerzése után minőségbiztosítási projektvezető és csoportvezető pozíciók is megpályázhatóak. A minőségbiztosítási területre kiváltképp igaz, hogy folyamatosan nyílnak meg új pozíciók, főképp a bővülések miatt. Átlagosan havi 6 új pozíciót regisztrálunk, melyből 1 junior. Érdekesség, hogy az összes pozíció 25 százaléka minőségbiztosítási területen nyílt az elmúlt naptári évben. Emellett az EHS terület esetén, mint a munka-, tűz- és környezetvédelem, a munkáltatók általában a tapasztalt, 2-3 év gyakorlattal rendelkező jelölteket keresik, ebben a szektorban ritkább a juniorok számára az elhelyezkedési lehetőség. További hiány figyelhető meg szakemberekből az irányítástechnika/automatizálás területén, habár ezek tekintetében akár már junior jelöltek is bérben magasabb kategóriát érhetnek el.

További információk:

www.hays.hu

[email protected]

Hasonló tapasztalható folyamatos fejlesztés (CI) terén, bár egyre nagyobb az igény a költséghatékony rendszerek létrehozására és ezáltal a veszteségek kiküszöbölésére.
Minden gyártó partnerünknél megfigyelhető a folyamatos igény a tesztmérnökök iránt, itt is szívesen várják a pályakezdő jelöltek jelentkezését, akik erős méréstechnológiai alapokkal rendelkeznek és idegen nyelvtudásuk is stabil. Ezen a területen kevés a beszállítói minőségbiztosítási mérnök, tesztmérnök és az automatizálási mérnök.

A projektmenedzsment esetén mind gyártási, mind fejlesztési területeken is beszélhetünk különböző projektvezetés jellegű tevékenységről, ugyanakkor ezek a munkakörök megkövetelnek minimum 1 éves szakmai tapasztalatot. Gyártási területen az új termék bevezetéshez kapcsolódó projektekhez, illetve a már futó gyártási projektekhez keresnek szakembereket műszaki végzettséggel. Fejlesztési területen a mechanikai vagy villamos fejlesztéstől függően várják a mérnököket. Itt különösen fontos a megfelelő szakmai nyelvtudás elsajátítása, mivel nemzetközi projektek keretein belül az állandó külföldi kapcsolattartás is a feladatok között szerepel. Egyre több vállalat indít junior projektmenedzser képzéseket, mely kitűnő lehetőség a pályakezdők számára.

– Az autóipari szereplők az ország mely régióiban vannak jelen tevékenységükkel?
– Az autóipari vállalatok többségében az ország északi részében találhatóak. A legfrekventáltabb területek munkaerő-igény szempontjából: Győr-Moson-Sopron, Vas, Komárom-Esztergom, Veszprém, Fejér, Pest, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén. Általánosan elmondható, hogy a kutatás-fejlesztési területen jelentős bővülések történtek az elmúlt évek során. K+F területen partnereink a fő budapesti lokáció mellett már megjelentek az ország keleti, illetve nyugati részeiben is, ahol mind elektronikai, mind mechanikai fejlesztési projektek keretein belül biztosítanak munkalehetőségeket. Emellett gyártási területen Nyugat-Magyarországra jellemző, hogy ez a vonzóbb régió és az országos átlagfizetések feletti bérek is elérhetőek ezen a területen. Kelet-Magyarország kevésbé népszerű a pályakezdők között, és bérben elmarad az országos átlagtól – területtől függően akár 8-15 százalékkal. Viszont sok gyártó cég van a régióban – az olcsóbb munkaerőnek is köszönhetően –, a bérgyártók pedig az ország keleti és nyugati felén egyaránt képviseltetik magukat, említhetem Tiszaújvárost, Miskolcot, Tatabányát, Tabot, Sárvárt, Zalaegerszeget és Szombathelyet. Budapest közkedvelt lokáció, főként a fővárosi felsőoktatási intézményekből kikerült frissdiplomások körében, viszont onnan a gyártó vállalatok kiszorulnak csak az agglomerációban található néhány nagyobb gyártó vállalat. Aki Pest megyében keres állást, annak mobilisabbnak kell lennie – sokszor céges buszt biztosítanak az ipari parkok elérésére, előny lehet a saját autó, viszont az üzemanyag-költséget kevésbé térítik anyagilag, a törvény által megszabott 9 forint kilométerenként a jellemző.

– Kinek ajánlja a Hays Hungaryt?
– Olyan mérnököknek, műszaki szakembereknek tudunk segíteni új lehetőségekhez jutni, akik nyitottnak érzik magukat a kihívásokra vagy úgy gondolják, többre hivatottak a jelenlegi állásuknál. Természetesen a vállalati oldalról is kereshetnek minket szakmai vezetők és HR-es kollegák is, akik a már meglévő csapatukat szeretnék felfrissíteni, vagy teljesen új teamet akarnak kialakítani.

Kiemelt Partnereink