Szolgáltatók Túl okosan árazták be a pótalkatrészeket az autógyártók, baj lehet belőle

Túl okosan árazták be a pótalkatrészeket az autógyártók, baj lehet belőle

autopro.hu/Sz.K. | 2018.06.26 06:01

Túl okosan árazták be a pótalkatrészeket az autógyártók, baj lehet belőle

Az autógyártók, beleértve a Renault-t, a Jaguar Land Rovert és a Peugeot-t, az elmúlt évtizedben több mint egymilliárd dollárral növelték bevételeiket azzal, hogy egy kifinomult és nem kizárt, hogy illegális árképző szoftvert használnak.

Hirdetés

Újabb, nem biztos, hogy tisztességes szoftver alkalmazása tudódott ki az autóiparban, ezúttal a pótalkatrészek árképzésének területén. A Renault, Jaguar Land Rover (JLR) és Peugeot által használt szoftver meghatározza, hogy egy pótalkatrészért a gyártó ügyfelei közül ki hajlandó többet fizetni, mennyivel emelhetők meg az árak, illetve melyek azok a termékek, melyek árán már nem ajánlott emelni.

Az ügyhöz tartozó dokumentumokat a francia Mediapart híroldal hozta nyilvánosságra, de ügyfélprezentációk és a bírósági vallomások is nyilvánosságra kerültek a 2009 és 2015 közti időszakról. Ennek ellenére a JLR továbbra is használja a Partneo szoftvert, értesült a Reuters.

Az Accenture, a szoftvert késztő vállalat tagadja, hogy programja tisztességtelen lenne a fogyasztók számára, a vállalat szerint a cél az volt, hogy fejlesszék az ügyfelek hatékonyságát.

– Ezek a fajta megoldások, melyek lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy értékeljék és menedzseljék termékeiket, iparágak közti általános megoldások. Segítenek a vállalatoknak, hogy elemezzék a pótalkatrészek követhetőségét és elérhetőségét, közölte a szoftvert kifejlesztő Laurent Boutboul egy közleményben.

A Renault, a JLR és a Peugeot elmondta, pótalkatrészeik árképzési stratégiája és folyamata legális volt, nem jutottak előnyökhöz az autótulajdonosok kárára, csupán a termékek jobb elérhetőségére fókuszáltak.

Franciaország versenyfelügyelete közölte, megvizsgálta a szoftvert, és nem talált rá okot, hogy egy teljes antitröszt nyomozásba kezdene. A Renault hangsúlyozta, nem tud róla, hogy bármilyen nem publikus árazási információt megosztott volna bármely más autógyártóval. Ezen felül az Accenture is leszögezte, Partneo nevű árazó szoftvere nem oszt meg bizalmas vagy érzékeny adatokat ügyfelei között.

Nem ma kezdődött

Az elmúlt két évtizedben széles körben elterjedt az árképzést segítő szoftverek használata. Az ilyen programok alkalmazása, illetve a fogyasztók által még épp elviselt árak ilyen meghatározása egyszerűen csak egy régi, gyártók és kereskedők közötti gyakorlat kiterjesztése számítógépre.

– A termékek ára már régóta úgy van beállítva, hogy megpróbálja maximalizálni a profitot, mondta el Aaron Roth, a Pennsylvania Egyetem informatikai professzora.

2013-ban az Accenture a BMW-nek mutatta meg, mit tud szoftvere, akkor ezt követően átlagosan 15 százalékkal többért vették meg az ügyfelek az alkatrészeket. A bajorokon kívül a PSA, a Honda és a Volvo is megtudhatta, hogy sok pótalkatrész ára megduplázható, sőt a Mitsubishi esetében az egyik alkatrész akár 507 százalékos áremeléssel is eladható lett volna. Ezekből az adatokból kiindulva nem meglepő, hogy azt mondjuk, az alkatrészek üzletága magasan jövedelmező.

– Míg az autógyártók örülnek, ha egy autó eladása több mint tíz százalékos nyereséget hoz, a pótalkatrészeknél ez az érték akár 90 százalékos is lehet, vázolta fel korábban az Accenture a BMW-nek. Ennek ellenére a bajor prémiumgyártó nem használta a Partneot.

Kiemelt Partnereink