Techtogether Gokart-átépítésben már szakértő a miskolci ME Kart, irány a járműfejlesztés!

Gokart-átépítésben már szakértő a miskolci ME Kart, irány a járműfejlesztés!

Kuthi Áron | 2019.10.15 13:00

Gokart-átépítésben már szakértő a miskolci ME Kart, irány a járműfejlesztés!

A Miskolci Egyetemen tevékenykedő ME Kart járműépítő csapatot a „Go-Kart, Go-Bosch!” verseny hívta életre. Forgács Zsófia tanársegéd, az egyetem Automatizálási és Infokommunikációs Intézetének oktatója segítette és segíti a diákokat a fejlesztésben és a felkészülésben.

Hirdetés

– A csapat milyen Formula Student versenyen vett részt a szezonban, milyen autót fejleszt jelenleg?
– Csapatunk a „Go-Kart, Go-Bosch!” verseny kapcsán alakult, ahol a feladatunk egy gyári gokart módosítása, továbbfejlesztése volt oly módon, hogy az automatikus vezetéstámogató funkciókra, például párhuzamos, merőleges- és otthoni környezetben való parkolásra, sávtartásra, adaptív sebességtartásra, GPS alapú navigációra vagy prediktív vészfékezésre legyen alkalmas. Az irányítástechnikai feladatokon túl ez rengeteg gépészeti és villamos fejlesztést is megkövetelt, ugyanis a versenysorozat végére a gokartunk egy saját tervezésű hajtóművel működött, képes volt elektromos fékezésre és gázadásra, illetve hibrid hajtásra. A versenysorozaton 2013-2016 között vettünk részt és minden évben a csapatunk nyerte el az Abszolút Győztes címet.

– Hány tagú a csapat, mekkora a fluktuáció? Milyen kompetenciában erősek a tagok?
– A „Go-Kart, Go-Bosch!” verseny ideje alatt 15-20 főből állt a csapatunk, amelyet gépészeti, villamos és irányítástechnikai csoportokra osztottunk fel. A versenyfeladatok megoldásához szükségünk volt gépészeti és villamos tervezéshez és szereléshez, a vezetéstámogató funkciók implementálásához pedig az irányítástechnikai rendszerek fejlesztéséhez, teszteléséhez szükséges kompetenciákra is. Az utóbbi években már nem foglalkozunk aktívan a gokart fejlesztésével, viszont meghívást kaptunk a Techtogether versenyekre, ahol szívesen indulunk évek óta 1-2 „régi” és számos új csapattárssal. Idén 16 fővel indulunk, villamosmérnök, járműmérnök, mechatronikai mérnök és gépészmérnök hallgatókkal.

– Milyen tapasztalatokkal jártak az eddigi versenyek, akár Techtogether, akár más tudáspróba?
– A gokartunk fejlesztésekor rengeteg új szakmai ismeretre tettünk szert. Mindezt nagyon sok munka, izgalom és éjszakázás árán értük el, mégis jó érzéssel gondolunk vissza a versenyévekre. A szakmai feladatokon túl a projektmenedzsment és marketing területein is helyt kellett állnunk, amely szintén értékes tapasztalatként szolgált a csapattagok részére. A Techtogether versenyekre ez szintén elmondható, ahol az autóipar szinte minden kapcsolódó szakterületével találkozunk a megmérettetésen.

– Hogyan zajlott a felkészülés a Techtogether versenyre?
– Habár a Techtogether versenyekre való felkészülés nem vesz igénybe egy teljes évet, a versenyt megelőző hónap mindig izgalmas és kihívásokkal teli. A csapat aktualizálását követően meg kell ismernünk az új csapattagok kompetenciáit, az előzetes- és küzdőtéri feladatokat eszerint osztjuk fel egymás között. A versenyt megelőzően olyan találkozókat szervezünk, ahol átvesszük a verseny programját és szabályait, illetve konzultálunk a versenyfeladatok kapcsán. A versenyszabályok ismeretét nagyon fontosnak tartjuk, hiszen az előző években tapasztalhattuk, hogy rengeteg program és versenyszám van három napba sűrítve, ahol csak akkor tudunk helyt állni, ha mindenki pontosan tisztában van vele, hogy mikor és hol kell feladatot végeznie. A Techtogether ezért jó lehetőség a csapattagok kompetenciáinak felmérésére és az együttműködési lehetőségek feltérképezésére, mivel szeretnénk nyitni egy járműfejlesztő verseny irányába. A versenyen tartott kerekasztalbeszélgetések szintén a segítségünkre lesznek ebben.

– A Bosch-sal a kezdetekkor volt szoros a kapcsolat. Ez hogyan alakult azóta?
– A Bosch a gokartfejlesztő verseny szervezője, a versenyfeladatok megalkotója volt, illetve ők biztosították számunkra a gokartot és az önvezető funkciókhoz szükséges eszközöket, mint az ultrahangszenzorokat, radart és a sávtartáshoz használt kamerát. A csapatunkból többen is a miskolci és a budapesti Bosch-nál helyezkedtek el később, idén pedig egy építészeti versenyben támogattak minket kéziszerszámokkal.

– Milyen a kapcsolat a másik miskolci fejlesztőcsapattal, ez inkább rivalizálás vagy konstruktív együttműködés?
– A „Go-Kart, Go-Bosch” verseny lezárása után több ME-Kart csapattag is segített a Formula Racing Miskolc csapatának villamosmérnöki feladatokban, egyikőjük jelenleg csoportvezetői pozícióban tevékenykedik náluk, így inkább az együttműködés a jellemző. A Techtogether ebből a szempontból más, itt természetesen a két miskolci csapat között is zajlik a verseny, de azért bízunk benne, hogy mindkét csapat jó helyezésekkel fog hazatérni!

Kiemelt Partnereink