Szolgáltatók Németesen szögletesnek és magyarosan rugalmasnak kell lennünk

Németesen szögletesnek és magyarosan rugalmasnak kell lennünk

autopro.hu | 2013.10.24 10:36

Németesen szögletesnek és magyarosan rugalmasnak kell lennünk

A német Deutsche Bahn által alapított DB Schenker Rail Hungária Kft. jelentős szerepet vállal a hazai autóiparban azzal, hogy logisztikai hátteret nyújt a gyártóknak és beszállítóiknak. Vezetőjével, Németh Nándorral beszélgettünk.

Hirdetés

Mivel foglalkozik a DB Schenker Rail Hungária Kft.?
– Cégünket 2001-ben alapította a Deutsche Bahn, mert pályáztak és megnyerték az Audi győri gyárának az iparvágány kiszolgálására kiírt tenderét. Azóta ezt a munkát végezzük. Egy átadási pontból visszük be a vagonokat a gyárba. 2002 januárjától minden újabb kiírást megnyertünk, jelenleg a harmadikon szerepeltünk sikerrel. Most írtuk alá a szerződést júliustól három évre a gyáron belüli kiszolgálásra.

Ez mit jelent pontosan?
– Az Audinál az Ingolstadt és Győr között közlekedő általában napi három pár vonat közlekedése után bevisszük a gyárba és szétrendezzük a kocsikat, rakodóhelyre állítjuk. A ki- és berakodás után újra kihozzuk a kocsikat, sorba rendezzük és átadjuk a nagyvasútnak. Itt negyven alkalmazottunk van és három mozdonyunk. Két mozdony folyamatosan dolgozik éjjel-nappal, az üzemszüneteket kivéve. Mindegyik mozdonyon komplett tolatócsat van, mozdonyvezető, tolatásvezető és kocsirendező. Ezt egy forgalmi szolgálattevő, úgynevezett teamleiter (részlegvezető) fogja össze.

Hogyan bővültek a lehetőségeik a kezdeti évek után?
– 2009-ben megszereztük a vasúthasználati majd egy évre rá a vasútbiztonsági engedélyt. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon jogosultak vagyunk vonatokat továbbítani az országos pályahálózatán. A Mercedes-Benz kecskeméti gyárának vasútüzemére kiírt pályázatát is az egyik DB leányvállalat nyerte el, ők megbíztak minket, hogy a megnyert pályázat alapján végezzük el az ottani munkát. 2012. február óta Kecskemét állomáson és az ahhoz tartozó Mercedes-Benz gyár saját célú pályahálózatán is dolgozunk. Ott jelenleg napi egy anyagvonat és egy autószállító vonat be- és visszavitele a feladatunk. Ugyancsak egy másik pályázaton nyertünk, de az nem autóiparhoz kapcsolódik, hanem egy étolajgyár hálózatán dolgozunk.

Mivel dolgoznak?
– Dízelmozdonyokkal, jelenleg összesen tizenkettő Németországból vásárolt nehéz-tolatógépnek nevezett dízelmozdonnyal tudjuk ezt a feladatot ellátni. A nagyvasúti területen szorosan együttműködünk testvércégeinkkel, elsősorban a román partnerünkkel, ott egy harmadik az autószállító feladatot nyertünk el a Ford számára Craiova és Köln közötti forgalmat csináljuk. A román testvércégtől villanymozdonyt bérlünk, az pedig Craiovából Hegyeshalomig viszi a szállítmányt.

Mercedes-vonat

Hogyan szervezik a kipakolást?
– Amikor elindul a vonat mondjuk Ingolstadtból, akkor mi már látjuk, hogy melyik kocsival hova és mikorra kell majd beállnunk, így van időnk felkészülni. Az egyéni csúcsunk 36 perc volt, akkor az autó összeszerelésénél a megérkező karosszériára vártak. Ha az akkor nem ér oda időben az egész gyártósornak le kellett volna állnia. Akkor tényleg nem csináltunk mást, hanem azt az egy vagont vettük ki, de ilyen nagyon ritkán fordul elő. Amúgy majdhogynem személyvonatos menetrendszerűséggel dolgozunk. Megadott időre negyed órán belül kell beérnünk minőségbiztosítási okokból, szóval tartjuk az időket. Egy késés a bevételeinken érezhető mínuszt jelentene egy bonus-malus rendszeren keresztül.

Mennyi idő alatt ér Győrbe egy szerelvény Ingolstadtból?
– Tíz óra. Kecskemétről 16-17 órás az út Kornesheimbe a Mercedesekkel. Ott van a gyárnak egy elosztóközpontja. Egy átlagos készautó-kiszállításos szerelvény 22 kocsiból áll. Az alkatrészeket hozó árus szerelvények 22-25 kocsiból szoktak állni, van amikor lemegy 20-ra, de az alá nem. Egy vonat 650 méter hosszú, illetve 1400 tonna lehet. A maximum 26 vagon lehet a korlátozások miatt.

Egy autószállító kocsira hány autó fér fel?
– Tizenkettővel lehet számolni, de ez az autó és a vagon típusától is függ. Természetesen mindehhez egy nagyon komoly felelősségbiztosítás is társul, ez mind a tolatási, mind a nagyvasúti közlekedés esetleges nagy baleseteire is vonatkozik.

Audi-vonat

Milyen gyakran fordul elő baleset vagy sérülés?
– 2002 óta szállítunk ki az Audiból kész autókat, eddig egyetlen alkalommal egyetlen gépkocsi sérült meg a mi hibánkból 2003-2004 körül, akkor kisiklott az egyik vagonunk. Évente átlagosan 30-40 ezer autót szállítunk. Maga felállás az autószállító vagonra nem a mi feladatunk, azt alvállalkozók végzik, mint például Hödlmayer (Győrben) vagy a Lagermax (Kecskeméten). Ott speciálisan kiképzett sofőrök állnak fel, ugyanúgy, mint egy kamionos trélerre. Úgy mennek végig 30-40-nel a vonaton, hogy ki sem merem nyitni a szemem.

Németh Nándor a győri – akkor még – Közlekedési és Távközlési Főiskola vasútforgalmi tagozatán végzett. 1975-től 1999-ig Hegyeshalom állomáson dolgozott a létező összes munkakörben, az utolsó 13 évben állomásvezetőként. 1999-től a DB színeiben folytatta pályafutását. Először a győri Audi-gyár vasúti szállítási láncát koordinálta. Ezután megnyerték a pályázatot, melynek kidolgozásával őt bízták meg és átvette a cég vezetését. 2002-től ügyvezető igazgató, az első számú ügyvezetői feladatokat (CEO) 2011 óta látja el. Hobbija a túrázás, kirándulás, kerékpározás a családdal. Négy unokája van.

Milyen hosszúak a vasúti hálózatok a két gyárban?
– A győri, audis pályahálózat 9 kilométer hosszú, és három felrakó helyük van. Három vágányon egyidejűleg 22 kocsit, azaz egy vonatot tudnak megrakodni. Kecskeméten két vágány van, de ott is meg tudnak egyidejűleg rakni egy vonatot, mert hosszabbak a vágányok. Ott több mint 5 kilométer hosszú a gyári vasúti hálózat.

Milyen terveik vannak?
– A német vasúttal szeretnénk egy olyan vonatot indítani, amelyik Németország keleti részéból Csehországon keresztül jönne Magyarországra. Erre rá lehetne csatlakoztatni a pozsonyi VW-üzemet és a Mlada Boleslav-i Skoda-gyárat. Emellett jó lenne, ha a Kecskeméten megrakott vonatokat nem csak Kecskemét állomásig továbbíthatnánk, hanem a magyar határig, de ez inkább egy személyes álom, amivel jó lenne büszkélkedni.

A hazai gazdaság és az autóipar helyzetét, hogy látják?
– A környezetünkben folyamatosan azt hallani, hogy pang a gazdaság és nincsenek lehetőségek. Ez ránk nem vonatkozik. Mind Győrben, mind Kecskeméten erőteljes fejlődés van. Ez nem hirtelen keletkezett, hanem szép lassan. Kecskeméten például ebben az évben idén tapasztaltuk meg, hogy többet kell nekik dolgoznunk.

Mi a legnagyobb kihívás a munkájában?
– Egyszerre kell németesen szögletesnek lenni és magyarosan rugalmasnak. Minden előírást és időpontot nagyon pontosan és precízen kell betartani, ugyanakkor szükség van a rugalmasságra, mert ha például változik a gyár megrendelés állománya, akkor azonnal készen kell lennünk csökkenteni, vagy növelni a munkánkat. Szerencsére utóbbi időben mindig növelni kell.

Kiemelt Partnereink