Techtogether Járműmérnöki alapszak és 1,4 milliárdos beruházás a GAMF-on

Járműmérnöki alapszak és 1,4 milliárdos beruházás a GAMF-on

Kovács András | 2011.11.22 09:22

Járműmérnöki alapszak és 1,4 milliárdos beruházás a GAMF-on

A járműmérnöki alapszakot idén szeptember 30-án akkreditálták a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán, és 2012 szeptemberében élesben is elindul a képzés egy új, a berendezésekkel együtt több mint 1,4 milliárd forintos épületben.

Hirdetés
Dr. Ailer Piroska

November 1-étől Dr. Ailer Piroska tudományos főmunkatárs a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán a Járműtechnológia Tanszék megbízott vezetője. Dr. Palkovics Lászlót váltotta, aki a Knorr-Bremsétől kapott új, nagyobb feladat kapcsán mondott le. – Ezzel együtt a tanszéket továbbra is erősíti. – mondja Ailer Piroska, aki ma is a Knorr-Bremse fejlesztési csoportvezetője.

Az idén július elsejével megalakult új tanszékkel kapcsolatban elmondta, a korábbi Gépgyártástechnológia Szakcsoporthoz „kapcsolódtak a járművesek, közösen alkotjuk a Járműtechnológia Tanszéket”. A járműmérnöki alapszakot idén szeptember 30-án akkreditálták, s ez 2012 szeptemberében élesben el is indul. Ezzel párhuzamosan kezdődik a járműmérnöki képzés a duális rendszerben is, vagyis amikor az iparvállalatokkal szoros együttműködésben történik majd az elméleti és a gyakorlati oktatás. A két legnagyobb partner a Mercedes-Benz és a Knorr-Bremse.

Az új épület is készül már, az intézmény a járműmérnöki alapszak oktatási infrastruktúrájának létrehozására pályázatot nyújtott be „Autóipari szakemberképzés infrastruktúrájának fejlesztése a Kecskeméti Főiskolán” címmel, a támogatási szerződést idén május 17-én írták alá. A pályázat keretében a főiskolán egy 800 négyzetméter alapterületű, összességében 2000 négyzetméteres épületrész születik. A projekt elfogadott költségvetése 1 milliárd 415 millió forint, amelyből 1,345 milliárd a megítélt támogatás. A pályázat futamideje az épület teljes kivitelezésének befejezéséig, azaz 2012 augusztusáig tart; szeptemberben már az új épületben kell megkezdődnie a járműmérnök hallgatók oktatásának.

A sikeres pályázatból képet kaphatunk a műhelyek, laboratóriumok színvonaláról, nézzünk ebből egy kiragadott részletet. „A járművizsgáló blokk egyik legösszetettebb eleme a motorfékpad, dinamikus aszinkron fékgéppel, maximálisan 140 kW motor teljesítményig. Ez a személyautók széles motorválasztékának tesztelését teszi lehetővé, mind Otto-, mind Diesel-motorok esetén. Az alternatív tüzelőanyagok felhasználásának vizsgálatához a motorfékpadot felkészítik az etanol, a biodízel és a CNG tüzelőanyagok fogadására is. Az oktatásban mindez olyan HIL-szimulációs környezetet jelent, amelyen – egyebek között – elvégezhető a belsőégésű motorok jelleggörbéinek felvétele, a szelepvezérlés, befecskendezés hatásának vizsgálata is.” (Az épület és a berendezés részleteire egy későbbi írásunkban visszatérünk.)

Az 1,4 milliárd forintos beruházási összegből körülbelül 600 millió az épület, hasonló költséget jelent majd a felszerelés (eszközök, laboratóriumi berendezések), a többi a projekttel összefüggő egyéb költség. Jelenleg a kivitelezési közbeszerzés zajlik. Ailer Piroska úgy véli, miután ez a legújabb beruházás, az eszközöket tekintve a legmodernebb oktatóbázissal dicsekedhet majd Kecskemét. „Minden olyan eszköz birtokában leszünk, melyek a gyakorlati mérnökképzéshez elengedhetetlenül fontosak, és amelyek a kutatási tevékenységünk alapját is képezik.”

Névjegy Dr. Ailer Piroska repülőgépészként végzett a Budapesti Műszaki Egyetemen, hat és fél évig Szolnokon hivatásos katonaként dolgozott. Egyik szakterülete a gázturbina, e témában „Repülőgép gázturbinák – Mert repülni márpedig kell!” címmel tartott előadást Kecskeméten a Járműipari Szabadegyetemen. 2005 óta dolgozik a Knorr-Bremsénél, 2010 októberétől tanít a GAMF-on. A járműhajtásokat oktatja majd, ezen belül pedig a belsőégésű motorokat.

Kisebb műhelyekben már most is folyik az autós élet, Ailer Piroska dicséri a Megaméter stábját, amely Bagány Mihály tanár úrral – aki Szegeden szerezte fizikus diplomáját – és Kutasi Zoliékkal rekordot rekordra halmoz. Ennél jobb példa nem is kell a gyakorlatorientált képzés eredményességének bemutatására. Valóban járművet építenek, verik a világot, miközben sok gyakorlati ismerete szereznek. Projektvezetés, alkatrészbeszerzés, logisztika, járműépítés, marketing, hogy tényleg csak néhányat említsünk.

A beiskolázási körzettel kapcsolatban a megbízott tanszékvezető elmondta, hogy pont a Mercedes-Benz okán tekinthetnek messzebb, így a Dunától keletre, a Budapest-Miskolc tengelytől délre, az egész Közép-Magyarországról és a Dél-Alföldről várják a járműmérnöknek készülő gólyákat.

Kiemelt Partnereink