Szolgáltatók Súlyos vádak érik a szegedi trolibusztendert

Súlyos vádak érik a szegedi trolibusztendert

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2011.01.08 17:27

Súlyos vádak érik a szegedi trolibusztendert

Ugyanahhoz a tulajdonosi körhöz tartozó két cég tett ajánlatot a szegedi trolibusztenderre – közölte Gyimesi László, az átvilágító bizottság elnöke. Az SZKT új igazgatója ezért az NFÜ-höz, a Gazdasági Versenyhivatalhoz, és a Közbeszerzések Tanácsához fordult. A korábbi vezető, Dózsa Gábor szerint más van a háttérben - írja a delmagyarorszag.hu.

Hirdetés

Súlyosan aggályos körülmények merültek fel a szegedi trolibusz közbeszerzéssel kapcsolatos eljárásban – közölte pénteken rendkívüli sajtótájékoztatón Gyimesi László (Fidesz-KDNP) a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnöke – mert ugyanahhoz a tulajdonosi körhöz tartozó cégek nyújtottak be ajánlatot a trolibusztenderre. Emiatt az SZKT új ügyvezetője, Tóth István Tibor a Gazdasági Versenyhivatalhoz, a Közbeszerzések Tanácsához és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez fordult - írja a delmagyarorszag.hu.

Gyimesi elmondta: a város és a közlekedési cég tavaly szeptember 15-én írt ki közbeszerzést tíz plusz opcionálisan további öt alacsonypadlós trolibusz beszerzésére. A pályázati dokumentációt hárman vásárolták meg: a cseh Skoda és Cegelec, valamint a magyar Lanta-Consulting Kft. Ketten tettek ajánlatot: a Lanta-Consulting Kft., valamint a december 10-én győztesként megnevezett, a Magyar Trolibusz Kft. által vezetett Ikarus-Skoda konzorcium. Az önkormányzat 10,4 millió euróért (mintegy 3 milliárd forintért) 10+3 alacsonypadlós jármű vásárlásáról döntött - erről portálunk is beszámolt. Az összejátszást az bizonyítja – hangzott el a sajtótájékoztatón –, hogy a Magyar Trolibusz Kft.-nek, tehát a győztes konzorcium vezető cégének tagja egy magánszemély, az Ikarusbus Kft., valamint az Auto Rad Controlle Kft. (ARC). Az ARC-nak pedig három olyan magánszemély is a tagja, akik a másik pályázó Lanta Kft.-nek is tulajdonosai voltak november 1-jéig.

Ezen kívül a Cegelec – ami október 4-én szintén megvette az ajánlati felhívást –, később a Lanta alvállalkozója lett. Feltételezhető – mondta Gyimesi – hogy előbb a Lanta a Cegelec révén tudomást szerzett a tenderben szereplő adatokról és elvárásokról. Majd a három említett magánszemély kivált – a Lanta ez után vette meg a felhívást – és az ARC Kft. tulajdonosaiként megalapították a Magyar Trolibusz Kft. Gyimesi szerint tehát a pályázati anyagok előkészítése során a „versenypozíció befolyásolására alkalmas cégjogi tranzakció történt."

A képviselő szerint „az összejátszás esetlegesen arra irányulhatott, hogy mesterséges, nem versenyszerű árakat állapítsanak meg, így megfosszák a megrendelőt, azaz Szegedet a szabad és nyílt verseny előnyeitől." Az átvilágító bizottság elnöke ezért kezdeményezte a bizottság rendkívüli ülésének összehívását. Hozzátette: szerinte célzatos lehet, hogy a "városvezetés látszólag érdektelenül szemléli az eseményeket."

Gyimesi okfejtése gazdaságilag indokolatlan Dózsa Gábor, az SZKT korábbi igazgatója szerint. Elmondta: ha a két cég össze akart volna játszani, egyszerűen közösen kellett volna indulniuk és csak egy pályázatot beadni. A tender akkor is érvényes lehetett volna. A két pályázat nagyobb kockázatot jelent, ugyanis több pályázat esetén minimum kettőnek kell érvényesnek lenni, tehát ha az egyik nem az, nincs eredmény. Egy pályázatnál viszont elég, ha az az egy érvényes. Az igazgató szerint ennél olcsóbban nem lehetett volna trolikhoz jutni, tehát Szegedet nem fosztották meg a cégek a versenyszerű áraktól.

Szeged önkormányzatának sajtóközleménye

A sajtótájékoztatón elhangzottak az eddigi legképtelenebb szegedi fideszes összeesküvés-elméletről szólnak – mely szerint a szocialista városvezetés „mutyizik" a Széles Gábor tulajdonolta Ikarusszal.

Ehhez képest a tények:

1. Az Európai Unió által finanszírozott elektromos tömegközlekedési nagyprojekt bonyolítására az uniós szabályok az irányadóak. Ennek megfelelően 5 fős bíráló bizottság - melyből két tag a magyar kormány képviselője – tett javaslatot a polgármesternek az Ikarusszal és konzorciumi partnerével a szerződés megkötésére.

2. A tendernyertes IKARUS magyar trolit szállítana a városnak. Eddig a Fidesznek az volt a problémája, hogy külföldi cégek nyertek a közbeszerzési eljárásokban, most már az is baj, ha magyar cég nyer.

3. Amennyiben a közbeszerzési eljárás eredményeként hétfőig a szerződéskötés nem történik meg, a város elveszítheti a lehetőséget 13 db korszerű, alacsonypadlós csuklós trolibusz beszerzésére és az ehhez járó 2,5 milliárd forint uniós támogatást. A projekt ilyen jelentős részének elmaradása a teljes 29 milliárdos projekt eredményes befejezését és elszámolhatóságát is kockára teszi.

Nagy Sándor, alelnök
Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság

Kiemelt Partnereink