Techtogether Mindenki nyer a mérnökhallgatói versenycsapatokkal

Mindenki nyer a mérnökhallgatói versenycsapatokkal

Végh Martin | 2023.04.01 08:23

Mindenki nyer a mérnökhallgatói versenycsapatokkal

A SZEnergy Team egyike a Széchenyi István Egyetemen működő hallgatói versenycsapatoknak | Fotó: SZEnergy Team

A hallgatók, a munkáltatók, sőt maguk az egyetemek is nyernek, ha diákjaik alkotta versenycsapataik jól és eredményesen működnek. Így látja Pusztai Zoltán, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának kutatója és a SZEnergy Team mentora, akivel többek között arról beszélgettünk, hogy az egyetem milyen támogatást nyújt a falai között működő versenycsapatoknak, valamint, hogy miért lehetnek mind az egyetemek, mind a munkáltatók érdekeltek abban, hogy a hallgatók az órákon kívül is szakmai kihívások keresésére fordítsák idejüket.

Hirdetés

- Mióta működik az intézménynél hallgatói versenycsapat? Egyetemi vagy hallgatói oldalról fogalmazódott meg az igény egy ilyen csapat létrehozására?

- 2005-ben alakult meg a SZEnergy Team és mai formájában, mint Shell Eco-marathon versenycsapat 2008 óta működik. Öntevékeny hallgatói körként alakult, ahol különböző elektromos meghajtású járműveket építettek a hallgatók tanszéki támogatással. Ez a kezdeményezés fejlődött tovább és különböző támogatók széleskörű bevonásával elkezdődött a versenycsapat élete.

- Hogyan segíti az egyetem a hallgatói versenycsapatait? Milyen felkészítési/tanácsadási, eszköz- és infrastruktúrabiztosítási, valamint pénzügyi támogatási formák állnak a csapatok rendelkezésére?

- A versenycsapatok kiemelt fontosságúak az egyetem számára, ezért minden lehetséges formában támogatjuk a működésüket. Infrastruktúrát biztosít az egyetem, minden hallgatói csapatnak önálló laborhelyisége van, ezek mellett a különböző tanszéki laborokat is megegyezés szerint használhatják. A csapatokhoz kapcsolódó hallgatói innovációkat, ösztöndíjakkal, pályázatokkal, eszközökkel és számos további formában is támogatja az egyetem. Az egyetemi támogatás mellett az ipari szponzorok szerepe kulcsfontosságú a versenyjárművek megvalósításában. A csapatok maguk állítják össze a költségvetésüket a megszerzett források és tervek alapján.

- Milyen mértékben vesz Ön részt a csapatok mindennapjaiban? Milyen területeken segíti a diákokat?

- Gépészeti mentorként támogatom a SZEnergy Team tagjait, ötleteket adok és a fejlesztés néhány bonyolultabb feladatában tevékenyen részt veszek, a lényeg a tudástranszfer, hogy a hallgatók minél gyorsabban elsajátítsák a szükséges készségeket és később ezeket már önállóan fejlesszék. Minden részlegnek van mentora, sőt valahol több kolléga támogatja a munkát, így érhetjük el a legnagyobb hatékonyságot a fejlesztés során.

A győri Arrabona Racing Team a szintén a Széchenyi István Egyetemen működő SZEngine motorjait építi be Formula Student versenyekre tervezett autóiba

A győri Arrabona Racing Team a szintén a Széchenyi István Egyetemen működő SZEngine motorjait építi be Formula Student versenyekre tervezett autóiba | Fotó: FSG Media

- Habár minden csapat rendelkezik egy vezetővel, ez a személy gyakran egy diáktársuk. Mennyire segíti Ön a vezetőt stratégiai döntésekben vagy akár a csapat járművének építése során milyen szakmai tanácsokkal látja el a versenyzőket?

- Hallgatóként vezetni egy ilyen versenycsapatot nagy felelősség és általában az elején nagyobb mentori támogatás szükséges, hogy jó irányba tereljük a folyamatokat. A stratégiai döntéseket mindig közösen beszéljük át, hiszen ezek nem csak a fejlesztési irányokat, de a csapat fejlődési irányát is befolyásolják. Sohasem egy ember dönt, hanem vezetői megbeszéléseken a mentorok és a csapat vezetői (csapatvezető és részlegvezetők) közösen vitatják meg a kérdéseket. Szakmai kérdésekben inkább a mentorok, míg csapatszervezési kérdésekben a hallgatói vezetők szava a döntő.

- A hallgatók a versenycsapatokhoz csatlakozva az egyetemi képzésük mellett rendkívül hasznos szakmai tapasztalatot gyűjthetnek, emellett potenciális jövőbeli munkaadóik látóterébe is könnyebben kerülhetnek. De miért éri meg egy egyetemnek hallgatói versenycsapattal rendelkezni?

- Az egyetem ezáltal rengeteget nyer, hiszen amellett, hogy kiváló reklámértékkel bírnak a csapatok az egyetem számára, tovább emelik a képzés színvonalát, hiszen bár papíron ugyanannyi órájuk van a versenycsapatos hallgatóknak, a valóságban viszont sokkal több időt töltenek a szakma elsajátításával. Ezáltal ők is képzettebbek lesznek és ebből az ipar is sokat profitál. Ez vonzóvá teszi az egyetemet, több hallgató jelentkezik, ezért nő a csapatok merítési lehetősége és a folyamat kezdődik elölről. Nyugodtan mondhatom, hogy mindenki nyer, ha a hallgatói versenycsapatok köré felépített rendszer jól működik, a hallgató, az egyetem és a munkaadók is.

- Nyilvánvaló hosszú távú előnyei mellett jelentős teher is egy hallgatónak, ha tanulmányai és esetleg munkája mellett egy versenycsapatban is helyt kell állnia. Mindez igaz a tanárokra is, hiszen extra elfoglaltságot és terhelést jelent egy csapat támogatása. Ennek ellenére hogyan ösztönzi hallgatóit és tanárait az egyetem arra, hogy vállalják a kihívást?

- Az ilyen munka mindenképp lemondásokkal jár, hiszen a hallgatók és az oktatók az idejüket áldozzák a csapat céljainak megvalósítására. Az én filozófiám szerint ez a befektetett munka az idő előrehaladtával megtérül, hiszen rengeteg tudást, kapcsolatot és élményt lehet szerezni. Ez egy hosszútávú befektetés, amit egy okos hallgató hamar felismer és nem sok szükség van motivációra. Persze vannak mélypontok, amikor valami nem úgy alakul, ahogy terveztük, ilyenkor jól jönnek a mentorok tanácsai, hiszen mi már sok ilyen pillanatot megéltünk, tudjuk, hogy kell túllépni ezeken, sőt fejlődni belőle. Az egyetem által biztosított támogatások szolgálnak ösztönzésként, hiszen ezáltal több lehetőség nyílik meg a hallgatók előtt, akik rendszerint élnek ezekkel a lehetőségekkel.

- A hallgatói visszajelzések alapján a versenycsapati tagság mennyire könnyíti meg a tanulmányok utáni elhelyezkedést?

- Nagyban megkönnyíti, főleg, ha valaki célirányosan építette fel az addigi pályáját, szinte rendszerint azonnal találnak munkát a hallgatók, sokukat a diplomaszerzés előtt már főállásban alkalmazzák a cégek.

A győri egyetem csapatai nem csak kerekes versenygépeket építenek, a SZEviation drónok készítésére szakosodott

A győri egyetem csapatai nem csak kerekes versenygépeket építenek, a SZEviation drónok készítésére szakosodott | Fotó: Májer Csaba József

- Milyen konkrét célkitűzésekkel rendelkezik az egyetem hallgatói versenycsapataival és azok fejlesztésével kapcsolatban?

- Ahogy említettem ez egy hosszútávú befektetés mindenki számára, amihez egy stabil, jól működő rendszer szükséges. Ennek a rendszernek az alapjait fektette le az egyetem az elmúlt tíz évben. A legfontosabb célja az egyetemnek, hogy ezt a rendszert hosszútávon biztosítsa, ezzel segítve a folyamatos munkát. Az eredmények pedig azt igazolják, hogy a rendszer jól működik, és ezen az úton kell folytatni a megkezdett munkát.

- A hallgatói csapatok tagjai részt vehetnek egyéb egyetemi kutatási, fejlesztési projektekben is? Mennyire jellemző ez?

- Igen ez is egy gyakori velejárója a hallgatói csapatoknak, hogy későbbi kollégákat, kutatókat nevelhetünk ki a csapatokból. A Járműipari Kutatóközpont a csapat szorgalmas hallgatóit rendszeresen alkalmazza egyéb kutatási projektek támogatásában. Magam és kollégáim túlnyomó része is hasonló úton csatlakozott az egyetemi munkatársakhoz.

- Mennyire lehet az oktatási munka része a hallgatói versenycsapatok szervezése és működtetése? Hogyan lehetne ezen csapatok munkáját akár kredit pontokkal is elismerni? Van erre példa?

- A hallgatói csapatok munkája felfogható egy nagy volumenű projektmunkának, amit sajnos nehéz beilleszteni a szemeszterek biztosította időrendbe. Azonban nálunk vannak olyan projekttantárgyak, amiknek a keretében kisebb fejlesztésekben részt vehetnek azok a hallgatók is, akik nem csapattagok, ezt pedig kreditekkel tudjuk elismerni. Ez segíti a hallgatói csapatok munkáját, valamint megismerteti a tevékenységüket szélesebb körben is. Ezek a projekttárgyak kiválóan alkalmasak arra, hogy segítsék a mérnöki léthez szükséges készségek elsajátítását, amire szerintem manapság sokkal nagyobb szükség van, mint eddig bármikor.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink