Szolgáltatók Skultéty Tamás: autóalkatrészek prototípusai készülnek nálunk

Skultéty Tamás: autóalkatrészek prototípusai készülnek nálunk

autopro.hu | 2013.12.09 08:13

Skultéty Tamás: autóalkatrészek prototípusai készülnek nálunk

Skultéty Tamással, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával a tudomány és az autóipar gyakorlati találkozásáról beszélgettünk.

Hirdetés

Mivel foglalkozik a Bay Zoltán Nonprofit Kft.?
– Rendkívül sokrétű az idén 20 éves Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Kft. tevékenységi köre, a kutatás-fejlesztés folyamatának minden részével foglalkozunk az anyagtudományi és technológiai (BAY-ATI), biotechnológiai, a logisztikai és gyártástechnikai (BAY-LOGI), valamint az infokommunikációs technológiai intézeteinkben. Ezek a szervezeti egységek saját területükön és együtt dolgozva is mind-mind egyedülálló munkát végeznek, kiemelkedően magas színvonalon, ezért válhattunk az utóbbi húsz év során Magyarország vezető alkalmazott kutatóintézet hálózatává.

Mit takar a közhasznú nonprofit kft. cégforma?
– Állami fennhatóságú intézményként közhasznúságunk egyrészt tudományos kutatói munkánkban, másrészt képességfejlesztési, ismeretterjesztési, valamint nevelési és oktatási tevékenységünkben nyilvánul meg. Kiemelt célunk a hazai kis- és középvállalkozások európai uniós szinthez való felzárkózásának segítése, és egyre növekvő figyelmet fordítunk az utánpótlás nevelésre is. Nonprofit vállalkozásként a megtermelt nyereséget visszaforgatjuk, és további fejlesztésekre költjük.

Hányan dolgoznak a kft.-nél és mi a fő tevékenység?
– Mára már jóval 200 fölé nőtt az alkalmazottak száma, és folyamatosan bővülünk. Fő célunk kutatási és fejlesztési projektek megvalósításával a magyarországi vállalatok versenyképességének és hatékonyságának növelése sikeres innováció és technológia transzfer révén, szoros együttműködésben hazai és vezető külföldi partnerintézményekkel. Több, mint 200 megrendelőnknek komplex tudományos és műszaki megoldásokat kínálunk a hatékonyabb és eredményesebb működésük elérése érdekében.

Az autóiparhoz hogyan tudnak csatlakozni?
– Az autóiparban is egyre inkább előtérbe kerülnek a környezetbarát technológiák, amelyek alkalmazásában is tudnak segíteni a BAY-ATI szakemberei: a hozzájuk forduló piaci szereplők számára forintosítható eredményeket hozhat az együttműködés. A gyártási hulladékkezelés logisztikája kapcsán az autógyártás során keletkező hulladékkezelési rendszert dolgozott ki a BAY-LOGI egy partnervállalattal közösen. Egy vezető német autóipari cég számára tároló- és elszállító rendszert dolgoztunk ki és valósítottunk meg. Ez a tudás ráadásul bárhol hasznosítható, a folyamatok és a költségek optimalizálása bármilyen cég számára fontos, ahol gyártási hulladék keletkezik.

Milyen autógyártókkal vagy autóipari beszállítók a partnereik és milyen területeken, projektekben?
– A többi intézethez hasonlóan a BAY-ATI-nál is sok izgalmas alapkutatás és fejlesztés van folyamatban. A lézertechnológiai osztály együttműködik több nagy autóipari cég beszállítóival. Az intézet lézercsarnokában található, nagyteljesítményű 3D-s megmunkálásra alkalmas lézerberendezések segítségével készítik az egyes autóalkatrészek prototípusait. Így a költséghatékonyság jegyében a megrendelők még a sorozatgyártás megkezdése előtt tökéletesre fejleszthetik a prototípust, illetve a majdani tömeggyártást. A Miskolci Egyetem vezetésével alakult konzorcium a járműipari anyagfejlesztések témaköreiben pályázott sikeresen, a célkitűzés pedig elsősorban autóipari anyagfejlesztések komplex kutatása. A célzott alapkutatási feladatokat az alakíthatóság, hegeszthetőség, valamint a hő- és felületkezelési eljárások területén tervezzük megvalósítani. Szemléletes példa lehet talán az autók műszerfalához fejlesztett üvegünk, amelynek különlegessége, hogy nem porosodik be belülről, így sok problémától kíméli meg a jármű vezetőjét.

Skultéty Tamás Szegeden és Budapesten végezte egyetemi tanulmányait. Szakterülete a kereskedelem, üzletfejlesztés, stratégiai cégvezetés. Korábban a Compaq-Hewlett Packard, valamint a Vodafone cégeknél töltött be felsővezetői pozíciókat. Magyarországon az eddig egyetlen sikeres, eladott Jeremie befektetés résztulajdonosa és két évig ügyvezető igazgatója. A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójaként a társaság stratégiai és operatív irányítását látja el.

A magyar mérnököknek milyen esélyeik vannak az autóiparban?
– Annak ellenére, hogy hazánk sosem emelkedett ki az autógyártásban, a mérnökeink mindig is hozzájárultak az autóipar fejlődéséhez. Mi, a Bay Zoltán Nonprofit Kft.-nél mindig azon vagyunk, hogy minden lehetőséget megadjunk az elhivatott mérnököknek, akik Magyarországon szeretnék kamatoztatni tudásukat.

Milyen a magyar mérnökképzés?
– Itt főleg a lézertechnológiához kapcsolódva lehet kijelenteni, hogy kellő mélységben és terjedelemben nem zajlik a technológia alkalmazásával kapcsolatos ismeretek oktatása, pedig hazánkban több mint négyszáz használatban lévő, nagyteljesítményű lézerberendezés van, amelyek működtetéséhez felkészült, biztos alapismeretekkel rendelkező szakemberekre lenne szükség. Ezért is fűztük szorosabbra a szálakat az Edutus Főiskolával, ahol a következő év szeptemberétől a mechatronika BSc alapszak lézertechnológus szakirányú képzés szakspecifikus tárgyainak oktatása indul. Az alapozó tárgyak oktatása 2012. szeptembere óta folyik.

Hogyan ítélik meg a hazai gazdasági helyzetet és a kilátásokat?
– Az Európai Unió sokat tesz Magyarország felzárkózásáért a nemzetközi színvonalhoz, mi pedig a lehető legszorosabb együttműködésre törekszünk a nemzetközi K+F+I szektorral. Ezért is hoztuk létre Brüsszelben a H4-HunOR képviseleti irodánkat, amelynek célja a hazai kutatóintézetek és kkv-k segítése, támogatása az EU-s K+F+I pályázati lehetőségek és partnerhálózatok sikeres felhasználásában. Az összefogások eredményeként elmondható, hogy folyamatos a fejlődés és javul a gazdasági helyzet, így a kilátásainkkal kapcsolatban is egyre bizakodóbbak vagyunk.

A kivándorlás a mérnököknél milyen mérteket ölt, van visszavándorlás ezen a területen?
– A kivándorlás mértékére nincs rálátásunk, viszont mi igyekszünk minél több pályakezdőnek lehetőséget biztosítani. Tapasztalataink szerint, akik nálunk megtalálták számításikat, azok szívesen eresztenek gyökeret, és nem hagyják el az országot.

Kiemelt Partnereink