Techtogether Megérte a koncepcióváltás a BME FRT-nek

Megérte a koncepcióváltás a BME FRT-nek

Végh Martin | 2022.09.14 16:18

Megérte a koncepcióváltás a BME FRT-nek

Fotó: FSG Official

A BME Formula Racing Team egy nehéz, de sikeres szezont tudhat maga mögött. A jó eredményekhez hozzájárult, hogy a csapat idén szakított eddigi gyakorlatával, és kettő helyett csak egy autóval állt a rajtvonalhoz, egy olyannal, amit pilóta és az önvezető rendszer is irányíthat. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökhallgatói csapatának idei évéről, illetve az új koncepcióval szerzett tapasztalatokról Gerzsenyi Luca operatív vezetőt kérdeztük.

Hirdetés

- Kérlek foglald össze, hogy hogyan is telt az év eddigi része a BME Formula Racing Teamnél! Milyen kihívásokkal kellett megküzdenetek, és milyen programjaitok voltak?

- Május végén megtartottuk a Rollout eseményünket a Hungaroringen, ahol bemutattuk Lolát, a 2022-es szezonra készített versenyautónkat. Június végén részt vettünk a magyarországi felkészülési versenyen, az FS Easteren, mely a régiós Formula Student csapatok között került megrendezésre Zalaegerszegen a ZalaZone Járműipari Tesztpályán. A versenyszámok során több műszaki hiba is megjelent, melyek közül a legtöbbet sikeresen orvosoltuk, de a fékrendszert nem sikerült megjavítani, így nem volt túl sikeres ez a felkészülési verseny. A hibákból és történtekből viszont sokat tanultunk, ami hozzájárult a szezon sikeres teljesítéséhez.

A 2022-es szezonban az első éles versenyünk a Formula Student Austria volt, amit Spielbergben, a Red Bull Ringen tartottak július 24-28. között. Az eredményeket összefoglalva: itt megszereztük a SkidPad és az Endurance versenyszámokban a harmadik helyet, illetve az összesített kilencedik helyet.

Az augusztus 8. és 12. között a Hungaroringen megtartott Formula Student East versenyén a csapat egy hosszú és nehéz hetet töltött el. Ennek ellenére igen szép eredményeket értünk el, illetve remek élményekkel és sok tapasztalattal gazdagodtunk. Itt a Cost and Manufacturing versenyszám elektromos kategóriájában, illetve a Driverless Acceleration számban is a dobogó második fokára állhattunk fel. Ezenfelül pedig a Gamax által meghirdetett különdíjas Sciengineering kihíváson is a második helyért járó díjat hozhattuk haza, az összesített eredményeket nézve pedig a negyedik helyet szereztük meg.

Az utolsó, egyben idei legnagyobb versenyünk a Formula Student Germany volt. Ezt augusztus 15-21. között rendezték meg a hockenheimi versenypályán. A csapat nagyon keményen dolgozott egész héten, minden maradék erőt és kitartást felhasználva sikerült az új EVDV kategóriában (elektromos jármű - önvezető és hagyományos irányítással) a harmadik helyet megszerezni összetettben, amivel elértük a szezonra kitűzött célunkat, hiszen idén a német megmérettetés dobogójára állhattunk fel.

- Idén az önvezető modult a „normál” versenyautótokba építettétek be. Hogyan vált be ez a koncepció? Mik bizonyultak az előnyeinek, esetleg hátrányainak?

- Természetesen okozott kihívásokat a rendszer megtervezése, hiszen a plusz komponensekkel nőtt az autó tömege, amit viszont a lehető legalacsonyabban kell tartani, ezenkívül az elektronikai rendszer is bonyolultabb lett, a nagyobb komplexitás pedig több hibalehetőséget jelent. Annak oka, hogy a nehézségek ellenére is ezt a koncepciót választottuk, nem más, hogy így nem kell a versenyszezonban kettő prototípus versenyautót karbantartani, ami igen nagy munka. Az előző szezonokban emberhiány miatt az önvezető jármű tesztelése háttérbe is szorult, és ez az eredményeken is meglátszott. Az idei koncepció ebből a szempontból bevált, igen sokat léptünk előre önvezetés terén, a négy versenyszámból hármat teljesíteni tudtunk az a mostani megmérettetéseken, plusz két versenyszámban a tempónkat felhoztuk az élmezőny szintjére. Viszont a tesztidőszakban sok probléma volt az autóval, ami értékes tesztelési lehetőségek elvesztéséhez vezetett. A kevesebb tesztalkalom fényében felmerült az a nehéz kérdés, hogy vajon a pilótás vagy inkább az önvezető mód vizsgálata élvezzen prioritást.

Lola önvezető módban a Formula Student Easten

Lola önvezető módban a Formula Student Easten | Fotó: BME Formula Racing Team

- Maradva az önvezetésnél: milyen technikai háttér áll rendelkezésetekre az önvezető rendszer fejlesztéséhez? Van a műhelyeteknek külön ahhoz elkülönített része?

- A műhelyben van egy szoba a Driverless csoport számára, de csak ritkán használjuk. Természetesen a szenzorok és a vezérlő számítógép tesztelését itt végezzük, de az önvezetést megvalósító szoftver fejlesztése inkább otthon történik. Kényelmesebb a saját, jól bejáratott számítógépünk elé leülni otthon, és onnan végezni a feladatunkat. Ez természetesen nem jelenti, hogy elmarad a csoportmunka, amit online workshopok és közös munkavégzéssel valósítunk meg.

- Jelenleg hányan és milyen képzettséggel/tanulmányok folytatása mellett dolgoznak az önvezető rendszeren?

- Az önvezető rendszer fejlesztésével a Driverless csoport foglalkozik, melyben az idei szezon során kilencen dolgoztak, de a rendszer működéséhez szükséges a járműdinamikai és az elektromos csoport szoros közreműködése is, az aktuátorokkal és szenzorfelfogatásokkal pedig további három gépész foglalkozott. A Driverless csoportot mérnökinformatikusi, villamosmérnöki, mechatronikai mérnöki és programtervező informatikusi tanulmányokat folytató hallgatók alkotják.

- A BME Formula Racing Team indulni készül az őszi Techtogether 2022 versenyen. Hogyan készültök a versenyre, illetve a saját szempontotokból miért tartjátok fontosnak a versenyen való részvételt?

- Igen, szeretnénk indulni, mivel az eddigi Techtogether versenyeken is elég sok újdonságot ismerhettünk meg, illetve nagyon jó szakmai kapcsolatokat sikerült innen kiépíteni. Ezek, plusz a versenyzés izgalmai és a csapatmunka építő jellege miatt is fontosnak tartjuk a versenyen történő elindulást. A felkészülést az idei szezon csapatszintű lezárása után fogjuk csak megkezdeni, az őszi szemeszter elején.

Az autopro.hu által október 18-19. között szervezett Techtogether 2022 egy, a járműipar technológiai változásait és azok emberi vonzatát körbejáró konferenciát, egy ipari szakkiállítást, és egy, már évek óta rendszeresen megtartott mérnökhallgatói versenyt foglal magába. A rendezvényen már biztosan találkozhat az alábbi cégekkel.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink